| کد خبر: 131761 |

سود هواپیماهای جدید در جیب مردم

تین نیوز

در یادداشتی از روزنامه گسترش تجارت می‌خوانیم: چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت، ۴هواپیمای ای‌تی‌آر۷۲ خریداری شده ازسوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) وارد کشور و به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور افزوده شد. به طور قطع این خبری بسیار خوشحال‌کننده برای جامعه هوانوردی و علاقه‌مندان به این صنعت است و تاثیر اصلی آن بر جامعه و مردم خواهد بود.

 

با شناخت درست از صنعت هوانوردی، به‌ویژه در شاخه غیرنظامی، می‌توان پی برد این صنعت دوست‌داشتنی تاثیر بالایی بر عموم مردم خواهد داشت. ارتقای کیفیت خدمات مسافربری و نیز ایمنی، می‌تواند نشاط و آرامش را افزایش داده و رضایت‌خاطر مسافران که از عموم جامعه هستند را ایجاد کند. در یکی دو سال اخیر گام بزرگی در توسعه و پیشرفت صنعت هوانوردی کشور برداشته شده و جدا از دیدگاه‌های جناحی، باید بدانیم هواپیماهایی که به کشور آمده‌اند و در آینده نیز بر تعداد آنها افزوده خواهد شد، متعلق به مردم هستند و قرار نیست به طور اختصاصی برای دولت خاصی استفاده شوند.

 

درواقع روحیه و ذات صنعت هوانوردی این است که قالبی فراجناحی دارد. حمل‌ونقل هوایی موضوعی راهبردی است و نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشت؛ به‌ویژه در کشور ما که علاقه‌مندان بسیاری در سراسر جهان داشته و مسیر زمین، دریایی و هوایی مواصلاتی شرق و غرب جهان است. بنابراین تدبیری نیاز است تا با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی، ابتدا سویه اصلی یعنی ایمنی و امنیت پروازها را در بهترین ضریب اطمینان قرار دهیم و در ادامه، سویه دوم که اقتصاد است، با مدیریت درست حاصل شود تا علاوه بر داشتن ناوگانی ایمن، پویایی اقتصادی ناشی از حمل‌ونقل هوایی که شاخه‌ای از صنعت بزرگ گردشگری نیز به شمار می رود، متوجه جامعه شود. سرمایه‌گذاری درست در صنعت هوانوردی یک بازی دوسر برد است که فقط نیاز به علم و تدبیر دارد. تحلیل و بررسی آن هم کار هرکسی نیست، زیرا علم هوانوردی زیرشاخه‌های مختلفی در علوم فنی مهندسی، اقتصاد و بازرگانی، آموزش و پرورش داشته و فهم آن، نیازمند توسعه فرهنگ مقتضی آن است.

 

بنابراین ضروری است در هر زمینه‌ای، حتی اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار این حوزه، نگاه تخصصی‌تری به موضوع وجود داشته باشد. ورود هواپیماهای جدید ای‌تی‌آر۷۲ به کشور را به فال نیک می‌گیریم و به دور از حساسیت‌های جناحی، از زمینه‌سازان و دست‌اندرکاران فرآیند ورود این هواپیماها، قدردانی می‌کنیم. می‌گوییم جدا از حساسیت‌های جناحی، به این دلیل که شاید در گروه‌های عملیاتی که به زودی با این هواپیماها سر و کار خواهند داشت، افرادی از گرایش‌های مختلف سیاسی ببینیم. بنابراین لازم است ورود این هواپیماها را که در آستانه انتخابات رخ داد، حرکتی تبلیغاتی ندانیم، زیرا در نهایت، این هواپیماها متعلق به تمام مردم و ناوگان پرافتخار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هستند؛ ناوگانی که بیش از نیم قرن است با لوگوی زیبا و دوست‌داشتنی خود به ملت عزیز ایران در داخل و خارج خدمات ارائه می‌دهد.

حامد جوادی - پژوهشگر هوانوردی غیرنظامی

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.