| کد خبر: 137127 |

یادداشت؛

مرز هوایی شاهرود خونی تازه در رگ‌های شرق استان سمنان جاری می‌کند

ربع قرن از احداث فرودگاه شاهرود به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان استان سمنان می‌گذرد اما به نظر می‌رسد ایجاد مرز هوایی و ارتقاء به فرودگاه کارگو به مشابه خون تازه در رگ‌های شرق استان است.

تین نیوز

ربع قرن از احداث فرودگاه شاهرود به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان استان سمنان می‌گذرد اما به نظر می‌رسد ایجاد مرز هوایی و ارتقاء به فرودگاه کارگو به مشابه خون تازه در رگ‌های شرق استان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین عابدی: 25سال پیش زمانی که در استان سمنان نصف انگشتان یک دست نشریه محلی منتشر می‌شد متفاوت‌ترین تیتر مطبوعات استان بر صدر جراید روز نشست «فرودگاه شاهرود احداث می‌شود» این خبر اوایل دهه 70 برای استانی که با جمعیت 250 هزارنفری که هنوز بسیاری نقاطش از نعمت گاز نیز برخوردار نبودند، آن‌قدر شگرف بود که تا مدت‌ها درباره آن بحث می‌شد. عده‌ای بر این عقیده بودند که این طرح شکست خواهد خورد چراکه توجیه اقتصادی ندارد و عده‌ای می‌گفتند این فرودگاه به‌زودی تعطیل می‌شود اما یک عامل باعث ساخت این پروژه شد و آن‌هم عزم همگانی مردم شرق استان سمنان. مردمی که با اعتماد به مسئولان آن زمان و در زمان کوتاه کلنگ افتتاح فرودگاهی را به دستان مرحوم حسینی شاهرودی نماینده فقید شاهرود سپردند تا برای نخستین بار یک پروژه بزرگ حمل‌ونقل در این خطه تنها با کمک‌های مردمی و بدون اعتبارات دولتی احداث شود.

فرودگاه شاهرود با پیگیری مسئولان وقت و مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای پروژه‌هایی که پشتوانه مالی مردمی دارند، احداث شد آن‌هم در میان موجی از واکنش‌های ضدونقیض از شایعات قطع عملیات اجرا تا قطع تمام پروژه به دلیل احتمال کمبود مسافر که اما هیچکدام در مقابل خواست مردم این شهرستان تاب مقاومت نیافتند. مردم شاهرود فرودگاهی عملیاتی را در میانه دهه 70 در شهر خود می‌دیدند که راه‌های بسیاری از روستاهای سایر شهرستان‌های استان سمنان هنوز خاکی بود این امر پیام بزرگی برای دولتمردان داشت، «مطالبه مردم حتی در میان سیل مشکلات به خواست آن‌ها بدل می‌شود حتی بدون کمک‌های مالی دولت».

مرز هوایی شاهرود خونی تازه در رگ‌های شرق استان سمنان جاری می‌کند

اوضاع برای فرودگاه شاهرود به‌خوبی پیش می‌رفت اولین پروازهای این فرودگاه به تهران بااینکه به‌سرعت رخ نداد اما درنهایت آرزوی دیرین شاهرودی‌ها را برآورده کرد اما این پای آن‌همه چیز نبود خیلی زود مشکلات دامن این فرودگاه را گرفت برخی پیش‌بینی‌ها از منظر کمبود مسافر درست از آب درآمد اما مردم شاهرود برای این امر نیز چاره‌ای داشتند و آن‌هم حمایت مردمی از برقراری پروازها چراکه معتقد بودند آن‌هایی که کلنگ ساخت این فرودگاه را زدند تنها به جابجایی چند مسافر بین شاهرود و تهران نمی‌اندیشیدند بلکه افق دید این افراد تبدیل این ظرفیت مهم به زیرساختی برای توسعه صادرات بود رویکردی که امروز معنای توجیه اقتصادی این فرودگاه را پس از ربع قرن بیش از پیش نمایان می‌سازد. موضوعی که شاید در آن دوران موردتوجه چندانی قرار نمی‌گرفت اما در بین همین مسئولان نیز بودند کسانی که معتقد بودند ابتدا باید پروازهای مسافربری را راه‌اندازی کرد تا بعد به فکر کارگو شدند افتاد، تفکری که در قاموس افراد زیادی نمی‌گنجید، مردم این شهرستان از همان ابتدای تأسیس فرودگاه صادرات را بر حمل‌ونقل مسافر مقدم می‌شماردند، موضوعی که متأسفانه همگان به آن پی بردند جز مسئولان استانی و کشوری و این امر باعث شد تا کم‌کم این پروژه محور مطالبات مردم شاهرود شود.

