| کد خبر: 135751 |

مروری بر اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

پرواز شاپرک‌های هما در فرودگاههای کم برخوردار

تمهیدات فرودگاه‌های کشور برای نقل‌وانتقال حجاج به سرزمین وحی ،پرواز شرکت هواپیمایی سیبریا ایرلاین در مسیرمسکو-تهران،ثبت بیش از 6 هزار پرواز داخلی در فرودگاه مهرآباد، بازتاب استقبال مردم از سفر با هواپیماهای ATR و اظهارات رئیس‌سازمان هواپیمایی کشورمان در خصوص تبدیل فضای ایران به نقطه تعادل در منطقه اهم اخبار حوزه هوایی را در هفته‌ای که گذشت به خود اختصاص داد.

تین نیوز

تمهیدات فرودگاه‌های کشور برای نقل‌وانتقال حجاج به سرزمین وحی ،پرواز شرکت هواپیمایی سیبریا ایرلاین در مسیرمسکو-تهران،ثبت بیش از 6 هزار پرواز داخلی در فرودگاه مهرآباد، بازتاب استقبال مردم از سفر با هواپیماهای ATR و اظهارات رئیس‌سازمان هواپیمایی کشورمان در خصوص تبدیل فضای ایران به نقطه تعادل در منطقه اهم اخبار حوزه هوایی را در هفته‌ای که گذشت به خود اختصاص داد.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بیش از 50 درصد پروازهای انجام شده در اردیبشهت ماه 1396 در فرودگاه مهرآباد با تاخیر انجام شده است. براین اساس از 6162 پرواز صورت گرفته در فرودگاه مهرآباد تهران 3023 پرواز به موقع و 3139 پرواز با تاخیر انجام شده است.در بین ایرلاین‌های فعال در مسیرهای داخلی شرکت هواپیمایی آسمان از یک هزار و 41 پرواز انجام شده خود 624 تاخیر به ثبت رسانده است. پس از آن شرکت هواپیمایی ماهان 809 پرواز داشته که 358 پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

 

شرکت هواپیمایی آتا نیز 669 پرواز داشته که از میان آنها 259 پرواز به موقع و 410 پرواز با تاخیر انجام شده است. ایران ایر نیز از میان 583 برنامه پروازی خود در 319 پرواز تاخیر رسمی به ثبت رسانده است.

 

در زیر مروری داریم بر مهم ترین اخبار این حوزه در هفته ای که گذشت.

 

ثبت بیش از 6 هزار پرواز داخلی در فرودگاه مهرآباد/ جزئیات بیشترین تاخیر پروازی توسط 3 ایرلاین

در اردیبشهت ماه امسال 6 هزارو 162 پرواز هوایی در مسیرهای داخلی در فرودگاه مهرآباد تهران انجام شد که 3 هزار و 23 پرواز آن به موقع و 3 هزار و 139 پرواز با تاخیر انجام شده است

 

در فروردین ماه امسال شرکت هواپیمایی آسمان با یک هزار و 41 مورد بیشترین پرواز را در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام داد که 417 پرواز آن به موقع و 624 پرواز این شرکت با تاخیر انجام شده است.

 

همچنین در این ماه تعداد پروازهای هوایی شرکت هواپیمای ماهان از فرودگاه مهرآباد 809 پرواز بود که 451 پرواز آن به موقع و 358 پرواز آن با تاخیر مهرآباد را ترک کرده است.

 

در مدت یاد شده شرکت هوایی آتا ایر 669 پرواز را از مهرآباد انجام داد که 259 مورد آن به موقع و 410 مورد آن با تاخیر بوده و تقریبا 61 درصد پروازهای این شرکت در مهر آباد با تاخیر انجام شده است.

 

در اردیبهشت ماه امسال شرکت هوایی ایران ایر در مهرآباد 583 پرواز انجام داد که 264 پرواز آن به موقع و 319 مورد آن با تاخیر انجام شده است.

 

در این ماه شرکت هوایی زاگرس ایر در مجموع 494 پرواز را از طریق مهرآباد انجام داد که 253 مورد آن به موقع و 241 مورد آن با تاخیر بوده است، ضمن این که شرکت هوایی کاسپین در این ماه 466 پرواز از مهرآباد داشته که 241 مورد آن به موقع و 235 پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

 

شرکت هوایی کیش ایر در اردیبهشت ماه امسال در مجموع 429 پرواز از مهرآباد انجام داد که 255 مورد آن به موقع و 174 مورد آن با تاخیر بوده است، در این ماه شرکت هوایی قشم ایر نیز در مجموع 439 پرواز از طریق مهرآباد انجام داد که 303 مورد آن به موقع و 136 پرواز آن با تاخیر به مقاصد خود پرواز کردند .

