| کد خبر: 149183 |

برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت هوایی و ایرشو پیام

معاونت هوانوردی وامور فرودگاهی از برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت هوایی و ایرشو پیام در اسفندماه سال جاری خبر داد.

تین نیوز

معاونت هوانوردی وامور فرودگاهی از برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت هوایی و ایرشو پیام در اسفندماه سال جاری خبر داد.

به گزارش فرینا، فرودگاه پیام با شرایط و استانداردهای جهانی بر حسب وظیفه ذاتی بین المللی برای ارائه خدمات تعریف شده از جمله فعال نگه داشتن سطوح پروازی مانند باند، تاکسیوی و .... آماده است و با توجه به ترسیم افق چشم انداز طرح های 20 گانه توسعه منطقه ویژه پیام که با هدف تامین منابع مالی و سرعت بخشیدن، افزایش بهره برداری و بهره وری با مشارکت بخش خصوصی در حال پیگیری و اجرا است در همین راستا 6 برنامه برای توسعه بخش فرودگاهی در نظر گرفته شده است. بر همین اساس جهت مطلع شدن از روند رو به رشد این برنامه ها مصاحبه تفصیلی را با مهندس منوچهر اتقیائی انجام داده‎ایم که در ذیل مشروح آن را مطالعه می کنید:

 

در خصوص فعالیت هایی که در زمینه اقدامات عمرانی بخش فرودگاهی انجام شده است  توضیح دهید؟

اقدامات عمرانی در بخش فرودگاهی شامل شناسایی، عقد قرارداد یا انتقال خدمات و تجهیزات پیمانکار واجد شرایط همانند بهسازی و مرمت و روکش باند و سطوح پروازی ، احداث دیوار حفاظتی، مطالعات طرح جامع، خرید ونصب دکل های روشنایی اپرون ، خرید و نصب سیستم روشنایی باند، خرید و راه اندازی بخشی از تجهیزات ارتباطی رادیویی و....... با اعتباری بیش از 150 میلیارد ریال در بخش در حال پیگیری و همچنین مرمت و بهسازی برج و تکنیکال بلاک، مرمت و بهسازی ساختمان اداره کل عملیات فرودگاهی/ هوانوردی، بهسازی ماشین آلات و تجهیزات زمینی و آتش نشانی، رفع موانع پروازی اطراف باند ، بهسازی و راه اندازی سیستم  ILS/DME، مرمت و بهسازی ساختمان NDB و...... در حوزه اجرایی با اعتباری بیش از 20 میلیارد ریال در حال اجرا است.

 

به منظور تسهیل سرمایه گذاری بخصوص سرمایه گذاری خارجی سیاست بخش فرودگاهی چیست؟

باعنایت به اینکه معمولاً تعرفه های فرودگاهی و خدمات ارائه شده در دنیا بر اساس استانداردهای خاص تعریف و اجرا می شود و گاهی نیز بمنظور درآمد زایی بیشتر، فرودگاهها تعرفه هایی را دریافت می کنند که موجبات نارضایتی سرمایه گذاران را به همراه دارد. از این رو فرودگاه پیام بمنظور تسهیل در امور سرمایه گذاری نسبت به ارائه خدمات خاص و ویژه فرودگاهی  و ارائه خدماتی که امکان آن در سایر فرودگاههای کشور میسر نیست، اقدام نموده است (بطور مثال حمل یکسره برای تخصیص کالا در کمترین زمان ممکن ، استفاده بهینه از نیروی انسانی و تجهیزات مناسب برای کاهش زمان بارگیری و تخلیه)

 

جهت برپایی نمایشگاه هوایی و ایرشو در فرودگاه پیام تا کنون چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟

با توجه به پیگیری ها و اقدامات مثبت و موثر انجام شده تفاهم نامه همکاری فی مابین شرکت خدمات هوایی پیام و مرکز همکاری های ریاست جمهوری و اتحادیه هوا و فضا بمنظور مشارکت و هم افزایی منعقد گردیده است. از این رو بعد از مطالعات انجام شده و پیگیری های بعمل آمده نسبت به بررسی و انتخاب یک مجری با تجربه و متخصص در زمینه برگزاری نمایشگاه هوایی اقدام لازم بعمل آمد که با توجه به مذاکرات انجام شده و توان های مناسب آمادگی انعقاد قرارداد با فرودگاه پیام وجود دارد که مراحل اولیه آن انجام شده است. لذا باتوجه به موافقت هیات مدیره محترم پیام مقرر گردید تا مراتب بعد از انعقاد قرار داد با شرکت مجری بلافاصله بر اساس نیازها و امکانات موجود برنامه اجرایی نمایشگاه بلافاصله عملیاتی گردد.

