| کد خبر: 137145 |

◄ چالش فرودگاه هاب

تین نیوز

روح الله فلاح تبار در کانال تلگرامی خود نوشت:مدتی مدیدی است شعار فرودگاه هاب در جلسات رسمی و غیررسمی توسط مدیران سیاسی و برخی متخصصین بیان می شود ولی واقعیت چیست؟

به بیان ساده فرودگاه هاب یعنی تجمیع و بازبخش مسافران به مقاصد اصلی که برخلاف پروازهای نقطه به نقطه می باشد که برای مسافر، ایرلاین و فرودگاه مزیت های خاصی را داشته که از آن جمله برای مسافر انتخاب مسیر بهتر با قیمت مناسب تر در یک فضای رقابتی و برای ایرلاین مدیریت بهتر ناوگان، ضریب اشغال بالاتر صندلی و برای فرودگاه درآمد هوانوردی و علی الخصوص غیرهوانوردی را به دنبال دارد.

امروزه فرودگاه‌های هاب به مثابه چاه نفتی می مانند که ارز تولید می کنند و بخش اعظمی از تولید ناخالص ملی کشورها را عهده دار هستند و این استدلالی است برای ضرورت برنامه ریزی منسجم و دقیق برای ایجاد فرودگاه های هاب که در حال حاضر سرمایه ملی کشورها و در حقیقت موج جدید توسعه بر محور حمل و نقل محسوب می شود.

فرودگاه امام خمینی اکنون یک فرودگاه نقطه به نقطه است و هنوز وارد هاب در قالب تعریف نشده است که این مرحله نیاز به الزامات خاص دارد که باید در قالب یک برنامه ریزی همه جانبه با نگاه دغدغه ملی ابتدا به یک اجماع کلی درباره یک فرودگاه هاب با همه نگرش های مذهبی و سیاسی برسیم. چرا که به عنوان نمونه فرودگاه هاب سالن ترانزیتی خواهد داشت که در آن مسافران خارجی ایستایی چند ساعته برای پرواز های بعدی داشته و این مستلزم پذیرش نگاه کلی جامعه درباره مسایل فرهنگی، مذهبی، موضوع حجاب مسافر و... بوده که برای یکبار باید در سطح کلان مملکت این مساله بازخوانی و سیاست گذاری شود در غیر این صورت هر نوع هزینه در فرودگاه امام یعنی کار در شرایط نامطمئن و این مساله یعنی سردرگمی و  عدم تصمیم درست و عدم سرمایه گذاری سریع و توسعه زیرساخت ها، یعنی خسران عظیم در آینده کشور.

بیش از نیمی از شرکت های بزرگ بر اساس رتبه بندی فورچون ۵۰۰ ، در ۱۰ مایلی فرودگاههای هاب حال حاضر دنیا، دفتر کار دارند که این یعنی اثرات متقابل اقتصادی شرکت های بزرگ و فرودگاه هاب.

بعد از گذر چالش جدی در خصوص تصمیم فرهنگی کلان، باید ایرلاین هاب فرودگاه مشخص شود و زمانی گام فرودگاه با الگوی هاب درست برداشته می شود که جلسات مشترک ایرلاین و فرودگاه شروع شده و براساس درک متقابل از انتظارات طرفین برنامه ریزی و اقدام صورت پذیرد.

.....ادامه دارد.

 

https://t.me/Rfallahtabar

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.