 

هواپیمایی تابان نیز در این ماه 449 پرواز از مهرآباد انجام داد که 195 مورد آن به موقع و 254 پرواز آن با تاخیر بوده است و شرکت هوایی ایران ایر تور در این ماه 179 پرواز انجام داد که 47 مورد ان به موقع و 132 مورد آن با تاخیر بوده و این نشان می هد که 74 پروازهای این شرکت در مهرآباد با تاخیر بوده است .

 

در اردیبهشت ماه امسال شرکت هوایی نفت ایر 198 پرواز از مهرآباد انجام داد که 98 مورد آن با تاخیر و 100 پرواز آن به موقع بوده و شرکت هوایی معراج ایر در این ماه از مهرآباد 114 پرواز انجام داد که 77 مورد آن به موقع و 37 پرواز آن مهرآباد را با تاخیر ترک کرده است .

 

در دومین ماه امسال شرکت جدید هوایی سپهران، در مجموع 159 پرواز را از مهرآباد انجام داد که 94 مورد آن به موقع و 65 پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

 

در این ماه شرکت اترک ایر در مجموع 57 پرواز از مهرآباد داشته که 20 مورد آن به موقع و 37 مورد آن با تاخیر انجام شده و این نشان می دهد که 65 درصد پروازهای این شرکت در مهرآباد با تاخیر انجام شده است.

 

شرکت هوایی ساها نیز در این ماه از طریق مهرآباد 66 پرواز در مسیرهای داخلی انجام داد که 39 مورد آن به موقع و 27 مورد آن با تاخیر پرواز کرده است .

 

در دومین ماه امسال شرکت هوایی پویا در مجموع توانست 10 پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام دهد که 8 پرواز آن به موقع انجام شده و 2 مورد آن با تاخیر فرودگاه مهرآباد را ترک کرده است

 

جزایر جنوب از پروازهای ای.تی.آر بی نصیب مانده است

محمود امانی بنی مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: درحالی‌که توقع این بود فرودگاه بندرعباس بیس پروازی برای ای.تی.آرهای هما شود اما هنوز خبری از حضور هواپیماهای جدید ایران ایر در این فرودگاه نیست.

 

وی با بیان اینکه ابوموسی، جا س ک و بندرلنگه منتظر از سرگیری پروازهای کوچک بودند، گفت: جزایر جنوبی با حضور هواپیماهای کوچک می‌توانند رشد و توسعه یابند، این درحالی‌که است که جزایر جنوب از پروازهای ای.تی.آر بی نصیب مانده است.

 

امانی بنی با اعلام اینکه از ابتدا قرار بود 2 فروند ای.تی آر به فرودگاه بندرعباس داده شود تا برای مسیرهای جدیدی چون بوشهر، عسلویه، شیراز، چابهار، ابوموسی و جاسک پرواز برقرار شود، توضیح داد: فرودگاه‌های جزایر جاسک و ابوموسی، تنب بزرگ و بندرلنگه و حتی فرودگاه کیش به این نوع پروازها نیاز دارند چرا که جزو فرودگاه‌های کم برخوردار بوده که تنها روزی چند پرواز در آنها انجام می‌شود و می‌توان با تجهیز آنها به هواپیماهای کوچک از پتانسیل این فرودگاهها استفاده کرد.

 

اضافه شدن دو پرواز در مسیر بندرعباس -دبی توسط شرکت هواپیمایی کیش ایر

مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان هم‌چنین با اشاره به آغاز تعطیلات تابستانی و همزمانی آن با عید سعید فطر گفت: به دلیل افزایش گرما در این فصل سال معمولاً برنامه‌ای برای افزایش پرواز در فرودگاه نداریم با این حال به دلیل درخواست‌های مردمی برای عید فطر در مسیر بندرعباس -مشهد افزایش پروازی داریم و دو پرواز فوق العاده به مقصد مشهد مقدس در روز عید فطر در فرودگاه دایر می‌شود.

 

وی همچنین از افزایش پروازهای خارجی فرودگاه خبر داد و گفت: با برقراری دو پرواز جدید در مسیر بندرعباس به دبی توسط هواپیمای کیش ایر پروازهای خارجی فرودگاه در مسیر بندرعباس-دبی به هفته ای 8 پرواز افزایش یافت.

