| کد خبر: 130975 |

شورای سیاست‌گذاری ستاد هوایی روحانی:

دلایل ضرورت خرید هواپیما چیست؟

تین نیوز

شبکه تلگرامی شورای سیاست‌گذاری ستاد هوایی روحانی در یادداشتی دلایل خرید هواپیما و ضرورت آن را منتشر کرده است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز،  در این یادداشت آمده است؛ دولت بدون پرداخت پول این هواپیماها را خریداری کرده و این بدان معناست که تحریم خرید هواپیما شکسته شده و بعد از ۳۷ سال بهترین روش برای خرید هواپیما اعمال شده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، دولت یازدهم پس از برجام، اقدام به خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس، بویینگ و ATR کرد. بعد از انقلاب، صنعت هوایی ایران تحریم بود و جز در مقطعی و آن به صورت نقد، نه تنها هواپیمای نو به ما فروخته نمی‌شد حتی در قطعات نیازمند به تعمیر و تعویض هم تحریم بودیم. این تحریم‌ها پس از برجام لغو شد و حتی با شرکت آمریکایی قرارداد امضا شد. آیا با توجه به هزینه سنگین خرید هواپیما، نوسازی ناوگان هوایی ضرورت بود؟

 

سقوط هواپیما

سقوط هواپیما در ایران به یک امر عادی تبدیل شده بود. فکر می‌کنید چه تعداد ایرانی در سال سوار هواپیما می‌شوند؟ در نوروز امسال ۷میلیون نفر با اتوبوس، سه و نیم میلیون نفر با هواپیما مسافرت کردند. یعنی مسافرت هوایی ۴۰ درصد مسافرهای اتوبوسی و دو برابر قطار بوده است. جان آن سه میلیون و پانصد هزار نفر که در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد، با هواپیماهای فرسوده در خطر است.

 

پولی که به جیب کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌رفت

می‌دانید به خاطر نداشتن هواپیما چه مقدار به ایرلاین‌های قطر و امارات و... پول تزریق می‌کردیم؟ در سال‌های گذشته ایرانیان سالانه نزدیک به ۴ میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر شرکت‌های خارجی پرداخت می‌کردند. به دلیل اینکه ناوگان هوایی ایران فرسوده و قدرت جابه‌جایی مسافران به کشورهای مختلف را نداشت. با نوسازی ناوگان هوایی، این پول به جای اینکه در جیب عرب‌ها و اقتصاد سایر کشورها برود، به جیب ایرانی‌ها می‌رود و می‌توان با همان پول، در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرد.

 

آقای نیکزاد ، رییس ستاد ابراهیم رئیسی در دولت قبل قصد داشت پرواز داخلی را هم به قطر بدهد. حتی روزنامه کیهان نیز به آن اعتراض کرد. کدام یک بهتر است؟ نوسازی ناوگان هوایی یا واگذاری خطوط داخلی به قطری‌ها؟

 

خرید قسطی

به نظرتان برای خرید هواپیماها چه مقدار پول پرداخت و هزینه شده است؟ پول هواپیماها نقد داده نشده است. بلکه به صورت بازپرداخت اقساط ده تا هجده ساله است. یعنی از سود پروازها، همان سودی که در جیب قطر و امارات می‌رفت پول هواپیما را پرداخت می‌کنند. پس نگران نباشید چرا پول را جای دیگر خرج نکردند.

 

اشتغال‌زایی در صنعت هوانوردی

حدود 20 هزار شغل مستقیم از خلبان تا مهماندار و خدمه .... ایجاد می‌شود. پس نتیجه نوسازی ناوگان هوایی اول بازگشت پول هنگفتی که به شرکتی‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و خارجی‌ها داده می‌شد و سپس اشتغال تعداد زیادی از فعالین صنعت هوانوردی است. ثانیا می‌توان با تجهیز و قدرتمند کردن صنعت هوایی با شرکت‌های معتبر منطقه رقابت کرد.

 

توسعه خطوط ریلی

تنها به این شکل نبوده که دولت فقط و فقط حواسش به هواپیما بوده باشد. تنها نوسازی ناوگان هوایی در دستور نبود. ۱۰۰۰کیلومتر راه‌آهن جدید ساخته شد و ۱۸۰۰کیلومتر خط دوم و سوم. برای اینکه مقایسه کنید در دولت دهم ۳۸۰کیلومتر راه آهن جدید و ۱۸۰ کیلومتر خط دوم ساخته شد. قابل ذکر است که در همین اواخر راه آهن همدان افتتاح شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.