| کد خبر: 146855 |

راه‌اندازی فرودگاه‌های شهرستان‌های فارس توجیه اقتصادی ندارد

طی یک دهه اخیر با بروز بحران هایی در صنعت فرودگاهی کشور به ویژه پس از اعمال تحریم ها علیه ایران، بسیاری از فرودگاه های بزرگ استانهای مختلف با مشکلات عدیده ای روبرو شدند که سوداوری اقتصادی این صنعت را به چالش کشید. کاهش تعداد پروازهای روزانه و افزایش تردد ساکنان شهرها از طریق حمل و نقل جاده ای و کاهش میزان ترانزیت باری از برخی آثار این وضعیت بحرانی در فرودگاهی بزرگ کشور بود.

تین نیوز

در حالی که در دوره پسا تحریم برخی از مسولان کشوری معتقدند هنوز وضعیت فرودگاه ها در استانها مطلوب نیست بحث احداث و بهره برداری از فرودگاه های کوچک در برخی شهرستان ها نیزمطرح شده است. به رغم اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند فرودگاه های کوچک احداث شده در شهرستان های استان فارس فاقد توجیه اقتصادی هستند اما اخیرا اخباری از تلاش شرکت فرودگاه ها برای احیای این فرودگاه های کوچک منتشر شده است. آن هم در شرایطی که هیچ یک از مولفه های زیرساختی در شهرستان های این استان که نیاز به وجود فرودگاه را توجیه می کند فراهم نیست .

 

اجرای طرحی به نام "فرودگاه های نسل سوم" توسط شرکت فرودگاه های کشور از جمله موضوعاتی است که طی روزهای اخیر در برخی استانها با مخالفت ها و موافقت هایی روبرو شده است. گویا با اجرای این طرح به منظور موجه کردن بحث اقتصادی فردگاه های کوچک امکان پرواز از این شهرستان ها تنها به مراکز استان ها برقرار می شود و مسافران از فرودگاه شهر مرکزراهی استانهای دیگر می شوند! موضوعی که رضا بدیعی‌فرد، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس ان را اقدامی فاقد بررسی لازم و توجیه اقتصادی عنوان می کند.

بیش از 40 سال از احداث فرودگاه داراب می گذرد. فرودگاهی که تا به امروز هنوز به بهره برداری نرسیده و از نظر مدیرکل فرودگاه‌های استان توجیهی برای فعالیت ان وجود ندارد. علاوه بر این فوردگاه های جهرم و اباده نیز از جمله این فرودگاه های کوچکی هستند که لزوم فعالیت انها همچنان در هاله ای از ابهام است. با این وجود برخی مسئولان این شهرستان ها اخیرا در صدد بهره برداری ای این فرودگاه ها برآمده اند!

تاکید بر بهره برداری از فرودگاه های کوچک

عبدالرضا قاسم‌پور، فرماندار داراب چندی پیش با اعلام اینکه مسافران بسیاری ازداراب از طریق مسیرهای زمینی به تهران، شیراز ، یزد، مشهد و بندرعباس سفرمی کنند بربهره برداری از این فرودگاه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه فرودگاه داراب به دلیل داشتن 2 باند متقاطع و دیگر امکانات از بسیاری از فرودگاه‌های کوچک در شهرستان‌های استان فارس جلوتر است افزود: پس از بازدید رئیس کمیسیون عمران مجلس و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بنا شد فرودگاه داراب احیا و دوباره راه‌اندازی شود!

بنا به گفته فرماندار داراب با راه‌اندازی این فرودگاه جمعیت 700 هزار نفری ساکن در شهرستان‌های زرین‌دشت، استهبان، نی‌ریز و حاجی‌آباد هرمزگان یعنی حدود 700 هزار نفر می‌توانند از این فرودگاه استفاده کنند و احتمال ایجاد پرواز های باری از داراب نیزبرقرار خواهد شد!

این در حالی است که مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به عنوان مخالف اجرای این طرح می گوید: برای برقراری پروازها از فرودگاه اباده، داراب و جهرم بایدبررسی های فنی و اقتصادی دقیقی انجام شود و ظرفیت های گردشگری شهرستان ها مورد توجه قرار بگیرد . در غیراینصورت و در شرایط فعلی و با تصمیم های شتاب زده این طرح زمان بر، پرهزنیه و فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود .

گویا به دلیل ناتوانی شرکت فرودگاه‌ها در تامین منابع مالی مورد نیاز توسعه فرودگاه های کوچک قرار است تامین اعتبار و هزینه های جاری این مقوله از بودجه های استانی تامین شود. مسئله ای که با توجه به محدودیت های مالی در تخصیص بودجه و البته نیاز مالی فراوان عملا اجرای طرح مذکورر ا به شیوه وعده داده شده غیر ممکن می کند!

توجیه اجباری برای فرودگاه های بی صرفه!

درحالی که مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس معتقد است احداث فرودگاه های کوچک در شهرستان ها توجیه اقتصادی ندارد برخی دیگر از مسئولان استان معتقدند با اعطای امتیازهای خاص به شرکت های هواپیمایی و تشویق مردم به سفر هوایی می توان برای فرودگاه های کوچک توجیه اقتصادی ایجاد کرد! ادعایی که با توجه به وضعیت معیشت و درآمد ساکنان این شهرها بیشتر راهکاری تحمیلی و اجباری به شمار می رود تا راهی برای تسهیل تردد و کاهش بار حمل و نقل زمینی! علاوه بر این از انجا که همواره فرودگاه به عنوان مغناطیس جذب سرمایه گذاران در نظر گرفته می شود ،ر اه اندازی این مراکز در گرو انجام اقداماتی برای ایجاد زیراسخت های توسعه اقتصادی و تسهیل ورود سرمایه گذار است. حال انکه طی سالهای اخیر به رغم پتانسیل های استان فارس در بخش گردشگری، کشاورزی، صادرات گل محمدی و... اقدام موثری برای جذب سرمایه گذار در این مقوله ها انجام نشده است.

 

منبع: روزنامه جوان
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.