| کد خبر: 143425 |

علت مرگ نخستین فضانورد جهان چه بود؟

الکسی لئونوف، فضانورد مشهور اتحاد جماهیر شوروی در کتابش با عنوان " انسان و فضا" اسناد، مدارک و نقشه هایی مربوط به مرگ "یوری گاگارین"، اولین فضانورد در جهان ارائه کرده است.

تین نیوز

الکسی لئونوف، فضانورد مشهور اتحاد جماهیر شوروی در کتابش با عنوان " انسان و فضا" اسناد، مدارک و نقشه هایی مربوط به مرگ "یوری گاگارین"، اولین فضانورد در جهان ارائه کرده است.

به گزارش شبکه روسیاالیوم، کتاب لئونوف، پاییز آینده به مناسبت شصتمین سالروز پرتاپ اولین فضاپیما در اتحاد جماهیر شوروی به فضا منتشر خواهدشد.

این کتاب شامل بیش از 100 تصویر، سند، گزارش و بازتابی از دیدگاههای فلسفی یوری گاگارین و ولادیمیر سیریوگین خلبان هواپیمایی است که در 27 مارس 1968 در استان ولادیمیر روسیه دچار سانحه هوایی شدند.یوری الکسیویچ گاگارین، در دوازهم آوریل 1961 میلادی (23 فروردین 1340)، با سفر 108 دقیقه‌ای‌اش به گرد زمین، عنوان نخستین فضانورد جهان را به نام خود زد. اما چند روز مانده به هفتمین سالگرد این سفر تاریخی، و در جریان یک پرواز معمول آزمایشی با جنگنده میگ – 15، در تاریخ 27 مارس 1968 (7 فروردین 1347)، او و مربی‌اش ولادیمیر سریوگین به طرز ناباورانه‌ای در شهر کوچکی در حومه مسکو سقوط کرده و جان باختند.

لئونوف که در روز حادثه در‌‌ همان نزدیکی بوده و صدای دو غرش مهیب را در آسمان شنیده، بعد‌ها به جمع هیئت دولتی تفحص در خصوص حادثه دلخراش پیوست. گزارش نهایی حکایت از این داشت که گاگارین و سریوگین، هواپیما را طوری هدایت کرده‌اند تا به پرنده یا مانعی که گویا در مسیرشان بوده، برنخورند و در این حین، کنترل از دستشان خارج شده و مستقیماً به زمین خورده‌اند. لئونوف، که هم‌اینک 79 سال دارد، در مصاحبه با شبکه روسیالیوم تصریح کرد: "چنین نظری را یک شهروند غیرنظامی باور می‌کرد – اما یک فرد حرفه‌ای هرگز. در واقع، کل ماجرا چیز دیگری بود".

طیق اسناد محرمانه‌ای که در سال 2003 منتشر شدند، KGB ظن می‌برده که متصدّیان برج مراقبت، با ارائه اطلاعات نادرست هوا‌شناسی، سهواً در وقوع حادثه دست داشته‌اند. بر اساس اعلام این سازمان، به گاگارین و سریوگین اشتباهاً این باور القا شده بوده که ارتفاع یک توده ‌ابر مجاور، بیش از ارتفاع هواپیماست و همین باعث شده تا خلبانان فرصت کافی را برای خروج هواپیمایشان از وضعیت چرخش نداشته‌اند.

اما طبق نظر دیگری که توسط یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی شوروی مطرح شده بود، خلبانی که قبلاً هواپیمای میگ – 15 گاگارین و سریوگین را می‌رانده، سهواً و یا عمداً، یکی از منافذ هوای کابین خلبان را باز گذاشته و همین باعث شده تا طی پرواز بعدی، خلبانان در ارتفاع بالا دچار کمبود اکسیژن بشوند.

از طرفی هم الکسی لئونوف سال‌ها معتقد بود اولین غرشی که شنیده، صدای یک هواپیمای جت بوده که دیوار صوتی را شکسته؛ غرشی که بلافاصله هم با صدای غرش ناشی از سقوط هواپیمای گاگارین همراه شد.

لئونوف اولین فضانوردی بود که در سال 1965 میلادی از محیط فضاپیما خارج شد و در خلأ مطلق فضا غوطه خورد، چندین و چند سال است که درصدد رمزگشایی از مرگ مرموز یوروی گاگارین برآمده بود؛ و بالاخره در مصاحبه‌ چهاردهم ژوئن سال جاری (بیست و چهارم خرداد) با شبکه روسیالیوم، جزئیات این واقعه را برملا کرد.

 

منبع: شبکه العالم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.