 

بازتاب استقبال مردم از سفر با هواپیماهای ATR /خط پروازی تبریز- رشت راه‌اندازی شد

مصطفی صفایی گفت: این خط پروازی در پی درخواست مردم و رایزنی انجام گرفته توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر راه‌اندازی شده است

 

وی اظهارکرد: با ورود هواپیماهای ATR به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پرواز تبریز - رشت و بالعکس از روز سه شبه 23 خردادماه در فرودگاه تبریز راه اندازی و اولین پرواز در این مسیر روز چهارشنبه گذشته 24خرداد انجام شد.

 

وی افزود: برنامه این مسیر پروازی روزهای چهارشنبه و جمعه هر هفته در ساعت 9 از رشت به مقصد تبریز و ساعت ۱۱:۴۵ از تبریز به مقصد رشت توسط هواپیمای ATR 72 انجام می شود

 

وی یادآوری کرد: با توجه به راه‌اندازی جدید این مسیر ظرفیت بلیط‌های فروخته شده تکمیل نبود که امید است در پروازهای آتی با استقبال خوب مردم مواجه شود.

 

فضای ایران به نقطه تعادل درمنطقه تبدیل شده است/ بیشتر پروازهای قطری برای عبور از آسمان ایران استفاده می‌کنند

علی عابدزاده گفت: هم اکنون فضای ایران به نقطه تعادل در منطقه تبدیل شده و هر زمان که مشکلی در فضای منطقه به وجود آمده است، صنعت هوانوردی جمهوری اسلامی ایران با ارائه سرویس های هوایی مناسب در حل آن پیشقدم شده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سابقه افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران به خبرگزاری ایرنا گفت: زمانی که برای امنیت پروازهای هوایی در آسمان افغانستان، عراق و اوکراین مشکلاتی به وجود آمد ایران اجازه نداد پروازهای عبوری در منطقه با وقفه مواجه شود و هم اکنون بیشتر پروازهای قطری از آسمان ایران برای عبور استفاده می کنند.

 

با قطع رابطه کشورهای عربستان، امارات، بحرین، مصر با قطر شرکت هواپیمایی قطر ایرویز مجبور شد، بسیاری از پروازهای بین المللی خود را به کشورهای آسیایی، اروپا و امریکا با عبور از فضای ایران انجام دهد و هم اکنون تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران روزانه به بیش از یک هزار و 100 پرواز افزایش یافته است.

 

سه روز پیش اکبر البکر مدیر اجرایی قطر ایرویز در گفت و گو با شبکه الجزیره اعلام کرده بود، هواپیمایی قطر دوستانی مانند ایران، ترکیه و عمان در منطقه دارد که پروازهایش را از آسمان این کشورها انجام می دهد.

 

البکر گفته است که پس از بسته شدن مسیر هوایی عربستان سعودی، امارات و بحرین به روی هواپیماهای قطر، در حال حاضر بسیاری از پروازهای این شرکت هواپیمایی از آسمان ایران استفاده می کنند .

 

وی با بیان اینکه اقدام کشورهایی که حریم هوایی را به روی هواپیماهای قطری بسته اند، اقدامی غیرقانونی است، گفت: قطر بسیار انعطاف پذیر است و ما به شکل بسیار موفقیت آمیز توانستیم این بحران را کنترل کنیم تا فعالیت معمول شرکت هوایی قطر ایرویز ادامه یابد.

 

هواپیماهای ای. تی. آر در راه فرودگاه ایلام با افتتاح دو مسیر جدید/ افزایش پرواز به عتبات بعد از ماه مبارک رمضان

علی متانت مدیر فرودگاه ایلام به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در آینده نزدیک با هواپیماهای ای. تی. آر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در دو مسیر جدید افتتاحیه خواهیم داشت.

 

وی از مکاتبه با تهران برای برقراری پروازهای جدید با ای. تی. آرها خبر داد و گفت: فرودگاه ایلام برای افتتاح دو مسیر جدید تهران -ایلام و هم چنین ایلام- اصفهان منتظر حضور ناوگان جدید هما در این فرودگاه است.

 

متانت این را هم گفت که در حال حاضر فرودگاه ایلام در طول هفته در مسیر تهران- ایلام روزی 3 پرواز دارد و ادامه داد: با توجه به نیاز استان برقراری پرواز دوباره در مسیر تهران- ایلام در برنامه اصلی فرودگاه است.

