| کد خبر: 140058 |

جزییات اعزام حجاج از فرودگاههای هدف

انتصاب سرپرست جدید شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، افزایش ۳۶ درصدی زائران بیت‎الله الحرام در سال ۹۶،پیشرفت فراخوان جذب فاینانسر خرید هواپیماهای هما،جزییات اعزام حجاج از فرودگاههای هدف،بازدید کارشناسان شرکت وینسی فرانسه از فرودگاه اصفهان و توافق ایران با روسیه برای خرید ۱۲ هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت است.

تین نیوز

انتصاب سرپرست جدید شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، افزایش ۳۶ درصدی زائران بیت‎الله الحرام در سال ۹۶،پیشرفت فراخوان جذب فاینانسر خرید هواپیماهای هما،جزییات اعزام حجاج از فرودگاههای هدف،بازدید کارشناسان شرکت وینسی فرانسه از فرودگاه اصفهان و توافق ایران با روسیه برای خرید ۱۲ هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است..

پیشرفت فراخوان جذب فاینانسر خرید هواپیماهای هما/ پرداخت منظم بدهی ایرلاین‌ها به دو شرکت طلبکار

علی عابدزاده در خصوص زمان برگزاری مناقصه انتخاب فاینانسور قراردادهای خرید هواپیماهای جدید اظهار داشت: فرآیند فراخوان انجام مناقصه در حال برگزاری است و تمام کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چند شرکت تامین مالی در این مناقصه شرکت می‌کنند، اظهار داشت: بنده اطلاع دقیقی از تعداد فاینانسورها ندارم اما مقدمات برگزاری این مناقصه به صورت جدی در حال پیگیری است.

عابدزاده درباره بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت فرودگاه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر بدهی تمام شرکت‌های هواپیمایی در حوزه سوخت و فرودگاهی مدیریت شده است و ایرلاین‌ها و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و فرودگاه‌ها با یکدیگر برای وصول بدهی‌ها در تعامل هستند و پرداخت‌ها به صورت منظم انجام می‌شود.

وی افزود: پرداخت‌ها طی تفاهم‌نامه‌های ایرلاین‌ها در موعد مقرر انجام می‌شود و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره پرداخت زیان‌های حاصل از، از رده خارج کردن هواپیماهای توپولوف به ایرلاین‌ها اظهار داشت: ایرلاین‌هایی که در آن زمان هواپیماهای توپولوف‌شان از رده خارج شده درخواست خود را بابت دریافت خسارت به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه دادند و سازمان هواپیمایی هم به عنوان حاکمیت صنعت این موضوع را پیگیری و به دولت پیشنهاد داده است.

عابدزاده گفت‌: ابتدا باید این درخواست در بودجه درج شود و پس از آن براساس بودجه بازپرداخت‌ها یا تهاتر انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این سوال که با ورود هواپیماهای جدید مشکلی در بحث تامین نیروی انسانی و کمبود خلبان‌ها وجود دارد یا خیر ؟گفت: خوشبختانه در این زمینه مشکلی وجود ندارد. البته شرکت‌های هواپیمایی باید از نظر تربیت خلبان و به‌روزسازی آموزش‌ها اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

بازدید کارشناسان شرکت وینسی فرانسه از فرودگاه اصفهان

کارشناسان شرکت وینسی فرانسه روز چهارشنبه در بازدید از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان با مسئولان و کارشناسان این فرودگاه نیز دیدار و گفتگو داشتند

قرارداد طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از زیر ساختهای توسعه در جریان سفر رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه در سال ۹۴، بین شرکت فرودگاه های کشور و شرکت مهندسی وینسی فرانسه که به عنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه ای اروپا مطرح است، منعقد شد.

ظرفیت فرودگاه بین المللی اصفهان ۲ برابر خواهد شد

در قالب طرح توسعه این فرودگاه، قرار است با سرمایه ۱۲۰ میلیون یورویی شرکت 'وینسی' فرانسه، در مرحله اول طرح ترمینال فرودگاه اصفهان با مساحت ۲۱ تا ۲۵ هزار مترمربع احداث و در مرحله دوم نیز ترمینالی با مساحت ۳۵ هزار مترمربع در این فرودگاه ساخته شود

بر اساس این طرح، ترمینال خارجی ۲۵ هزار مترمربعی با ظرفیت ۲ میلیون مسافر در بازه زمانی ۲ تا ۲.۵ ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد تا بتواند ترافیک ناشی از مقطع پسا برجام در اصفهان را پشتیبانی کند.

در حالیکه توسعه گردشگری یکی از سه محور اصلی توسعه استان اصفهان است، استاندار اصفهان گفته است: ما با تقاضاهای زیادی برای برقراری خطوط ایر لاین خارجی به اصفهان مواجه هستیم.

