| کد خبر: 137028 |

مالزی با محاکمه متهمان سقوط ام.اچ17 در هلند موافقت کرد

کوالالامپور- ایرنا - مالزی موافقت کرد محاکمه کسانی که مسئول سرنگونی پرواز ام.اچ17 خطوط هوایی این کشور در سال 2014 بودند، در هلند انجام شود.

تین نیوز

کوالالامپور- ایرنا - مالزی موافقت کرد محاکمه کسانی که مسئول سرنگونی پرواز ام.اچ17 خطوط هوایی این کشور در سال 2014 بودند، در هلند انجام شود.

به گزارش ایرنا، 'لیو تیونگ لای' وزیر حمل و نقل مالزی روز پنجشنبه گفت که این کشور به همراه دیگر اعضای تیم تحقیقات مشترک شامل هلند، بلژیک، اوکراین و استرالیا توافق کردند بازجویی و محاکمه به عنوان یک فرایند موثر به منظور کسب اطمینان از پاسخگویی متناسب با بالاترین استانداردهای بین المللی در هلند انجام شود.
بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی که روز 17 جولای 2014 با 298 سرنشین از آمستردام هلند به سمت کوالالامپور در حال حرکت بود در شرق اوکراین هدف شلیک موشک قرار گرفت و سرنگون شد.
آمریکا و غربی ها، روسیه و عواملی که از سوی مسکو حمایت می شوند را عامل سرنگونی این هواپیمای مسافربری می دانند، اما 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه گفته است که آمریکا در باره سانحه هواپیمای مالزی در شرق اوکراین با 298 کشته پنهانکاری کرده و از افشای حقایق این رویداد خودداری می کند.
به نوشته روز پنجشنبه تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز'، وزیر حمل و نقل مالزی در بیانیه ای در مورد محاکمه احتمالی عوامل این سانحه در هلند، اعلام کرد: جلسه دادگاه براساس چهارچوب دادرسی کیفری هلند، برپایه موارد بررسی و آزمایش و همچنین قوانین کیفری انجام می شود.
به گفته 'لیو تیونگ لای'، هلند می تواند اقدامات لازم در جهت تصمیم گیری مرتبط با بازجویی ها را در زمان مناسب و با توجه به ادامه تحقیقات جنایی انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد که نظام حقوقی هلند، حقوق قابل توجهی برای نزدیکان قربانیان به منظور نظارت و مشارکت در رسیدگی به این پرونده را تضمین کرده است.
به گفته وزیر حمل و نقل مالزی، هلند بر پایه پیمان های دو و چندجانبه چهارچوب حقوقی مشترکی با بسیاری از کشورها برای کمک های حقوقی و استرداد ایجاد کرده است.
وی همچنین تاکید کرد که همکاری بین مقامات تحقیقی ضمن انجام رسیدگی های حقوقی همچنان ادامه خواهد داشت.
وی گفت که با این چشم انداز، مالزی بسیار مصمم به جستجوی عدالت است. به عنوان بخشی از تیم تحقیقات مشترک، مالزی در پیگیری بازجویی عاملان این فاجعه بد یمن همچنان دارای تفکرات واحدی است.
وزیر حمل و نقل مالزی همچنین تصریح کرد که با توجه به شرایط پیچیده جغرافیای سیاسی، بسیار ضروری بود تحقیقات جنایی مستقل انجام شوند.
وی با این عنوان که اکنون بسیار زود است در مورد نتایج تحقیقات کیفری گمانه زنی کرد، گفت در حالی که غم و اندوه قربانیان و خانواده های مسافران پرواز ام.اچ17 را نمی توان فراموش کرد، مالزی همه تلاش خود را برای اجرای عدالت بکار می گیرد.
تیم تحقیقات پرونده سقوط هواپیمای شماره 17 خطوط هوایی مالزی به خانواده قربانیان این حادثه اعلام کرد : موشکی که از منطقه جدایی طلبان شرق اوکراین شلیک شده است، عامل اصلی سقوط هواپیما است.
هواپیمای بوئینگ با شماره پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی 26 تیر 1393 زمانی که از آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور پایتخت مالزی در پرواز بود، در مرز میان روسیه و اوکراین سقوط کرد و تمام 298 مسافر آن که از ملیت های مختلف نظیر مالزی، هلند، استرالیا، اندونزی، انگلستان، آلمان، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزیلند بودند، کشته شدند.
گرچه دولت اوکراین و غرب از همان زمان انگشت اتهام سقوط هواپیمای مالزیایی را به سمت روسیه گرفتند، مسکو هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده است.
تحقیقات بین المللی که نتایج آن سپتامبر سال گذشته منتشر شد، ادعا کرده است موشکی که این هواپیما را هدف قرار داده از یک توپخانه حمل شده از روسیه در مرز اوکراین شلیک و پس از آن نیز به روسیه بازگردانده شده است.
براساس تحقیقات غربی ها، این موشک از مکانی شلیک شده که در آن زمان در اختیار جدایی طلبان حامیان مسکو بوده است.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.