| کد خبر: 133424 |

فرودگاه اراک روی باند توسعه

تین نیوز

پرواز هواپیماهای نو در آسمان کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام، با رونق حمل‌ونقل هوایی به بهبود وضعیت فرودگاه‌ها و توسعه آنها نیز منجر خواهد شد.

 

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، در این میان برخی فرودگاه‌های کوچک و کمتر پیشرفته که سال‌های گذشته مشکلات نبود مسافر و هواپیما را از سرگذرانده‌اند، قدر این فرصت را بیشتر می‌دانند. فرودگاه اراک از جمله این فرودگاه‌هاست که مسئولان آن، این روزها تلاش می‌کنند در مسیر رونق پروازی گام برداشته و مسیرهای پروازی را در داخل و خارج کشور، افزایش دهند. همجوار بودن اراک با اصفهان و تهران، موجب‌شده بخش زیادی از مسافران این فرودگاه به جای استفاده از هواپیما، به سمت جاده‌ها و استفاده از اتوبوس و خودرو شخصی حرکت کنند؛ به همین دلیل مسئولان این فرودگاه در تلاشند برای راه‌اندازی مسیرهای پروازی بین این شهر و استان‌های شمالی و جنوبی و نیز رونق پروازهای خارجی، راه چاره‌ای بیابند.


به گزارش گسترش تجارت، اراک از جمله نخستین شهرهای ایران است که پای فرودگاه به آن باز و پیش ازانقلاب اسلامی، صاحب فرودگاه شد.


همزمان با فعالیت این فرودگاه در سال‌های پیش از انقلاب، ساخت فرودگاهی بزرگتر و پیشرفته‌تر برای این شهر، در دستور کار قرار گرفت و گام‌های نخست آن نیز قبل از انقلاب اسلامی برداشته شد، اما کار ساخت، ناتمام ماند تا سال‌ها بعد از پیروزی انقلاب یعنی در سال ۶۷ دوباره روی این پروژه تمرکز و در سال ۷۸ فرودگاه جدید، بهره‌برداری شد.


این فرودگاه ۴۷۰ هکتاری که در ۱۴ کیلومتری شمال‌غربی اراک قرار دارد و به عنوان فرودگاه فعلی اراک در حال بهره‌برداری است، در ۱۸ سال گذشته، روزهای پرفراز و نشیبی را پشت از سر گذرانده است.


به عنوان نمونه با وجود هزینه‌کرد بیش از ۷ میلیارد تومان برای ساخت و بهره‌برداری از این فرودگاه، تا اسفند ۸۴ به جز پروازهای اختصاصی، آموزشی و سم‌پاشی، استفاده دیگری از این فرودگاه نمی‌شد. همچنین در سال‌های گذشته، یا پروازهای مسافری در فرودگاه اراک برقرار نمی‌شد یا برای مدت کوتاهی شاهد برقراری این پروازها در این فرودگاه بودیم. این در حالی است که فرودگاه اراک، مجوز تبدیل شدن به مرز هوایی را نیز دارد.
در بیان مشکلاتی که مانع بهره‌برداری مناسب از این فرودگاه شده بود، می‌توان به کوتاه بودن طول باند و کمبود تجهیزات مورد نیاز برای برقراری پروازها اشاره کرد.


با وجود همه مشکلات فرودگاه اراک و نبود پروازها در این فرودگاه در سال‌های گذشته، در یکی دو سال اخیر خبرهای خوبی در زمینه رونق دوباره پرواز در این فرودگاه به گوش می‌رسد.


آنطور که اخبار و سخنان مسئولان این فرودگاه نشان می‌دهد تلاش‌ها برای توسعه فیزیکی فرودگاه و در نتیجه افزایش جذب مسافر و ایجاد مسیرهای مسافری جدید در این فرودگاه چندبرابر شده است.


فرودگاه اراک در مسیر توسعه
بهسازی و توسعه پایانه فرودگاه اراک از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای رونق دوباره این فرودگاه، در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.


