| کد خبر: 143348 |

بهره‌برداری از هواپیمای بدون خلبان تا 2025

تحلیلگران معتقدند که هواپیماهای بدون خلبان احتمالا تا سال 2025 آماده بهره‌برداری تجاری خواهند شد؛ اما طبق تحقیقات جدید، بیش از نیمی از مسافران هوایی، از سوار شدن به یک هواپیمای بدون خلبان امتناع خواهند کرد.

تین نیوز

تحلیلگران معتقدند که هواپیماهای بدون خلبان احتمالا تا سال 2025 آماده بهره‌برداری تجاری خواهند شد؛ اما طبق تحقیقات جدید، بیش از نیمی از مسافران هوایی، از سوار شدن به یک هواپیمای بدون خلبان امتناع خواهند کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، طبق تحقیقات جدید بانک سرمایه‌گذاری UBS، ظهور هواپیماهای بدون خلبان می‌تواند هرسال هزینه‌ای حدود 35 میلیارد دلار برای شرکت‌های هواپیمایی صرفه‌جویی کند که به ارزان‌تر شدن نرخ پروازهای هوایی منجر خواهد شد. طبق این تحقیق، خلبان‌ها هر سال حدود 31میلیارد دلار برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه در پی دارند که مبلغ 3 میلیارد دلار هزینه آموزش نیز به مبلغ فوق افزوده می‌شود. هواپیماهای اتوماتیک می‌توانند پرواز امن‌تر و به‌صرفه‌تری را برای مسافران رقم بزنند و به علاوه یک میلیارد دلار هزینه سوخت نیز هر سال صرفه‌جویی می‌شود. با این وجود، ترس مسافران از هواپیماهای بدون خلبان قابل درک است.

 بیش از 50 درصد از 8 هزار نفری که در تحقیق UBS مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام کردند که درمورد پرواز با یک هواپیمای بدون خلبان احساس خوبی ندارند، حتی اگر چنین پروازی برایشان ارزان‌تر تمام شود. این گزارش عنوان می‌کند: «حدود 54 درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق ادعا کردند که احتمالا هرگز سوار یک هواپیمای بدون خلبان نمی‌شوند و تنها 17 درصد اعلام کردند که ممکن است با چنین هواپیمایی پرواز کنند.» سخنگوی انجمن خلبانان- Air Line Pilots Association (مجمعی شامل 57 هزار خلبان در شمال آمریکا)‌ در گزارشی اعلام کرد که خلبان‌ها در آینده نیز به‌عنوان یکی از ارکان حیاتی صنعت پروازهای تجاری باقی خواهند ماند. Corey Kuhn. سخنگوی این انجمن می‌گوید: «این تحقیقات نشان می‌دهد که مردم رفاه و امنیت مسافرت‌های هوایی خود را با قیمت ارزان‌تر بلیت، مبادله نخواهند کرد. خدمه پروازی حرفه‌ای و با تجربه، چیزی نیست که برای آن جایگزین پیدا شود.»

با این وجود‌، هواپیماهای بدون خلبان می‌توانند بسیاری از مشکلات صنعت هوایی تجاری مانند کمبود خلبان آموزش‌دیده را جبران کنند. طبق گزارش Boeing 2016 Pilot Outlook، شرکت‌های هواپیمایی شمال آمریکا تا سال 2035 باید حدود 112 هزار خلبان جذب کنند. کمبود خلبان سال گذشته تاثیرات چشمگیری بر خدمات مشتریان شرکت‌های هواپیمایی مختلف داشته است. با در نظر گرفتن رشد دوبرابری مسافرت‌های هوایی تا 20 سال آینده، کمبود خلبان می‌تواند صنعت هواپیمایی رو به رشد کنونی را با اختلال مواجه کند. Candace McGraw، مدیر اجرایی فرودگاه بین‌المللی Cincinnati/ Northern Kentucky می‌گوید: «نوآوری برای اثربخشی، کارآیی و پایداری طولانی‌مدت تمام صنعت‌ها ضروری است و صنعت هوایی هم استثنا نیست. ما از زمان برادران رایت تا به امروز پیشرفت‌های شگرفی در این زمینه داشته‌ایم و مطمئنا نوآوری در آینده نیز یکی از ارکان صنعت هوایی به شمار خواهد رفت.»

شرکت هواپیما‌سازی Boeing .Co و Airbus، دو شرکتی هستند که سال‌هاست مشغول توسعه تکنولوژی هواپیماهای بدون خلبان هستند و طبق گفته Jay Ratliff، یکی از کارشناسان محلی هواپیمایی، همین حالا نیز از هواپیماهای بدون خلبان در قسمت‌هایی از صنعت هواپیمایی آمریکا استفاده می‌شود. Ratliff معتقد است که حداقل تا 15 سال آینده، شاهد ورود هواپیماهای بدون خلبان به بازار هستیم. به عقیده Ratliff یکی از مشکلات احتمالی ورود این تکنولوژی، عدم قبول آن از طرف مسافران و مشتریان است و به علاوه احتمال حمله هکرها برای به دست‌گیری کنترل این هواپیماها نیز وجود دارد. همچنین، طی پروازهای هوایی، موقعیت‌هایی به‌وجود می‌آید که کنترل آنها تنها از عهده یک انسان بر می‌آید. Ratliff می‌گوید که تجربه فجایع اتفاق افتاده توسط هواپیماهای بدون خلبان تا کنون، زنگ خطری محسوب می‌شود و این تکنولوژی فعلا باید بیشتر بررسی شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.