| کد خبر: 136295 |

در میزگرد هوایی مطرح شد

◄ باید اداره فرودگاه نجف و کربلا اکنون در دست ما بود/ از بین رفتن 80 درصد درآمد فرودگاه نجف با قطع پروازها

جای تاسف است که با وجود این همه سرمایه‌گذاری در عراق اکنون نباید مدیریت دو فرودگاه یعنی نجف و کربلا در دست ایران نباشد.

تین نیوز

محمود مهرانپور کارشناس حمل‌ونقل هوایی و عضو سابق هیات‌مدیره «هما» درباره زوایای لغو پرواز ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف می‌گوید: جای تاسف است که با وجود این همه سرمایه‌گذاری در عراق اکنون نباید مدیریت دو فرودگاه یعنی نجف و کربلا در دست ایران باشد. این نقیصه سیاسی ماست که فرودگاه نجف و کربلا اکنون در دست ما نیست. اگر آمریکایی در هر جای دنیا اینگونه در کشوری نفوذ داشتند بیش از 70 درصد اقتصاد آن کشور را می‌بلعیدند.

از سوی دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: فرودگاه نجف با قطع پروازهای ایرلاین‌های ایرانی 80 درصد درآمد خود را از دست خواهد داد.

از روز گذشته یعنی (دهم تیرماه) تمام پروازهای شرکت هواپیمایی ایرانی به فرودگاه نجف لغو شد؛ اواخر ماه گذشته بود که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از این موضوع خبر داد و گفت: فرودگاه نجف به ‌تازگی عوارضی را تحت عنوان عوارض گمرکی وضع کرده است بدین ترتیب که‌ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باید از سال 2010 میلادی تاکنون به‌ازای هر پرواز، حدود 85 دلار به این فرودگاه پرداخت کند و در واقع در سال جاری با وضع این قانون، ‌آن را عطف به‌ماسبق هم کرده است در همین راستا شرکتهای هواپیمایی تصمیم به لغو پروازها به این فرودگاه گرفتند.

پس از مطرح شدن این موضوع پایگاه خبری-تحلیلی صنعت حمل‌ونقل «تین‌نیوز» میزگردی تحت عنوان (بررسی زوایای لغو پرواز ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف) برگزار کرد که در این میزگرد مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و محمود مهرانپور کارشناس حمل‌ونقل هوایی و عضو سابق هیات مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» حضور داشتند که بخش اول این میزگرد هفته‌ی گذشته در تین‌نیوز منتشر شد.

در بخش اول این میزگرد، اسعدی سامانی در توضیحاتی عنوان کرد: هزینه‌های فرودگاه نجف بسیار بالاست، در این فرودگاه 15 دلار به ازای هر صندلی هواپیما و 10 دلار عوارض فرودگاهی از مسافران دریافت می‌کند، این درحالی است که هزینه‌های هندلینگ فرودگاه نجف در مقایسه با سایر فرودگاه‌های مطرح دنیا بسیار گران‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: ما در کنار مسائل مادی یک‌سری برخوردهای تبعیض‌آمیز بین شرکت‌های هواپیمایی در این فرودگاه داریم. مسئولان فرودگاه نجف در رابطه با نوع سرویس فرودگاهی به صورت تبعیض‌آمیز برخورد می‌کنند که همین امر مشکلاتی را برای ایرلاین‌های ایرانی در این فرودگاه ایجاد کرده است.

در ادامه این میزگرد، محمود مهرانپور کارشناس و تحلیلگر صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور ابراز داشت: ادامه پروازها به نجف برای ایرلاین‌ها بسیار مهم است به‌خصوص در شرایطی که درآمد اعظم ایرلاین‌ها از پروازهای عتبات، عمره و حج تامین می‌شود. حج، عمره و عتبات‌عالیات جزء پروازهای سودمند برای ایرلاین‌هاست چرا که درآمد این پروازها تضمین شده است، به همین علت این موضوع به لحاظ تجاری بسیار تعیین‌کننده است.

مهرانپور با تاکید بر اینکه این موضوع از لحاظ تجاری بزرگ و با اهمیت است، بنابراین ما نمی‌توانیم این پروازها را از دست بدهیم گفت: طرف مقابل با آگاهی از این موضوع این بازی را انجام می‌دهد و می‌داند که این پروازها برای ایرلاین‌های ایرانی بسیار با اهمیت است. (متن کامل بخش اول میزگرد  را می‌توانید در اینجا بخوانید.)

مهرانپور با بیان اینکه عطف به ماسبق کردن عوارض گمرکی در فرودگاه نجف غیرقانونی است، گفت: این موضوع در همه جای دنیا غیرقانونی است و می‌توان این موضوع را در مراجع قضایی پیگیری کرد.

در ادامه اسعدی سامانی با بیان اینکه فرودگاه نجف برای تسویه حساب ایرلاین‌ها صورت حساب ارسال کرده است، خاطرنشان کرد: صورت حساب برخی از شرکت‌های هواپیمایی بالای یک میلیارد تومان است.

مهرانپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا می‌توان فرودگاه بغداد را جایگزین فرودگاه نجف کرد و از آن طریق تمام مسافران عتبات را جابه‌جا کرد؟» توضیح داد: اینطور نیست که هر فرودگاهی به هر میزان امکان پذیرش هواپیما داشته باشد، لذا پذیرش پروازهای ایرانی در این فرودگاه خیلی محدود خواهد بود و امکان همه پروازهایی که تا قبل از این در نجف نشت و برخاست می‌کردند در فرودگاه بغداد وجود ندارد.

