| کد خبر: 133559 |

اخبار آسمان ایران

◄ اما و اگرهای ورود بوئینگ به ایران، محور خبری رسانه‌ها در هفته گذشته

تین نیوز

هفته گذشته اخبار مهمی در حوزه صنعت هوانوردی منتشر شد که واکنش قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی به اظهارات جدید آمریکا در خصوص منع فروش هواپیما به ایران، دیدار سفیر اتریش با مقامات سازمان هواپیمایی کشوری، آخرین وضعیت پروازهای حج، امضاء قرارداد طراحی اولین شهر لجستیکی ایران و ... از جمله اخبار آسمان ایران در هفته گذشته است که با هم مروری بر مهم‌ترین آنها خواهیم داشت.

 

 دیدار سفیر اتریش با مقامات سازمان هواپیمایی کشوری

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، هفته گذشته سفیر اتریش در تهران با معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار که فردریش اشتیفت، سفیر اتریش را معاون و مدیر انجمن فرهنگی اتریش و نیز نمایندگانی از شرکت هواپیمایی اتریش همراهی می‌کردند بر اهمیت روابط حمل‌ونقل هوایی بین دو کشور تاکید شد و زمینه‌های توسعه بیشتر این روابط را مورد بررسی قرار دادند.

 

سفیر اتریش از این که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط دشوار پروازهای خود را به مقصد وین قطع نکرد تشکر و اعلام کرد من اعتقاد دارم یکی از مولفه‌های اصلی برای روابط خوب ارتباطات پروازی فی مابین دو کشور است و در دو سال گذشته تقریباً همواره شاهد سفر هیات‌های اقتصادی و گردشگری از اتریش به ایران بوده‌ایم.

 

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز با ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت حمل‌ونقل هوایی کشورمان و توسعه فضاهای ایجاد شده پس از توافق برجام که باعث افزایش پروازهای بین‌المللی ایران از جمله در مسیر اروپا شده است، خواستار همکاری هرچه بیشتر هواپیمایی اتریش و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری ایران توسط طرف مقابل در کشور اتریش باعث ترغیب سفر به ایران خواهد شد.

 

وی در پایان گفت: پیشنهاد ارائه شده طرف اتریشی برای برقراری پرواز به شیراز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

آخرین وضعیت پروازهای حج

مدیرعامل ایران‌ایر  در هفته گذشته از احتمال کناره‌گیری سعودی‌ها از جابه‌جایی زائران ایرانی خبر داد و گفت: احتمال این که تمام 86 هزار زائر ایرانی حج تمتع را ایران‌ایر جابه‌جا کند وجود دارد.

 

فرهاد پرورش درباره انجام پروازهای حج تمتع گفت: مذاکرات مان را با سازمان حج و زیارت شروع کرده‌ایم. چند احتمال وجود دارد از جمله اینکه تمام 86 هزار زائر ایرانی در آن ایام را ایران ایر جابه‌جا کند.

 

 مدیرعامل ایران‌ایر افزود: سازمان حج و زیارت هنوز تعداد زائران حج تمتع را به طور قطعی اعلام نکرده است اما روال سال‌های گذشته این بود که نیمی از حجاج با پروازهای ایرلاین‌های سعودی و نیمی دیگر با پروازهای ایرلاین‌های داخلی جابه‌جا شوند؛ حال اگر شرکت هواپیمایی سعودی امسال قصد انجام پروازهای زائران ایرانی را نداشته باشد تمام 86 هزار زائر را ایران ایر جابه‌جا می‌کند. 

 

پرورش گفت: این امکان وجود دارد که در این دوره از بین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تنها یک شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تمام پروازهای حج تمتع امسال را انجام دهد اما اگر شرکت سعودی حضور داشته باشد، نیمی از 86 هزار زائر یعنی 43 هزار زائر توسط ایران‌ایر جابه‌جا می شود. تا زمانی که این مذاکرات قطعی نشود نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه تعداد از زائران با هواپیماهای جدید جابه‌جا می‌شوند.

 

واکنش قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به اظهارات اخیر آمریکا

یکی از مهم‌ترین اخباری که در طی دو هفته گذشته در صنعت هوانوردی خیلی بازخورد داشت، خبر بازنگری قرارداد بوئینگ و ایرباس با ایران بود که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا مطرح شد؛ در همین راستا قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به آن واکنش نشان داد.

 

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در واکنش به اظهارات جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص بازبینی فروش هواپیما به ایران، گفت: این مجوزها تا پایان سال 2020  مهلت دارد و ما برای تمدید آن از هم‌اکنون فشار وارد کرده‌ایم.