رسول زرگرپور با بیان اینکه طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان با جدیت در حال پیگیری است و کارشناسان فرانسوی در حال مطالعه و بررسی چگونگی اجرای این طرح هستند، تصریح کرد: مرکزیت اصفهان همه شرایط ایده آل و مناسب را برای تبدیل این شهر به مقصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند.

مهمترین معضل فرودگاه اصفهان نبود ترمینال و پارکینگ دارای استانداردهای بین المللی

از طرفی مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، مهمترین معضل این فرودگاه را نبود ترمینال و پارکینگ دارای استانداردهای بین المللی عنوان و تاکید کرده که نیاز است طرح توسعه این فرودگاه هرچه سریعتر، عملیاتی و مشکلات موجود برطرف شود.

حسن امجدی با بیان اینکه زمین‌های اطراف این فرودگاه در اختیار ارگان‌های نظامی است و برای اجرای طرح توسعه فرودگاه نیاز است بخشی از این زمین‌ها به شرکت فرودگاه های کشور واگذار شود، افزود: در ماه‌های گذشته تلاش‌هایی برای واگذاری این زمین ها و اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان انجام شد و امیدواریم با به نتیجه رسیدن این تلاش ها، طرح توسعه فرودگاه اصفهان هرچه زودتر عملیاتی شود.

ناهید تاج الدین، نماینده اصفهان نیز از توافق سازمان هواپیمایی کشور و نیروی هوایی ارتش مبنی بر واگذاری کل زمین های فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در سه مرحله به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خبر داده و گفته است: مرحله اول این توافق مربوط به بخشی از زمین های فرودگاه به اجرا درآمده است.

استاندار اصفهان نیز اواخر دی ماه پارسال تاکید کرد که اجرای طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی نیازمند تملک زمین های نظامی مجاور آن است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین های نظامی در چارچوب قانون و پس از طی مراحلی انجام می شود، اظهار امیدواری کرد که طرح توسعه این فرودگاه هرچه سریعتر عملیاتی شود.

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای دو باند به طول چهار هزار و ۳۹۷ متر و عرض ۴۵ متر با ۱۰ جایگاه پذیرش انواع هواپیمای مسافربری و ترمینال پروازهای داخلی و خارجی است.

توافق ایران با روسیه برای خرید ۱۲ هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰/ احتمال خرید ۳۰ هواپیمای دیگر

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور خبر امضای این قرارداد را در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوافضای مکس -۲۰۱۷ اعلام کرد که ۷۶۰ شرکت از ۴۰ کشور از جمله ایران در آن شرکت داشتند و روز یکشنبه پایان یافت.

خبرگزاری اسپوتنیک امروز (چهارشنبه) در این باره گزارش داد: روسیه و ایران برای فروش ۱۲ هواپیمای سوخوسوپرجت ۱۰۰ توافق کردند و احتمال دارد که در آینده نیز قراردادی برای فروش ۳۰ هواپیمای دیگر امضا کنند.

پیشتر نیز ولادیسلاو ماسالوف یک مقام روسی در امور هواپیماهای مسافربری گفته بود که فروش این هواپیما به ایران نیازمند موافقت تولیدکنندگان آمریکایی قطعات هواپیما است.

روسیه دو روز پیش بدون نیز نام بردن از اسامی کشورها اعلام کرده بود که قرارداد فروش ۲۰ فروند هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ را با خریداران مختلف امضا کرده است.

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه چندی پیش از برنامه جمهوری اسلامی برای خرید ۱۲ فروند هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت-۱۰۰ خبر داده بود.

نوواک در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه اظهار کرد: مسکو علاقه مند به راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات هواپیماهای روسی در ایران است و اگر پیشنهاد طرف ایرانی را دریافت کنیم، آماده بررسی هستیم.

وی افزود: شرکت های روسی با شرکای ایرانی برای تنظیم پیشنهادها و توافق های معین همکاری می کنند.

دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه نیز گفته است: ما به تحویل هواپیمای مسافربری SSJ-۱۰۰ علاقه مندیم.

براساس گزارش های فنی و تخصصی ارائه شده، سوپر جت ۱۰۰، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین آن توسط فرمان های الکترونیکی هدایت می شود و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان، بیشترین دقت را دارد.

این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور، سامانه های فرود، الکترونیکی و دیگر قطعات کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و... هستند.

براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در فرودگاه های کشورهای مختلف از جمله ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز فعالیت کند.

اعزام ۷۰۰۰ حاجی با ۲۶ پرواز از فرودگاه گرگان/ رشد ۲۸۵ درصدی اعزام حجاج از فرودگاه گرگان

رامین آذری مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان در خصوص تمهیدات فرودگاه گرگان برای انتقال حجاج بیت‌الله الحرام به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با برگزاری دو جلسه هماهنگی برای انجام پروازهای حجاج، فرودگاه آمادگی کامل برای اعزام حجاج گلستانی به سرزمین وحی را دارد.