اسعدی سامانی در این باره یادآور شد: پس از لغو پرواز ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف هر تعدادی که فرودگاه بغداد مجوز بدهد پروازها را به این فرودگاه منتقل خواهیم کرد اما همانطور که آقای مهرانپور اشاره کردند فرودگاه بغداد محدویت‌‌های بسیاری نسبت به فرودگاه نجف دارند.

سامانی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه «با توجه به اینکه قالب شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هستند آیا باعث شده که دولت نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد و کمکی برای حل این مشکل نکند؟» بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به این موضوع ورود کرده است و از موضع تمام شرکت‌های هواپیمایی دفاع می‌کند حتی برای حل و فصل موضوع با طرف عراقی ترتیب جلسه‌ای را داده است.

سامانی با اشاره به سخنان مهرانپور مبنی بر اینکه باید سطح مذاکرات برای حل مسئله بالاتر برود و حتی به مقامات سیاسی کشور کشیده شود، گفت: اگر بتوانیم با مسئولان فرودگاه نجف به نتیجه برسیم و مسائلحل‌وفصل شود دیگر نیازی به کشیدن مسئله به مراجعه بالاتر نداریم.

در ادامه این موضوع مهران‌پور کارشناس حمل‌ونقل هوایی، تصریح کرد: در برخی از موارد نیاز است مذاکرات از یک سطحی بالاتر برود تا مسئولان کشور احساس وظیفه کنند؛ این موضوع پیش آمده یک بیزینس است. زمانی که دولت و آقای حسن روحانی شعار تولید اشتغال می‌دهد نیاز است از اشتغال موجود در کشور حمایت و حفاظتکند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف دولت حفظ و در راستای آن افزایش اشتغال است، یادآور شد: بالا بردن سطح مذاکرات در این موارد در تمام جهان روی می‌دهد و دولتمردان ما باید از این موضوع پرهیز نکنند. همانطور که اقای جهانگیری برای دیدار ایران-ازبکستان دو ساعت زمان صرف می‌کند که در جای خود قابل تقدیر است چند ساعت از وقت خود را برای پیگیری این موضوعات در راستای حفظ اشتغال موجود صرف کند و با همتای عراقی خود در این باره مذاکره کند.

مهرانپور یکی از مزایای بالا بردن سطح مذاکرات را زودتر به نتیجه رسیدن آن دانست و اظهار داشت: با توجه به فضای متشنج میان ایران و کشورهای عربی نباید با عراق درگیر این دست موضوعات شد، لذا نیاز است با مذاکرات تصویر مناسب‌تری از روابط نشان داد.

در ادامه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ابراز کرد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی با توجه به وظایف و اختیاراتی که دارد سعی کرده این موضوع را به اطلاع مراجع ذیربط مانند سفیر ایران در عراق، وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشوری برساند.

سامانی با بیان اینکه فرودگاه نجف با قطع پروازهای ایرلاین‌های ایرانی 80 درصد درآمد خود را از دست خواهد داد، گفت: با توجه به شوق مردم برای زیارت عتبات عالیات هدف سرویس‌دهی مناسب به زائران بود و قصد ورود به حاشیه را نداشتیم اما با توجه شرایط موجود و اتفاقات نامناسبی که در این چند ساله در فرودگاه نجف روی داد تنها فشار بر روی شرکت‌های هواپیمایی بود.

مهرانپور با بیان اینکه من معتقدم این مشکل در ابعاد مختلف مذاکره حل خواهد شد، یادآور شد: یک زمانی قرار بود فرودگاه نجف و کربلا را ایرانیان بسازنند اما به دلایل مختلفی از این موضوع غفلت شد و اکنون کویتی‌ها در فرودگاه کربلا و بخش خصوصی فرودگاه نجف را مدیریت می‌کنند که غفلت از این موضوع جای تاسف دارد.

این کارشناس عدم ورود ایران برای گرفتن این دوفرودگاه را جزو نقایص سیاست‌های کشور دانست و تاکید کرد: با توجه به این حجم سرمایه‌گذاری نظیر سیاسی، اعتقادی، جانی، مالی و ... ایران در عراق چرا ایرانیان نباید مدیریت این دو فرودگاه را به دست داشته باشند؟ چرا استراتژی درستی در این باره پیش گرفته نشده است؟

وی می‌گوید؛ این نقیصه سیاسی ماست که فرودگاه نجف و کربلا اکنون در دست ما نیست. اگر آمریکایی‌ها در هر جای دنیا اینگونه در کشوری نفوذ داشتند بیش از 70 درصد اقتصاد آن کشور را می‌بلعیدند.

او می‌افزاید: گرفتن دو فرودگاه در عراق به حدی برای کشور اهمیت داشت که رئیس جمهور ایران در عراق برای گرفتن این دو فرودگاه تلاش می‌کرد.

مهرانپور در پاسخ به این سوال که آیا ایران توانایی ساخت دو فرودگاه در عراق را داشت که برای گرفتن آن تلاش می‌کرد؟» گفت: ساخت فرودگاه مهم نیست مدیریت آن از لحاظ استراتژی بسیار مهم است. این دو فرودگاه می‌توانست تحت مدیریت ایران باشد و ایران از کشورهای خارجی برای ساخت آن کمک بگیرد؛ مهم کنترل و مدیریت فرودگاه است نه ساخت آن. در هم جای دنیا زمانی که می‌خواهند کودتا کنند اول فرودگاه و سپس رادیو و تلویزیون را تصاحب می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.