آنطور که رحیم حسین‌نسب، مدیرعامل فرودگاه اراک می‌گوید، بهسازی و توسعه پایانه مسافری این فرودگاه که از سال گذشته آغاز شده، با سرعت خوبی در حال پیگیری است. در این طرح قرار است فضای پایانه افزایش یابد و برای تردد و جابه‌جایی ۳۰۰ نفر آماده شود.


یکی دیگر از مشکلات فیزیکی فرودگاه اراک، نامناسب بودن ابعاد باند آن بود که به تازگی با افزایش طول باند به ۳۸۰۰متر این مشکل نیز حل و امکان نشست و برخاست هواپیمای پهن‌پیکر مانند ایرباس در این فرودگاه فراهم شده است.


از سوی دیگر با توجه به ورود هواپیماهای «ای‌تی‌آر» به ناوگان شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در روزهای اخیر، مسئولان در نظر دارند از این هواپیماهای برد کوتاه برای رونق فرودگاه‌هایی مانند اراک بهره گیرند.


حسین‌نسب با بیان اینکه سال گذشته شرکت هواپیمایی ایران‌ایر پیشنهاد داده که فرودگاه اراک تبدیل به فرودگاه اصلی یکی از ۴ هواپیمای ای‌تی‌آر جدید ایران‌ایر شود، افزود: بر اساس نیازسنجی‌ها، پرواز هواپیمای ای‌تی‌آر در فرودگاه اراک به مقصد تهران و اهواز با استقبال روبه‌رو خواهد شد.


به گفته وی، شرکت‌های هواپیمایی آسمان و نفت نیز وعده داده‌اند فرودگاه اراک را به عنوان فرودگاه اصلی یکی از هواپیماهای جدید خود انتخاب کنند.


مدیرعامل فرودگاه اراک با تاکید بر اینکه تبدیل فرودگاه اراک به فرودگاه اصلی این هواپیماها برای پروازهای اول صبح و آخر شب بسیار مناسب است، اضافه کرد: این کار برای شرکت‌های هواپیمایی نیز به‌صرفه خواهد بود زیرا پرواز با تمام ظرفیت برقرار می‌شود. همچنین مسافران اراکی از پروازهای صبح زود و آخر شب استقبال خواهند کرد.


تلاش برای رونق سفرها
تلاش برای افزایش مسیرهای پروازی و جذب بیشتر مسافر در یکی دو سال اخیر در فرودگاه اراک بیشتر شده و با تطویل باند فرودگاه، بعد از سال‌ها انتظار، سال گذشته اهالی استان مرکزی توانستند برای نخستین بار از این فرودگاه با هواپیما راهی عتبات شوند.


پرواز به عراق برای سفرهای زیارتی، درحال‌حاضر تنها پرواز خارجی فرودگاه اراک است.


در پروازهای داخلی نیز این فرودگاه راه طولانی تا توسعه کامل و تنوع‌بخشی به مسیرهای پروازی در پیش دارد. با وجود فعالیت صنایع بزرگ در اراک که رفت و آمد روزانه و هفتگی دست‌اندرکاران صنعت و تجارت به این منطقه را افزایش می‌دهد، اما درحال‌حاضر در این فرودگاه فقط پرواز در مسیرهای اراک- مشهد و اراک- عسلویه به طور دائمی برقرار است.


در پاسخ به این انتقاد که چرا فرودگاه اراک هنوز نتوانسته در پروازهای داخلی رونق یابد، برخی به نزدیکی استان مرکزی به استان‌های تهران و اصفهان، اشاره می‌کنند.


بر اساس این تحلیل، این نزدیکی موجب شده سفرها در مسیر تهران- اراک و اصفهان- اراک، متمرکز بر حمل‌ونقل جاده‌ای باشد و برای برقراری پرواز به این دو شهر-که جزو پرتقاضاترین شهرها برای سفر هوایی هستند- تقاضای چندانی وجود نداشته باشد.


