| کد خبر: 145418 |

بخش دوم/

◄ فاینانسرهای خرید هواپیما سرخورده از ایران رفتند

مهم‌ترین نکته‌ای که سرمایه‌گذاران از ابتدا به آن فکر می‌کنند این است که پس از سرمایه‌گذاری در ایران ممکن است چه چیزی را از دست بدهند؟

تین نیوز

بخش اول گفت‌وگو با مهدی کیوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت «خطوط آبی» چندی پیش در تین‌نیوز  منتشر شد.  در بخش دوم، رئیس هیئت‌مدیره این شرکت خطوط هوایی به بیان مشکلاتی پرداخته که برای فاینانسرهای خرید هواپیما به واسطه برخی قوانین و مقررات در ایران ایجاد می شود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت خطوط آبی در خصوص وضعیت شرکت‌های هواپیمایی در جذب فاینانسر عنوان کرد: خوشبختانه کشور ما در منطقه یکی از سلامت‌ترین کشور‌ها از نظر امنیت است، اما مهم‌ترین نکته‌ای که سرمایه‌گذاران از ابتدا به آن فکر می‌کنند این است که پس از سرمایه‌گذاری در ایران ممکن است چه چیزی را از دست بدهند؟

مهدی کیوان می‌افزاید: اکنون می‌گویند که سوئیفت (Swift Code) باز شده اما بیش‌تر بانک‌ها نقل‌وانتقال پول را قبول نمی‌کنند.

کیوان در توضیح این موضوع، می‌گوید: استدلال بانک‌های جهانی این‌ است میزان معاملات ایران در این بانک‌ها در مقایسه با میزان تراکنش و معاملات روزانه با سایر کشورهای جهان بسیار کوچک‌تر است و به همین دلیل این درصد پایین معامله با ایران، جای ریسک ندارد.

این فعال بخش خصوصی می‌افزاید: ممکن است چند بانک کره‌ای و چینی حاضر شوند تا با ایران همکاری کنند اما این تعداد بانک پذیرفته‌اند که هیچ معامله‌ای با آمریکا نخواهند داشت و اگر معامله و همکاری انجام دهند به‌قدری معامله با ایران برای این بانک‌ها سودمند باشد که اگر روزی متضرر و یا جریمه شوند، برایشان مهم نباشد.

وی با بیان اینکه بانک‌های بین‌‌المللی که «هاب» معاملات جهانی هستند وارد این ریسک نخواهند شد، ابراز کرد: از روزی که برجام اجرایی شد حدود 8 بانک بین‌المللی به دلیل اینکه در گذشته با ایران معامله و همکاری داشتند، جریمه شدند، این بدان معناست که هنوز سیستم نظارتی آمریکا از این موضوع گذشت نکرده و در حال حاضر نیز جریمه‌ها را اعمال می‌کند.

کیوان خاطرنشان کرد: حدود دو سال پیش و دو هفته پس از امضای برجام، کاپا با اسپانسری شرکت خطوط آبی کنفرانسی را در هتل آزادی برگزار کرد. موضوع یکی از پنل‌ها جذب فاینانسر برای خرید هواپیما بود که در همین راستا چند شرکت اروپایی و آسیایی که فاینانسر خرید هواپیما بودند حضور داشتند. در این جلسه چند سؤال اساسی مطرح شد که بعد از پایان جلسه ، این سؤالات بی‌پاسخ ماند.

وی گفت: اولین سؤال این بود که گارانتی سرمایه‌گذاری ما در ایران چیست؟ هر سرمایه‌گذاری وارد حوزه‌ای می‌شود در ابتدا گارانتی برای فاینانس می‌خواهد، در همین راستا زمانی که یک سرمایه‌گذار می‌خواهد خرید هواپیمایی را فاینانس کند رجیستر هواپیما و یا مالکیت آن را در اختیار فاینانسر قرار می‌دهد و یا طی قراردادی هواپیما را قابل‌انتقال باز می‌گذارد؛ اما از آنجا که سیستم قضایی ایران با سیستم قضایی آن کشور در ارتباط نیست فاینانسر دچار مشکل می شود.

وی در خصوص نبود ارتباط میان سیستم قضایی ایران با سایر کشورها، توضیح داد: برای مثال اگر شرکت هواپیمایی پول سرمایه‌گذار را پرداخت نکرد این امکان برای فاینانسر وجود ندارد که با یک دستور قضایی بتواند هواپیما را در فرودگاه مهرآباد توقیف کند.

کیوان در خصوص یکی دیگر از سؤالات پاسخ داده نشده، خاطرنشان کرد: فاینانسرهای هواپیما در این جلسه عنوان کردند که ارز مبادلاتی دلار است و اگر بخواهیم با این حجم از یورو معامله کنیم اختلاف قیمت را چه کسی تقبل خواهد کرد؟ چراکه تفاوت نرخ برابری یورو و دلار رقم قابل‌توجهی خواهد شد.

این فعال صنعت هوانوردی با بیان اینکه تمام فاینانسرها بدون پاسخ و سرخورده از این جلسه، بیرون رفتند، ابراز کرد: این موضوعات از مشکلات بسیار بزرگی  بر سر راه جذب فاینانسر هواپیما است و شرکت‌های هواپیمایی نیز به آن میزان نقدینگی ندارند که بتوانند هواپیما را نقداً بخرند.

وی با بیان این‌که خرید هواپیما از «سوخو» و  «بمباردیر» به علت اینکه دولت از آن‌ها دعوت کرده است را اشتباه دانست و اظهار کرد:  در صنعت هوانوردی امروز ایران دیگر جای آزمون و خطا نیست؛ هر هواپیمای جدیدی که وارد کشور می‌‌شود مستلزم ورود آموزش، تأمین قطعات، نرم‌افزار و .. به کشور است؛ این در حالی است که هیچ‌کدام از این ابزارها نه به درد هواپیماهای موجود خواهد خورد و نه به درد هواپیماهایی که درآینده وارد خواهند شد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت خطوط آبی، بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی در دنیا سعی می‌کنند از کمترین تنوع هواپیماها برخوردار باشند، برای مثال شرکت هواپیمایی امارات به سمتی حرکت می‌کند که تنها دو نوع هواپیما (ایرباس و بوئینگ) را در ناوگان خود داشته باشد. زمانی که تنوع هواپیماها پایین است  هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.