| کد خبر: 146525 |

نگاهی به روند ارتقاء جایگاه صنعت هوانوردی ایران؛

تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای خروج صنعت هوانوردی از ورشکستگی

وزارت راه و شهرسازی همزمان با اجرای طرح نوسازی ناوگان هوایی که منجر به ارتقای جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه شد با دو اقدام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و تدوین مدل کسب وکار فرودگاه­ها سعی کرد تا صنعتی که در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشت را یک بار دیگرسرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی با بهترین نرخ‌ها را برای مردم فراهم‌کند.

تین نیوز

وزارت راه و شهرسازی همزمان با اجرای طرح نوسازی ناوگان هوایی که منجر به ارتقای جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه شد با دو اقدام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و تدوین مدل کسب وکار فرودگاه­ها سعی کرد تا صنعتی که در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشت را یک بار دیگرسرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی با بهترین نرخ‌ها را برای مردم فراهم‌کند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، با لغو تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد. در مجموع شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، قرارداد خرید 100 فروند هواپیما را با شرکت اروپایی ایرباس و 80 فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا کرده و قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره نیز با شرکت ATR ( یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایرباس) به زودی نهایی می شود .

جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقاء می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می­کند .

اداره کنترل دارایی­های خارجی وزارت خزانه­داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت­های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت­های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و درنتیجه قرارداد حدود 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما به امضا شد .

بر اساس این قرارداد ایران ایر 46 فروند هواپیما 321 از ایرباس می­خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می­کند. همچنین شرکت ایران ایر 38 فروند ایرباس از نوع 330 تحویل می­گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی­های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از 11 هزار و400 صندلی ظرفیت ایجاد می­کند. همچنین شرکت ایران ایر 16 فروند هواپیمای ایرباس350 را برای پروازهای دوربُرد خود متشکل از: پنج هزار و 600 صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند .

صنعت هوایی کشور در سال­های گذشته به واسطة تحریم­های ناعادلانه­ای که علیه ایران اعمال شده بود، بازسازی و یا نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال­های گذشته در شرایط بسیار سخت بدلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها، با استفاده از توانمندیهایشان توانستند ناوگان هوایی کشور را سرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی را برای مردم فراهم کنند .

در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوعات دیگری چون: آموزش خلبانان، تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی ای. تی. ام (ATM) ، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است .

خرید این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس -خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی خود تأمین خواهد کرد. با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت­های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و پس از 41 سال قرارداد خرید 80 فروند بویینگ به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار امضا شد .

بر پایه این قرارداد ایران ایر از این شرکت 80 فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که 50 فروند آن مدل 737 با 130 صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی­های صنعت هوایی ایران با تحویل این هواپیماها به بیش از 6 هزار و 500 صندلی می رسد. همچنین 15 فروند بویینگ 777 ای. ار- 300 با350 صندلی و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر 777 با بیش از 390 صندلی خریداری شده است تا مجموع صندلی­های این هواپیماها در ایران ایر بیش از 11 هزار و 100 صندلی افزایش یابد .

همزمان با نوسازی ناوگان هوایی وزارت راه و شهرسازی اقدام به مقررات زدایی، بازنگری در مقررات و آزاد سازی قیمت ها نمود و در همین راستا در بخش حمل و نقل هوایی طرح کفایت سرمایه مالی ایرلاین ها را مطرح ساخت .

شورای عالی هواپیمایی به منظور یکنواخت سازی، ساماندهی و افزایش توان مالی خطوط هوایی فعال و جذب متقاضیان توانمند جدید، طرح کفایت سرمایه مالی را در 26دی ماه سال 95 تصویب کرد. براساس این مصوبه حداقل میزان سرمایه مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی طبق ارزش ویژه که مجموع مبالغ سرمایه و اندوخته شرکت است در راستای تامین و افزایش توان مالی با توجه به نوع فعالیت تعیین شده است .

شرکت هایی که مبادرت به اخذ پروانه برقراری پرواز های برنامه ای داخلی خواهند کرد، 175 میلیارد تومان، پرواز های بین المللی 200 میلیارد تومان، همچنین شرکت‌هایی که مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) می‌کنند داخلی 140 میلیارد تومان و بین المللی 175 میلیارد تومان تعیین شده است. پروانه بهره برداری شرکت‌های بار هوایی 50 میلیارد تومان و خدمات ایر تاکسی 30 میلیارد تومان تعیین شده است. پروانه بهره برداری کامل، شامل برقراری پروازهای برنامه‌ای، چارتر و بار 350 میلیارد تومان تعیین شده است .

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

با تصویب و ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه و همزمان با اجرایی شدن بند 164 این قانون بالادستی، وزارت راه و شهرسازی موظف شد تا اقداماتی را برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی انجام دهد. تاکنون به دلیل آنچه «فراهم نبودن ساز و کارهای لازم برای آزادسازی نرخ بلیت در ایرلاین‌های کشور» خوانده می‌شد، کار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به تاخیر افتاد. اما زمان قطعی اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، 28 اردیبهشت ماه سال 95 تعیین شد و رسما ایرلاین‌های کشور با ساز و کار جدید اقدام به فروش بلیت هواپیما کردند .

با مصوبه شورای عالی هواپیمایی، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، عملیاتی شد و قیمت بلیت هواپیما مانند پروازهای خارجی، «کف» مشخصی نخواهد داشت و در عوض، تا سقف خاصی قابل تعیین است. به عبارت دیگر، با آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما، به جای اینکه بلیت، یک نرخ ثابت داشته باشد، قیمت آن با توجه به میزان «تقاضا» در مقاطع مختلف تعیین می‌شود. تا پیش از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری از سوی شورای عالی هواپیمایی تعیین و با تایید رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شد

تدوین مدل کسب و کار فرودگاه‌ها

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تغییر انگاره اقتصاد حمل ونقل (تأمین مالی و تجاری سازی) نیز یکی دیگر از سیاست های راهبردی وزارت راه بود که همزمان با اجرای طرح نوسازی و آزادسازی قمیت ها اجرا شد .

در رویکرد بازرگانی در حمل و نقل (Commercialization) تبدیل فرودگاهها به واحدهای مجزای کسب و کار (SBU) هدفگذاری شد و به منظور آماده سازی زیرساخت‌های ساختاری و حقوقی برای تبدیل فرودگاه‌ها به واحدهای مجزای کسب و کار اقدامات زیر در شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور انجام گرفته شده است

بررسی و بازنگری تعرفه­ های خدمات و فعالیت‌های فرودگاهی(۲۵ مورد تعرفه) درجهت اجرایی نمودن آن­ها

برون سپاری بهره­ برداری از اماکن تجاری فرودگاه­ها از طریق برگزاری فراخوان­های عمومی

دریافت گواهینامه فرودگاهی فرودگاه­های یزد، لارستان، کرمان و زاهدان

ایجاد مرکز عملیات اضطراری و نظارت کیفی(مرکز بحران )

تهیه و تصویب طرح جامع فرودگاه­های اردبیل، ارومیه، بیرجند، رشت، زاهدان، سمنان، همدان، یزد، بوشهر، جیرفت، خرم­آباد، زنجان، سهند، سنندج، لارستان و شهرکرد به منظور ارتقای ایمنی و استانداردسازی فرودگاه­ها

بررسی ساختار شرکت­های اقماری زیر نظر شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.