از سوی دیگر مسئولان این فرودگاه می‌گویند با وجود نزدیکی اراک به تهران و اصفهان، برقراری پروازهای منظم و روزانه با تعداد صندلی محدود در ساعت‌های صبح و بعدازظهر در این مسیرها به احتمال زیاد با استقبال مسافران روبه‌رو خواهد شد و به همین دلیل، تلاش‌ها در این زمینه آغاز شده است. مدیر فرودگاه اراک معتقد است برای برقراری پرواز به دو استان بزرگ همسایه یعنی اصفهان و تهران، کافی است نظر مثبت صنایع جلب و در این زمینه بازاریابی شود.


به طور معمول بازارسازی در حمل‌ونقل هوایی را وظیفه آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های چارترکننده می‌دانند و به نظر می‌رسد ضعف عملکرد این موسسه‌ها در اراک، از موانع توسعه بازار فرودگاه این شهر، به‌ویژه برای پروازهای خارجی بوده است.


مدیر فرودگاه اراک نیز این نظر را تایید کرده و می‌گوید: درحال‌حاضر شرکت چارترکننده قوی در اراک وجود ندارد و به همین دلیل، فرودگاه این شهر با وجود توسعه امکانات پروازی و کاهش مشکلات، نتوانسته پروازهای داخلی را به خوبی توسعه دهد یا پروازهای خارجی منظمی در برنامه داشته باشد.


به گفته وی، اگر شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی در اراک، آمادگی و همکاری لازم را با شرکت‌های هواپیمایی داشته باشند، برقراری پرواز ترکیه در بخش سفرهای خارجی و توسعه پروازهای داخلی به کیش و استان‌های شمالی، در دستور کار این فرودگاه قرار دارد.


اولویت‌های فرودگاه اراک
دشواری دسترسی به فرودگاه و نبود حمل‌ونقل عمومی مناسب که مانع افزایش هزینه‌های سفر شود، همیشه می‌تواند از عوامل کاهش جذابیت فرودگاه در همه شهرها باشد.


در اراک همین مسئله می‌تواند از عواملی باشد که مسافر به جای اینکه حدود نیم ساعت برای رسیدن به فرودگاه وقت و هزینه صرف کند و بعد هم معطلی‌های مربوط به دریافت کارت پرواز و تاخیر احتمالی پرواز را پیش رو داشته باشد، ترجیح می‌دهد خودرو خود را روشن کند و ۳ ساعت و نیم بعد در تهران باشد؛ سفری که بسیار کم‌هزینه‌تر از سفر هوایی خواهد بود.


به این مسئله باید وجود قطار تندرو در مسیر اراک-تهران و برعکس را هم اضافه کرد که با استفاده از آن، مسافران می‌توانند با صرف هزینه‌هایی بسیار کمتر از سفر هوایی و در مدت ۳ ساعت و نیم خود را به تهران برسانند؛ سفری که می‌تواند ایمنی بسیار بیشتری نسبت به پرواز نیز داشته باشد.


بنابراین به نظر می‌رسد مهم‌ترین برنامه فرودگاه اراک درحال‌حاضر باید بر راه‌اندازی پرواز در مسیرهای بلند مانند بندرعباس، کیش، قشم، اهواز و سایر مناطق جنوبی متمرکز شود که علاوه بر سرمایه‌گذاران، مورد استقبال دانشجویان نیز قرار خواهد گرفت.


تقویت و توسعه سفرهای عتبات و حج و سایر مسیرهای خارجی گردشگری مانند ترکیه نیز به طور قطع بازار مناسبی برای فرودگاه اراک ایجاد خواهد کرد؛ البته همانطور که مسئولان فرودگاه اراک تاکید دارند، برقراری این پروازها پیش از هرچیز نیاز به وجود آژانس‌های مسافرتی دارد که بتوانند با بازاریابی مناسب اقدام به جذب مسافر از اراک و استان‌های همجوار مانند لرستان، همدان و قم کنند.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ارباب 0 0

    نزدیكی به اصفهان و تهران هیچ تاثیری روی پروازهای اراك نداشته و نداره! هواپیمای مناسب برای فرودگاه هایی مثل اراک در كشور نداریم و یا خیلی كم هستند. ضمن اینکه شركتهای هواپیمایی ریسک نمیكنن و میترسن به جز مسیر تهران مشهد در مسیر دیگری فعالیت كنن.