وی خبر داد که نخستین پرواز حجاج گلستانی ۲۴ مردادماه از این فرودگاه انجام می‌شود و افزود: عملیات انتقال حجاج طی ۱۱ روز تا ۳ شهریور ادامه پیدا خواهد کرد و طی این مدت ۶ هزار و ۹۰۵ نفر حاجی با ۲۶ پرواز گرگان را به مقصد مدینه ترک خواهند کرد.

آذری هم‌چنین خبر داد که شرکت هواپیمایی ایران ایر انتقال حجاج گلستانی را از این فرودگاه انجام خواهد داد.

وی با اشاره به اعزام حدود ۷ هزار حاجی از استان گلستان به سفر حج گفت: این رقم نسبت به آخرین سال اعزام حجاج یعنی سال ۹۴ تقریباً ۲۸۵ درصد رشد داشته است بر همین اساس به دلیل رشد بالای ۱۰۰ درصدی پروازهای داخلی و کمبود فضای ترمینالی از پذیرش بدرقه کنندگان معذور خواهیم بود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان دراین‌باره توضیح داد: فرودگاه گرگان در حال حاضر با بهره‌گیری از یک ترمینال مشترک (داخلی و خارجی) پذیرش و اعزام مسافرین را انجام می‌دهد. در زمان اعزام و پذیرش پروازهای حج با توجه به محدودیت فضا در ترمینال، اپرون و دیگر محاوط فرودگاهی و با توجه به تداخلات پروازی و مسافری که به وجود می‌آید، مشکلاتی در پیش خواهیم داشت و برای به حداقل رساندن اثرات این محدودیت‌ها از پذیرش بدرقه کنندگان معذورخواهیم بود.

جزییات اعزام حجاج از دومین فرودگاه پرترافیک پروازهای حج تمتع/ خدمت‌رسانی فرودگاه مشهد به بیش از ۱۰ هزار زائر خانه خد

حمدباقر قاسم‌زاده مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: قرار است بیش از ۱۰ هزار زائر از استان‌های خراسان رضوی و شمالی در قالب ۷۵ کاروان، در مرداد سال جاری از این فرودگاه به سرزمین حج اعزام کنیم.

وی خبر داد که جلسه هماهنگی حج تمتع ۹۶ با حضور دست اندرکاران عملیات حج در فرودگاه تشکیل شد و گفت:اولویت ما انجام به موقع پروازهای حج تمتع است و تمام تلاش ما در فرودگاه این است که  باتوجه به ازدیاد مسافران حج پروازها با نظم خاصی انجام شود.

قاسم زاده در خصوص جزییات اعزام حجاج بیت الله الحرام گفت:زائران مشهدی با ۳۷ پرواز به سرزمین وحی اعزام می شوند. شروع پروازها از تاریخ ۱۵ مرداد ماه طی ۱۹ روز انجام خواهد شد.

به گفته ی قاسم زاده حجاج با ایرلاین سعودی از فرودگاه مشهد عازم خواهند شد.

قاسم زاده هم‌چنین خبر داد که بازگشت حجاج از تاریخ ۱۷ شهریور آغاز خواهد شد و تا تاریخ ۲۸ همین ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی با بیان اینکه وسعه تسهیلات مورد نیاز زائران بیت‌الله ‌الحرام در حج تمتع امسال اولویت مدیران فرودگاه مشهد است، گفت: به منظور کاهش زمان ایستایی مسافران در گیت‌های بازرسی، مدیریت ترافیک مبادی ورودی و خروجی، آماده‌سازی پارکینگ خودروها، افزایش دستگاه‌ها و گیت‌های بازرسی، افزایش خدمات رفاهی و کاهش تأخیرات پروازی در دستور کار قرار گرفته است.

تمهیدات فرودگاه تبریز برای انتقال حجاج ایرانی/ سفر ۳۲۰۰ زائر با ۱۲ پرواز به سرزمین وحی

مصطفی صفایی مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان شرقی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: فرودگاه تبریز یکی از ۲۰ ایستگاه پروازی برای انتقال حجاج بیت الله الحرام در سال ۹۶ است که برای انتقال حجاج ایرانی در آمادگی کامل به سر می‌برد.

وی خبر داد:پروازهای رفت حج تمتع فرودگاه تبریز از  ۹مرداد ماه آغاز می‌شود و طی ۸ روز مستمر تا ۱۶ مرداد ماه ادامه خواهد داشت و حدود ۳۲۰۰زائر تبریزی طی این مدت با ۱۲ پرواز تبریز را به مقصد عربستان سعودی ترک می‌کنند. 