با سقوط هواپیمای حامل رحمان دادمان وزیر راه در 27 اردیبهشت سال ۱۳۸۰، فرودگاه شاهرود بدون هواپیما شد و این‌ نمونه‌ایی از اتفاقات نیمه دوم دهه 70 و اوایل دهه 80 بودند که سالهای پرالتهاب فرودگاه شاهرود را رقم زدند اما بالاخره پس از همه این سختی‌ها خبری خوش از این فرودگاه رسید «نخستین پرواز شاهرود-مشهد انجام شد» این خبر را شاید امروز نیز خیلی از شاهرودی ندادند که در این شهرستان پرواز شاهرود-مشهد نیز در کنار پرواز شاهرود-تهران برقرار شد اما شیرینی این خبر نیز دوام نیاورد و خیلی زود کمبود اعتبارات، همان دشمن همیشگی بازهم بر باند این فرودگاه نشست و دوران رکود این زیرساخت مهم را در استان سمنان آغاز کرد هم‌زمان با این رکود اما فرودگاه سمنان بعد از دو دهه از افتتاح فرودگاه شاهرود احداث شد هم‌زمان یا اتمام این طرح فرودگاه صنعتی گرمسار و پس‌ازآن ایوان کی آن‌هم برای استانی که درمجموع 500هزار نفر نیز در اواخر دهه 80 جمعیت نداشت. اگر این امر را با استان ‌همدان که بالغ‌بر یک‌میلیون نفر جمعیت دارد مقایسه کنیم این استان با احتساب نُرم جمعیت بر فرودگاه می‌بایست دارای 9فرودگاه می‌بود حال این سؤال پیش می‌آمد که این‌همه فرودگاه به چه‌کار می‌آید وقتی هنوز تنها فرودگاه عملیاتی استان با مشکلات اعتباری بازگشایی می‌شد و می‌توانست با یک‌دهم اعتبارات صرف شده در سایر نقاط استان، به تمام دیار قومس و استان‌های مجاور نیز خدمات حمل‌ونقل و مسافربری ارائه دهد.

اوایل دهه 90 بود که باوجود رکود فرودگاه شاهرود تمام همّ و غم مسئولان استان سمنان بر احداث فرودگاه سمنان بنا شد و اعتبارات میلیاردی دولتی به این زیرساخت تزریق گشت حال‌آنکه سید حسن حسینی شاهرودی نماینده کنونی مردم شاهرود و میامی در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر ، گفته بود «فرودگاه شاهرود بدون یک ریال اعتبار دولتی و با پول مردم ساخته‌شده اما تکمیل نمی‌شود» و نتیجه تمام این صحبت‌ها اختصاص مقدار بسیار ناچیز اعتبار دولتی در سال96 به این فرودگاه بود. درنهایت با پیگیری مجدانه مسئولان شهرستان شاهرود به‌خصوص نماینده وقت کاظم جلالی، بار دیگر آسمان شاهرود صدای غرش موتور هواپیمای مسافربری را شنید صدایی که هنوز هم شنیده می‌شود.