 

مدیر فرودگاه ایلام ادامه داد: تاکنون در مسیر ایلام- اصفهان هیچ پروازی نداشته ایم و در صورت ورود ای. تی. آر ها به ایلام حتما این مسیر جدید افتتاح خواهد شد.

 

وی هم‌چنین با اشاره به فرا رسیدن عید فطر و افزایش تقاضا برای سفرهای زیارتی در خصوص آخرین وضعیت پرواز عتبات عالیات در فرودگاه ایلام گفت: پیشتر هواپیمایی پویا پروازها در مسیر نجف را از این فرودگاه انجام می داد که به دلیل خرید هواپیماهای جدید در حال اخذ مجوز برای هواپیماهای خود است و به محض حل مشکل ناوگانی این شرکت پروازها مجددا از سر گرفته می شود.

 

متانت ادامه داد:بعد ازماه مبارک رمضان برنامه افزایش پروازی در مسیر عتبات عالیات در دستور کار داریم و در حال رایزنی هستیم با این حال با توجه به شرایطی که در فرودگاه نجف حاکم شده است و هزینه‌های هندلینگ افزایش یافته است سیاست سازمان هواپیمایی کشوری این است که فعلا افزایش مسیری نداشته باشیم.

 

به گفته ی بیات هم اکنون فرودگاه ایلام هفته ای 60 پرواز در بخش پروازهای داخلی دارد و در صورت رفع مشکل شرکت هواپیمایی پویا پرواز عتبات از سر گرفته می‌شود.

 

پرواز شرکت هواپیمایی سیبریا ایرلاین از دوم تیرماه به تهران آغاز می‌شود

« کوروش فتاحی» گفت: این شرکت هواپیمایی که متعلق به روسیه است، پروازهای خود را دو نوبت در هفته، (روزهای جمعه و سه ‌شنبه) با هواپیمای ایرباس 319 به مقصد تهران انجام خواهد داد .

 

به گفته این مقام مسئول در فرودگاه امام خمینی(ره) قرار است شرکت هواپیمایی سیبریاایرلاین پروازهای خود را در این مسیر بین مسکو - فرودگاه امام خمینی (ره) - مسکو به تهران انجام دهد .

 

فتاحی اظهارداشت: در حال حاضر 62 شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) فعالیت می کنند که شامل 52 ایرلاین خارجی و 10 ایرلاین داخلی است .

 

گفتنی است سالیانه بیش از 8 میلیون مسافر از فرودگاه امام(ره) برای انجام پرواز در مسیرهای بین المللی پذیرش و اعزام می شوند. این فرودگاه در 35 کیلومتری تهران واقع است .

 

آخرین تمهیدات فرودگاه‌های کشور برای نقل‌وانتقال حجاج به سرزمین وحی

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان گفت: برای ایام حج امسال فرودگاه بین‌المللی اصفهان میزبان 6 هزار و 308 مسافر از استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری خواهد بود .

 

حسن امجدی عنوان کرد: پروازهای حج فرودگاه اصفهان از 12 مردادماه امسال برقرار می‌شود و طی این عملیات‌ها 6 هزار و 308 مسافر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند .

 

وی به پرتال خبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: حجاج فرودگاه بین‌المللی اصفهان از استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری هستند. زمان بازگشت حجاج از کشور عربستان نیمه شهریورماه امسال خواهد بود .

 

مدیرکل فرودگاه اصفهان یادآور شد: فرودگاه اصفهان پس از فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، مشهد و گلستان در رتبه چهارمین فرودگاه پرترافیک پروازهای حج تمتع قرار دارد .

 

وی اضافه کرد: در سفرهای حج تمتع امسال، حجاج از طریق ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه اصفهان اعزام و پذیرش می‌شوند. همچنین وسعت سالن مستقبلین این فرودگاه قدری توسعه یافته است تا همراهان حجاج در شرایط بهتری از مسافران خود استقبال کنند.

 

فرودگاه تبریز برای برقراری پروازهای حج آماده می‌شود

مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی نیز از آماده‌سازی فرودگاه تبریز برای برقراری پروازهای حج در اوایل مردادماه امسال خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال فرودگاه بین‌المللی تبریز میزبان 3500 مسافر سرزمین وحی باشد .

 

مصطفی صفایی، عنوان کرد: ترمینال پروازهای زیارتی فرودگاه تبریز مستقل از ترمینال پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه است. همواره این ترمینال در طول سال میزبان زائران عتبات‌عالیات است اما با توجه به تعداد مسافران سفر حج و میزان بار آن‌ها، ترمینال پروازهای زیارتی نیاز به رسیدگی دارد.