در این راستا و با توجه به شناسایی و مذاکره با شرکتهای بزرگ داخلی و خارجی بمظور شرکت در نمایشگاه در حال رایزنی با شرکتهای بزرگ و صاحب نام برای حضور در نمایشگاه هوایی و ایرشو هستیم. همچنین با حمایتهای موضوعی اتحادیه هوا وفضا و مرکز همکاری های ریاست جمهوری و باتعامل طرفین ارتباطات فی مابین در حال برقراری است.

 

چشم انداز آینده معاونت فرودگاهی در حوزه آموزش خلبانی چیست و چه طرح توسعه ای در این زمینه در دستور کار دارید؟

از آنجا که هم اکنون فرودگاه پیام بعنوان اولین و بزرگترین مجموعه آموزش خلبانی صاحب نام است در آینده ای نزدیک با پیش بینی ایجاد شهر فرودگاهی بمنظور جذب و ترغیب شرکتهای بزرگ آموزش خلبانی قصد دارد تا این مجموعه را بعنوان تنها پایلوت فعالیتهای آموزش خلبانی و هوانوردی عمومی  مدیریت نماید.

لذا باتوجه به استقبال فعالان اقتصادی و هوانوردی در این زمینه و رشد و توسعه این صنعت و برای ترویج فرهنگ استفاده از لذت های بخش هوایی وپویایی و عدم خروج ارز از کشور می توان این مجموعه را با عنایت به شرایط ویژه از جمله نزدیکی به شهر تهران و استان های پر جمعیت همجوار در کنار سایر خدمات این شرکت از جمله خدمات مسافربری جزء محدود شهرکهای هوانوردی بانگاه ویژه به صنعت هوانوردی برشمرد.

با برنامه ریز های صورت پذیرفته شده و با اجرای برنامه های پیش بینی شده مذکور و امکانات و تسهیلات قابل ارائه آتی ، کلیه خدمات آموزشی هوانوردی، هوانوردی عمومی، جذب هواپیماهای شخصی، مرکز تعمیرات این هواپیماها و سایر خدمات از این طریق انجام شود. 

 

در خصوص مسافری شدن فرودگاه تا کنون چه اقداماتی صورت پذیرفته؟

از اهم اقدامات لازم جهت برقراری پروازهای مسافری می توان به مواردی از قبیل تخلیه سالن هاب پستی، انجام مطالعات بهسازی باند پرواز، خرید تجهیزات ترمینالی، نصب و راه اندازی تجهیزات ارتباطی برج مراقبت پرواز، ساخت و حمل و نصب دکل های روشنایی اپرون، بهسازی باند و سطوح پروازی ،خط کشی باند و تاکسی وی، آماده سازی تجهیزات هندلینگ جهت برقراری پروازها،مطالعه مسیرهای دسترسی داخل فرودگاه،ایجاد پارکینگ خودرو،نصب سیستم اطلاعات و اعلان پرواز و مذاکره با شرکت های هواپیمایی جهت برقراری پرواز اشاره کرد که بعضی از آنها انجام شده و بعضی دیگر تا پایان سال جاری و و ابتدای سال 97 در دست اجرا است.

 

جهت راه اندازی بخش مسافری چه زیر ساختهایی مورد نیاز است و تاکنون برای تامین این زیر ساختها چه اقداماتی صورت پذیرفته؟

جهت راه اندازی پروز های مسافری زیر ساختهای بسیاری مورد نیاز بوده و اقدامات فراوانی انجام پذیرفته و یا در حال انجام می باشد که از اهم آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود: اولین موضوع در بحث مسافری وجود ترمینال مسافری می باشد که خود شامل دو بخش است. اول ترمینال پروازهای داخلی شامل سالن انتظار، سالن ترانزیت و سالن ورودی مسافر دوم ترمینال پروازهای خارجی شامل سالن انتظار، مسیرکنترل گذرنامه، سالن ترانزیت، مسیر دسترسی به هواپیماو سالن ورودی است در حوزه ترمینال برنامه های کوتاه مدت مانند تبدیل هاب پستی به ترمینال مسافری (برق اضطراری مطمئن ـ سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب  سیستم اعلان پرواز، کانترهای پذیرش مسافر، تسمه نقاله و ترازوی بار، محل استقرار اطلاعات پرواز، مدیریت ترمینال، X-RAY, GATE-WAY قرارداد تامین کالاها ابلاغ شده است) و برنامه های بلند مدت احداث ترمینال 10 هزار متری با کمک بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد شایان ذکر است با توجه به ترافیک مسافری، از هاب پستی جهت ترمینال های داخلی و خارجی به صورت همزمان استفاده می شود.

