| کد خبر: 129376 |

◄ آغاز طرح «مسافرت سریع» هوایی برای اولین بار در ایران

تین نیوز

صنعت گردشگری صنعت بسیار بزرگی است که فرودگاه‌ها در آن نقش بسیار پررنگی دارند و سالانه درآمد بسیاری را نصیب کشور‌ها می‌کند. این صنعت هر روز در حال پیشرفت است و تکنولوژی نیز تاثیر زیادی روی آن دارد تا مسافران بتوانند بهترین لذت را از طول چند روز سفر خود داشته باشند.

 

وقتی مسافران وارد ترمینال می‌شوند، اولین‌چیزی که جست‌وجو می‌کنند نمایشگرهای مربوط به اطلاعات پرواز است تا از گیت و وضعیت پرواز خود مطلع شوند اما گاهی تعداد این پروازها آنقدر زیاد است که پیدا کردن یک پرواز در آن میان اصلا کار ساده‌ای نیست؛ آرزوی هر شخصی  این است که یک تجربه عالی و به یاد ماندنی را بدون هیچ گونه زحمتی در داخل فرودگاه تجربه کند اما در اکثر اوقات، مسافران احساس رضایت ندارند و فکر می‌کنند که وقت‌شان در داخل فرودگاه به هدر می‌رود.

 

عدم اطلاع‌رسانی به موقع از تاخیر پروازها و تغییرات در برنامه پروازها،  فقدان اطلاعات مناسب جهت راهنمایی و هدایت مسافران، ایستادن در صف‌های طولانی چک کردن بلیط  و… از مشکلاتی است که موجب عدم رضایت مسافران می‌شود و یک تجربه ناخوشایند را در ذهن آن‌ها ثبت می کند، به همین جهت فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در راستای رفاه و ارائه بهترین خدمات فرودگاهی به مسافران در تلاش است که با اجرای طرح «مسافرت سریع» میزان ایستایی مسافران این فرودگاه را به حداقل برساند.

 

در حال حاضر استفاده از موبایل در طول سفر چندان اقدام عجیبی نیست و بسیاری از افراد برنامه سفرشان را با موبایل خود ترتیب می‌دهند به همین جهت فرودگاه‌ امام‌خمینی (ره) برای کاهش ایستایی مسافران در تلاش است تا از این تکنولوژی که امروزه در دسترس تمام انسان‌هاست برای ارائه خدمات فرودگاهی و جلب رضایت مسافران این فرودگاه استفاده کند.

 

هدف پروژه خدمات «آنلاین چک-‌این» تسهیل پروسه جریان مسافری و کاهش زمان ایستایی مسافر در محوطه چک-‌این است که بر این اساس مدت زمانی که مسافر در فرودگاه از تاکسی پیاده و از گیت گذرنامه عبور می‌کند حدود ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

 

برای راه‌اندازی این پروژه در فرودگاه  بین‌المللی امام‌خمینی (ره) روز گذشته نمایندگان یاتا از ترمینال این فرودگاه بازدید و در خصوص پروژه خدمات «آنلاین چک-این» مذاکره و برنامه‌ریزی‌کردند.

 

احمدرضا بیاتی مدیر همکاری‌های بین‌المللی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در رابطه با این پروژه عنوان کرده است؛ فاز اول پروژه، موبایل‌چک-این و آنلاین‌چک‌-این به علاوه سلف بگیج دراپ (Self Baggage Drop) است، به این معنی که چک-این و گرفتن کارت پرواز توسط مسافر به صورت آنلاین و یا به وسیله موبایل از طریق اپلیکیشن انجام می‌شود و با رسیدن به فرودگاه، موبایل آنان درواقع به عنوان کارت پرواز خواهد بود و مسافر با استفاده از کیوسک‌های اتوماتیک مستقر درمحوطه ترمینال می‌تواند تگ بار همراه خود را نیز دریافت کند که این پروسه تنها یک دقیقه به طول می‌انجامد.

 

در این طرح مسافران  مراحل «چک این» از طریق تلفن همراه خود انجام خواهند داد این به معنای آن است که مراحل چک-این و دریافت کارت پرواز و تحویل بار به صورت آنلاین و از طریق تلفن همراه مسافرین انجام خواهد شد؛ علاوه بر موبایل، کیوسک‌هایی در سالن فرودگاه تعبیه خواهد شد که از این طریق نیز می‌توان چک-این و دریافت تگ بار را مسافران شخصا انجام دهند.

 

در حالی بزودی طرح مسافرت سریع در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اجرا خواهد شد که اواخر سال گذشته مدیران خاورمیانه «یاتا» در یک کارگاه آموزشی در خصوص تکنولوژی‌های جدید فرودگاهی به مدیران شهرفرودگاهی امام (ره) از جمله  پلیس، گذرنامه، سپاه، گمرک و ... حضور داشتند آموزش لازم را دادند.

 

مسافران با این تکنولوژِی «آنلاین چک-این» می‌توانند از منزل کارت پرواز چک و تگ‌بار خود را پرینت بگیرند و دیگر نیازی به مراجعه به کانتر نیست و مستقیما به سمت گذرنامه می‌توانند بروند.

 

جالب است بدانید بر اساس تحقیقات SITA حدود ۷۲ درصد از مسافران که در این تحقیق شرکت کرد‌ه‌اند، ترجیح می‌دهند که اطلاعات پرواز را مستقیما روی موبایل خود دریافت کنند چون به راحتی می‌توانند به جای انتظار در گیت خروجی، قهوه‌ای بنوشند یا خرید انجام دهند، به همین دلیل فرودگاه‌های متعددی در جهان اپلیکیشن‌هایی برای اندروید یا آی‌فون تولید کرده‌اند که اطلاعات پرواز را به مسافران اطلاع دهد. همچنین تکنولوژی استفاده از کارت پرواز روی موبایل (که در بسیاری از فرودگاه‌های جهان انجام می‌شود) هم مورد علاقه مسافران است (۶۰درصد مسافران به این امکان علاقه دارند) اما در مقابل پرداخت از طریق موبایل هنوز برای مسافران هوایی جذاب نیست.

 

اکنون این طرح «آنلاین چک-این» در بزرگ‌ترین و پررفت‌امدترین فرودگاه‌های جهان توسط  یاتا اجرا شده است و میزان ایستایی مسافران در ان فرودگاه‌ها را به حداقل رسانده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.