 

وی ادامه داد: بنابراین پس از اعلام سازمان حج و زیارت برای برقراری پروازهای حج تمتع، از ماه گذشته عملیات بهسازی را در این ترمینال آغاز کردیم. از جمله این عملیات‌ها می‌توان به بهسازی سرویس‌های بهداشتی، بهسازی تسمه نقاله‌ها، بهسازی نمازخانه‌ها و بهسازی محوطه و پارکینگ خودرو در فرودگاه‌ تبریز اشاره کرد.

 

به گفته مدیرکل فرودگاه بین‌المللی تبریز، هزینه این پروژه‌ها از اعتبارات بهسازی تامین شده است و در ایام ماه مبارک رمضان که تعداد پروازهای عتبات‌عالیات کاهش یافته، فرصتی فراهم شده تا همزمان با برقراری پروازها، پروژه‌های بهسازی هم اجرا شود. تلاش می‌کنیم تا اوایل مردادماه امسال این پروژه‌ها به پایان برسند.

 

وی یادآور شد: بر اساس آمار ارایه شده از سوی سازمان حج و زیارت حدود 3500 حاجی از طریق فرودگاه تبریز اعزام و پذیرش شوند. این حجاج از استان آذربایجان شرقی هستند و حجاج سایر استان‌های همجوار از فرودگاه‌های مرکز استان اعزام و پذیرش خواهند شد.

 

صفایی اضافه کرد: هنوز نوع هواپیمای پروازهای حج تعیین نشده است. اگر این پروازها با هواپیمای ایرباس انجام شود تعداد پروازها بیشتر شده و اگر با هواپیمای پهن‌پیکر بوئینگ 747 صورت گیرد، تعداد پروازها کاهش می‌یابد.

 

اعزام ۱۲۸۰ زائر به حج تمتع از فرودگاه زنجان

مدیر فرودگاه زنجان نیز گفت: اعزام 1280 زائر هم استانی به سفر حج تمتع سال جاری و برعکس از طریق فرودگاه زنجان انجام خواهد شد .

 

وی با بیان اینکه پروازهای حج تمتع از زنجان به مدینه از مرداد امسال آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: یک‌ هزارو 280 نفر از زائران به مدینه در قالب چهار یا پنج پرواز انجام خواهد شد .

 

مدیر فرودگاه زنجان اظهار کرد: قبل از سال 91 و شروع فعالیت این فرودگاه سفرهای حج عمره و تمتع این استان از فرودگاه های تهران و تبریز انجام می شد .

 

قاسمی تاکید کرد: اعزام زائران حج تمتع به کشور عربستان از طریق فرودگاه زنجان موجب شده تا این مسافران و همراهان آنها سختی‌های راه زمینی برای رسیدن به فرودگاه‌های سایر استان‌ها را متحمل نشوند و از سوی دیگر در کاهش سوانح جاده‌یی نیز تاثیر قابل توجهی داشته است.

 

اعزام بیش از ۲۳۰۰ حاجی از فرودگاه یزد

مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد نیز در این باره گفت: برای ایام حج تمتع امسال ۲ هزار و ۳۸۵ مسافر در قالب ۱۶ کاروان راهی بیت‌اله الحرام می‌شوند، این فرودگاه برای اعزام و پذیرش مسافران سرزمین وحی آمادگی کامل را داراست .

 

عباس محمدی توضیح داد: براساس آمار اولیه ارایه شده برای انجام مناسک حج امسال، 2 هزار و 385 زائر راهی خانه خدا می‌شوند. نخستین پرواز این سفر معنوی از 27 مردادماه امسال آغاز شده و تا 30 مردادماه ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: زمان بازگشت حجاج از کشور عربستان 25 تا 29 شهریور ماه 96 خواهد بود. این مسافران از طریق ترمینال پرواز خارجی فرودگاه یزد اعزام و پذیرش می‌شوند. این فرودگاه آمادگی کامل برای میزبانی حجاج را دارد.

 

مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد گفت: احتمالا این پروازها را شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برقرار خواهند کرد. ترجیح و اولویت فرودگاه یزد برای ارایه خدمات مناسبتر هواپیمای ایرباس 300 با ظرفیت 250 صندلی است اما احتمال تغییر نوع هواپیما و برقراری پرواز با بوئینگ 747 و ظرفیت 400 مسافر وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.