 

اصغر فخریه کاشان در خصوص موضع جدید آمریکا مبنی بر اینکه قرارداد بوئینگ و ایرباس باید مجدد تحت بازنگری قرار بگیرد، عنوان کرد: اینکه آمریکا همواره به دنبال سنگ‌اندازی بر سر راه‌ ایران بوده است شکی نیست، اما این سنگ‌اندازی‌ها بایستی در چارچوب قوانین و مقررات باشد.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: بر اساس برجام آمریکا نمی‌تواند جلوی فروش هواپیما به ایران را بگیرد و در صورتی که به هر دلیلی مانع فروش هواپیما به ایران شود نقض کامل برجام و توافق ایران با کشورهای 5+1 خواهد بود.

 

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما چیست و آیا امکان نقض برجام از سوی آمریکا وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: خیر، این موضوع بسیار بعید است چرا که برجام یک معاهده بین‌المللی است که تنها آمریکا در آن دخیل نیست.

 

فخریه کاشان در توضیح اینکه خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که باید دو کمپانی ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران مجددا مجوزهایی را از خزانه‌داری این کشور دریافت کند، ابراز داشت: این مجوزها مدت معینی دارد بنابراین بایستی بعد از اینکه این زمان به پایان رسید وزارت خزانه‌داری آمریکا آن را تمدید کند؛ در حال حاضر این مجوزها تا پایان سال 2020 اعتبار دارد و تا پایان آن سال نیازی به تمدید مجوز نیست: برای تمدید این مجوزها تا پایان سال 2020 از اکنون ما فشار وارد کرده‌ایم.

 

قرارداد طراحی جامع شهر بار (لجستیک) شهر فرودگاهی امام‌

در هفته گذشته، قرارداد طراحی جامع شهر بار (لجستیک) شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) با حضور نمایندگان و مدیران شهر فرودگاهی، شرکت ADI به‌عنوان مجری و شرکت ناکو به‌عنوان مشاور مادر در تهران امضاء شد.

 

معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصادی و عضو هیئت‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، درباره این قرارداد گفت: «توسعه لجستیک درواقع به معنی توسعه کشور است و عنصری اساسی برای این منظور به شمار می‌رود. ما در این قرارداد از ظرفیت‌های شرکتی که در غرب آسیا موفق عمل کرده بهره می‌بریم و اگر موفق به گرفتن ایده‌های جدید و صحیح از آن‌ها شویم، خیلی فراتر از آن چیزی که در قالب این قرارداد هزینه می‌کنیم، بهره‌مند خواهیم شد. این هدفی است که بابتش مذاکره و حرکت کرده‌ایم.

 

حسین تاجیک در خصوص برنامه شهر فرودگاهی امام (ره) برای مدیریت این پروژه ادامه داد: «ما کاملاً همگام و فعال با طراح این پروژه پیش خواهیم رفت و با آغاز به کار آن‌ها، تیمی تخصصی از کارشناسان خبره، در کنارشان خواهیم داشت. برای موفقیت کار این مشاور انتقال اطلاعات صحیح و انتقال اهداف بالادستی IKAC خیلی مهم است و ما فکر می‌کنیم که این پکیجی نیست که مشاور در دفتر خود بنشیند یک طرح بزند و در انتهای قرارداد یک زونکن به ما تحویل دهد. تیم ما کاملاً درگیر کار شده و قدم‌به‌قدم با آن‌ها حرکت خواهیم کرد تا خروجی‌هایی عملیاتی داشته باشیم.

 

او تاکید کرد که این پروژه با قراردادی که سال گذشته با شرکت ناکو منعقد شده تداخلی ندارد و شرکت‌ها در دو سطح متفاوت اما با یک فصل مشترک فعال خواهند بود، به این معنی که در یک‌جا انتقال اطلاعات خواهند داشت اما در این پروژه در خصوص جزئیات، توسعه‌یافته‌تر عمل خواهد شد.

 

معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصادی شهر فرودگاهی در مورد ارتباط این پروژه با سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نیز گفت: «بر اساس آمار اهمیت لجستیک را این‌طور عنوان می‌کنند که جابجایی هر 100 هزار تن بار در فرودگاه، معادل یک میلیون نفر مسافر ارزش‌افزوده برای کشور ایجاد می‌کند. از جهتی دیگر، ما در منطقه‌ای قرار داریم که یک بازار با ارزش حدود ۴۰۰ میلیون نفری در اطراف کشور است که ما متأسفانه تا به امروز به دلیل کوتاهی در تشخیص اولویت‌ها و تصمیم‌گیری به‌موقع از یک‌سو و تحمیل برخی از مسائل از بیرون کشور از سوی دیگر، از این پتانسیل به‌طور مؤثر استفاده نکرده‌ایم و در امر لجستیک موفق نبوده‌ایم. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.