مرز هوایی شاهرود خونی تازه در رگ‌های شرق استان سمنان جاری می‌کند

در سال‌های اخیر اما صحبت از ایجاد مرز هوایی امیدها را بار دیگر در دل‌ مردم شاهرود زنده کرد امکانی که می‌تواند پروازهای فرامرزی را برای استان سمنان به دنبال آورد و در کنار عتبات عالیات و حج، امکان صادرات کالا و محصولات تولیدی استان به‌خصوص میوه و محصولات کشاورزی را فراهم آورد زیرساختی که عامل وحدت اقتصادی دیار قومس محسوب می‌شود حال اینکه مرز هوایی به فرودگاه 25ساله شاهرود که هم‌اکنون پروازهای مسافربری آن برقرار است و نیازهای یک فرودگاه کارگو شامل سالن ترخیص، امکان بارگیری، آشیانه هواپیما، مخزن سوخت و ... را دارد تعلق خواهد گرفت؟

صحبت از مرز هوایی اما از کجا وارد فرهنگ واژگان استان سمنان شد؟ قدمت این کلمه نیز به قدمت فرودگاه شاهرود است آن زمان که نماینده فقید شاهرود نام فرودگاه کارگو را برای صادرات محصولات سردرختی شاهرود، این قطب کشاورزی و باغداری دیار قومس، بر زبان آورد تا بتواند امکان صادرات محصولات تولیدی را برای دیار قومس فراهم سازد مقوله‌ای که شاید آن زمان کسی معنایش را نیز نمی‌فهمید این طرح اما با مشکلاتی مانند عدم تناسب طول باند، نبود پمپ‌بنزین و نبود دفتر گمرک در شاهرود هیچ‌وقت عملی نشد تا اینکه در اوایل دهه 90 بار دیگر ایجاد آن قوت گرفت در این سال‌ها اما بارها و بارها مسئولان وزارت کشور و فرودگاه‌ها به این استان سفرکرده اما هنوز نظر و تصمیم قطعی خود را اعلام نکرده‌اند.

مهرماه 95 بود که در گفتگو با حجت‌الله بابایی، نماینده وزارت کشور در امر تعیین مرزهای هوایی به مصاحبه پرداختیم که در ادامه عیناً بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم:

«پیشنهاد مرز هوایی در شاهرود نخستین بار از سوی استاندار سمنان با پیگیری‌های نماینده و مسئولان شاهرود به وزیر کشور ارائه و وی با دستور به معاونان خود خواستار تشکیل کارگروه تعیین مرزهای هوایی در مجموعه این وزارت خانه شد . امروز اعضای کارگروه مرزهای هوایی وزارت کشور در سفر به شاهرود اهدافی را دنبال می‌کنند که ازجمله آن‌ها بررسی زیرساخت‌های فرودگاهی این شهرستان، شرایط منطقه‌ای، مطالبات مردمی، شرایط فنی و ظرفیت ایجاد مرز هوایی را می‌توان نام برد . قطعاً این شهرستان دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی ازجمله مردم فهیم و تلاشگر است که ما کمتر مکانی را می‌توانیم سراغ داشته باشیم که یک مطالبه ازجمله مرز هوایی، مطالبه عمومی باشد لذا شرایط این شهرستان برای ایجاد مرز هوایی در کارگروه بررسی می‌شود اما تاکنون از ظرفیت‌های فرودگاه شاهرود استفاده‌نشده است حال‌آنکه این شهرستان دارای پتانسیل‌های ویژه‌ای همچون محصولات کشاورزی به‌خصوص در محصول انگور است که علی‌رغم احداث 25ساله این فرودگاه همچنان بهره لازم و کافی از آن برده نشده است لذا امیدواریم با ایجاد مرز هوایی بتوانیم در توسعه استان سمنان نقش‌آفرینی کنیم . حمل‌ونقل هوایی و باربری که در زمره پتانسیل‌های ویژه منطقه شاهرود است و با ایجاد مرز هوایی میسر خواهد شد که این امر پس از تکمیل و ایجاد مطالبات کارگروه مرزهای هوایی می‌تواند مطرح شود . »از این مصاحبه اما یک سالی می‌گذرد و امروز شاهرود میزبان رئیس فرودگاه‌های کشور است فردی که آمدنش شاید با خبرهای خوش برای این شهرستان ‌همراه شود.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.