دومین مورد تسهیل سیستم ورودی و خروجی به فرودگاه است؛ این سیستم شامل مسیرهای بیرون از فرود گاه مانند بزرگراه، مترو و خیابان از مراکز جمعیتی به فرودگاه و مسیرهای درون فرود گاهی مانند ورودی مناسب، راههای دسترسی به ترمینالها، پارکینگ خودرو ها(عمومی) است که توسط شرکت مشاور در حال مطالعه و بررسی است.

جهت سرویس به پرواز های مسافری نیاز به تجهیزات خدمات فرودگاهی و تجهیزات کمک ناوبری هوایی است که در بخش تجهیزات فرودگاهی پله هواپیما،APU,GPU، خودرو مارشالر، خودرو حمل بار مسافر، خودرو ویژه حمل بیمار (معلولین)، DEICER و برنامه ریزی جهت خرید انجام شده است و درحوزه هوانوردی سوئیچینگ و کنسولهای برج مراقبت تا پایان مهر ماه به بهره برداری می رسد، همچنین با روشن شدن سیستم ILS 20 سال پس از نصب، مراحل گراند چک و فلایت چک در دست اقدام است همچنین برای ارتقاء ایمنی پروازها و برنامه ریزی بهتر برای زمان پرواز ها سیستم کمک بصری روشنایی باند و اپروچ خریداری  و در حال انتقال به فرودگاه است.

در کنار این اقدامات تجهیزات و ماشین آلات ایمنی زمینی و آتش نشانی و همچنین ماشین آلات هندلینگ در حال تعمیر و بهسازی جهت ارائه خدمات  بهتر هستند.

تمام اقدامات زیر ساختی و اجرائی و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت نیازمند نیروی انسانی متخصص در حوزه فرودگاهی است لذا جهت تامین نیروی واجد شرایط برای برج مراقبت پرواز، الکترونیک وناوبری، روشنایی باند، برق اضطراری و امور ترمینال با کمک سایر ادارت کل ذی ربط در مجموعه شرکت خدمات هوایی پیام اقدامات لازم در حال انجام است.

باتوجه به نقش حاکمیتی فرودگاه بین المللی پیام و واگذاری امور تصدی گری (جذب مسافر) مذاکره با شرکتهای هواپیمایی مسافری به منظور برنامه و مقاصد پروازی صورت پذیرفته است.

جهت برقراری پرواز های مسافری داخلی و خارجی وجود ارگانها و سازمان های نظارتی و امنیتی در محل فرودگاه مطابق قوانین و مقررات لازم و ضروری می نماید لذا جهت استقرار یگان حفاظت هواپیمایی، پلیس، نهاد، گمرک، دفاتر شرکتهای هواپیمایی و سایر ارگان های فرودگاهی مطابق با استاندارد های فرودگاهی، توسط مشاور ذیصلاح جانمایی و برنامه ریزی شده است.

یکی از مهم ترین موارد در بحث فرودگاهی تامین امنیت پرواز و مسافر است که با محصور نمودن کلیه مسیرهای دسترسی به ایر ساید و سطوح پروازی این مهم تامین می شود و هم اکنون قرار داد پیمانکار ابلاغ و زمین به ایشان تحویل گردیده است.

جهت ارائه تسهیلات و خدمات بهتر به مشتریان در حوزه ایر ساید و مسافرین و مشایعین در حوزه لند ساید لازم است نسبت به تامین روشنایی مناسب در اپرون و مسیر های دسترسی اقدام گردد که جهت اجرای این امر دکل های روشنایی اپرون خریداری و تا پایان مهرماه نصب و راه اندازی خواهد شد و سیستم روشنایی معابر بهسازی شد.

در پایان به اطلاع می رساند با برنامه ریزی های انجام شده و پیگیری های صورت گرفته و در حال انجام از سوی مجموعه شرکت خدمات هوایی پیام بخصوص هیات مدیره و مدیرعامل محترم ان شاالله بزودی شاهد برقراری پروازهای مسافری که خواسته بحق مردم شریف استان البرز و به تبع آن استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزات و سرمایه های ایران اسلامی عزیز است، خواهیم بود.

با تحقق این برنامه گامی بلند در راستای اهداف دولت تدبیر و امید و همچنین اقتصاد مقاومتی برداشته خواهد شد.

 

منبع: پايگاه اطلاع رسانی فرینا (پایگاه خبری مناطق آزاد ویژه اقتصادی)
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.