به گفته ی صفائی این پروازها توسط شرکت هواپیمایی سعودی از فرودگاه تبریز انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت پروازهای حج تمتع و نگاه ویژه به این موضوع توضیح داد: کلیه هماهنگی‌های لازم با ارگان‌هاو شرکت‌های هواپیمایی جهت خدمات رسانی خوب به زائرین صورت گرفته است .

صفائی خبر داد:همچنین سالن و پارکینگ مخصوص حج با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ محل پارک خودرو آماده شده است و سرویس بهداشتی و نمازخانه فرودگاه نیز با هدف ارائه بهتر به مسافران بهسازی شده است.

افزایش ۳۶ درصدی زائران بیت‎الله الحرام در سال ۹۶/ عملیات اعزام و بازگشت زائران حج ۴۵ روز طول می‌کشد

حسین اسفندیاری با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی عملیات حج گفت: عملیات اعزام حج امسال به دلیل اینکه اعزام حجاج در سال ۹۵ انجام نشده بود، خاص و حساس‌تر است و لذا با دعوت از مدیران ۲۰ فرودگاه اعزام کننده زائران، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور، معاون سپاه حفاظت هوایی، مدیرکل برنامه ریزی و اعزام زائران حج و عمره سازمان حج و زیارت و با حضور مدیرعامل شرکت، تمام مباحث مربوط به وضعیت خاص و اضطراری و مسائل مختلف خدماتی و رفاهی زائران بیت‌اله الحرام و مسائل حفاظتی و امنیتی آن مرور شود.

قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاه‌ها بر آمادگی فرودگاه‌ها برای انجام عملیات حج تاکید کرد و گفت: با پیش‌بینی اینکه امسال حج را خواهیم داشت، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی فرودگاه‌ها از اوایل اردیبهشت با معرفی مسئولیت حج شرکت فرودگاه‌ها و به تبع آن، مسئولان عملیات حج فرودگاه‌ها آغاز شد. در این زمینه با حضور مدیرعامل و مجموعه پیگیری کننده عملیات حج، جلسه‌های را هماهنگی با رئیس سازمان حج و زیارت، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج و دیگر واحدها و نهادهای ذی‌ربط برگزار کردیم و با هماهنگی‌های به وجود آمده، دستورالعمل‌های عملیات حج را با پیش‌بینی شرایط مختلف و نحوه اجرای آن در فرودگاه‌ها ابلاغ کردیم که از سوی مدیران فرودگاه‌ها به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی همچنین درباره اطلاع‌رسانی سریع و دقیق به زائران و خانواده آنها گفت: در یک بخش مستقل از پرتال شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران،  اطلاعات ضروری و وضعیت فرودگاه‌ها و ساعات پروازهای حج به صورت آنی اطلاع‌رسانی خواهد شد و با هماهنگی انجام شده با سازمان حج و زیارت، پرتال هر دو مجموعه به نحوی عمل خواهند کرد که در اطلاع رسانی به مردم هم‌افزایی داشته باشند.

اسفندیاری همچنین با بیان اینکه افزایش ۳۶ درصدی زائران بیت‌الله الحرام در خدمت‌رسانی فرودگاه خللی وارد نمی کند، گفت: به غیر از فرودگاه بیرجند که امسال برای اولین بار اعزام زائرن خانه خدا را تجربه خواهد کرد، سایر فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته تجربه لازم برای میزبانی زائران را دارند و از طرفی هم فرودگاه‌های ما ظرفیت بسیار بالاتری برای اعزام و پذیرش دارند و برای همین، نگرانی خاصی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه سفر حج سفری خاص و ویژه است ادامه داد: آن چیزی که باعث می‌شود نگرانی و حساسیت‌هایی برای میزبانی از زائران حج وجود داشته باشد، این است که این سفر به دلیل شرایط خاص آن، استرس زیادی به زائران وارد می‌کند و از سویی نیز همراهی تعداد زیادی از بدرقه کنندگان و استقبال‌کنندگان این ضرورت را ایجاب می‌کند که فرودگاه‌ها با ظرافت و حجمی بالاتر به ارائه خدمت بپردازند.

انتصاب سرپرست جدید شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

وزیر راه و شهرسازی در حکمی‌ کوروش فتاحی را تا انتخاب مدیرعامل جدید شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره)، به سمت سرپرستی این شرکت منصوب‌ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی متن این حکم به شرح زیر است:

جناب آقای کوروش فتاحی

عضو هیات مدیره و معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره(

سلام علیکم

با توجه به استعفای جناب آقای مهندس محمود نویدی به موجب این حکم جناب عالی را با حفظ سمت و تا تعیین مدیر عامل جدید به عنوان سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی منصوب می‌نمایم.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.