| کد خبر: 129371 |

کلید حرفه‎ای و تخصصی بودن آموزش است

تین نیوز

معاون توسعه مدیریت و منابع، آموزش را عامل حفظ تخصص و حرفه‎ای‎گرایی در کارکنان دانست.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، محمّدرضا امامی که در مراسم بزرگداشت استادان دوره‎های آموزشی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران سخن می‎گفت، در مورد اهمیت آموزش اظهار داشت: امروزه بحت "دانشگاه سازمانی" و توجه به "آموزش شهروند جهانی" بحثی جدی و الزامی است.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در اولین مراسم گردهم‎آیی و تجلیل از اساتید این شرکت گفت: این اقدام ارزشمندی است که با حمایت مدیرعامل محترم شرکت برای اولین بار برای حمایت و پاسداشت خردمندی و آگاهی و تشکر از زحمات اساتید محترم برگزار می‎شود. قطعاً توجه به آموزش و طلب علم مورد توجه اسلام بوده و در سیره ائمه معصومین(ع) هم بر آن تاکید شده است.

 

امامی با اشاره به اینکه در شرایط امروز با ویژگی‎هایی مواجه هستیم که می‎بایست متناسب با این ویژگی‎ها و براساس اقتضائات زمانی و مکانی آمادگی لازم را برای ماندگاری بدست آوریم، گفت: ما در آستانه هزاره سوم و نیمه راه افق متعالی 1404 کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری مدظله العالی است و نیز آغاز برنامه ششم توسعه در کشور و عصر چهارمین موج تغییر یعنی عصر فضای مجازی هستیم و باید با توجه به این موارد برنامه‎ریزی آموزش‎های لازم را به کارکنان داشته باشیم.

 

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که هیچ نوع کاری بدون تغییر نخواهد ماند و حتی هنگامی که یک فرد به خوبی برای یک شغل آماده می‎شود، باید توجه داشت که آن شغل هرگز ثابت نمی‎ماند و در این شرایط ضرورت آموزش ضمن خدمت و مستمر انکار ناپذیر می‎شود.

 

وی ادامه داد: امروزه دیگر آموزش به منظور دانستن صرف هدف سیستم‎های آموزشی و پایه یا دکتری نیست بلکه فراتر از آن آموزش‎ها باید به سمت یادگیری برای بکارگرفتن یافته‎ها در کار و زندگی و نهایتاً هم زیستی و تعامل جهت داده شود.

 

امامی با اشاره به بحث دانشگاه سازمانی گفت: امروزه بحث "دانشگاه سازمانی" بحثی جدی است که برنامه‎های آموزشی را به استراتژی و ماموریت‎های سازمان پیوند می‎زند، چرا که در عصر حاضر توسعه مستمر کارکنان و تبدیل آنها به سرمایه‎های معنوی اولویت اساسی برای رویارویی با فضای رقابتی و اقتضائات جهان امروز است.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع ادامه داد: امروز اگر نیت داریم تا اهداف افق متعالی 1404 کشور تحقق یابد و می‎دانیم که مسیری دشوار در فضای رقابتی و سنگین است باید به عنصر اصلی و اساسی تحقق این برنامه یعنی سرمایه‎های توسعه یافته انسانی توجه ویژه‎ای داشته باشیم. در شرایط جهان کنونی به واسطه پدیده "جهانی شدن" سرنوشت تمامی افراد و سازمان‎ها و نهادها در عرصه‎های بین‎المللی به یکدیگر گره خورده است و تاثیرات این فرآیند بر تمامی حوزه‎های فعالیت بشری، غیرقابل انکار شده است.

 

وی افزود: به دنبال این پدیده در بحث "شهروندی جهانی" و تربیت "شهروند جهانی" یا "آموزش شهروندان در تراز جهانی" به عنوان یک بحث جدی مطرح است. شهروند جهانی به عنوان فردی که خواهان بهره‎گیری از منابع محدود بین‌ا‎لمللی برای رفاه کل بشریت و تبدیل شدن جهان به مکانی سرشار از عدالت، برابری، صلح، توسعه پایدار و ارتقای احترام و کرامت انسانی و اخلاق مطرح است.

 

وی ادامه داد: قطعاً در این مسیر سازمان‎ها و بنگاه‎هایی که دارای ماهیت ملی و بین‎المللی هستند نقش آموزش و "تربیت شهروندان سازمانی در «تراز جهانی» و آشنا به مسئولیت اجتماعی و آگاه به نقش راهبردی و استراتژیک خود نقشی پررنگ و با اهمیت است. شهروندان سازمانی آموزش داده می‎شوند تا برای ارائه خدمت صادقانه و کیفی فارغ از رنگ و نژاد و اعتقاد و ... خود را موظف بدانند.

 

امامی افزود: مطالعات بین‎المللی هم نشان می‎دهد سازمان‎هایی که به آموزش براساس نیازسنجی و تابع برنامه‎های کاربردی و راهبردی توجه و در به روز نگاهداشتن کارکنان خود تلاش کرده‎اند از ضریب پایداری بیشتری در عرصه کسب و کار برخوردار بوده‎اند. همچنین از پژوهش‎ها بر می‎آید که "عمر سودمند آگاهی" در دانش آموختگان از آغاز به کار در بنگاه‎های کسب و کار مخصوصاً برای رشته‎های فنی و مهندسی به طور متوسط 16 ماه بوده است و پس از این مدت باید به آموزش‎های تکمیلی و ضمن خدمت و مهارت افزایی روی آورند. در برخی بنگاه‎های آموزشی اعتبار گواهینامه‎های علمی صادره تنها سه تا پنج سال است و اگر دارندگان این گواهینامه‎ها پس از این مدت آموزش خود را دنبال نکنند از ارزش علمی آموزش‎های پیشین آنها کاسته خواهد شد و این یعنی حرکت بنگاه‎های کسب و کار به سمت فضایی است که در آن آموزش مستمر و هدفمند شرط ادامه فعالیت حرفه‎ای است.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع در پایان اضافه کرد: اگر می‎خواهیم در فضای کسب و کار ملی و بین‎المللی حضور داشته باشیم و پیچیدگی روش‎های رو به رشد و تحولات روزافزون نظام کسب و کار را پوشش دهیم، مشکلات روابط انسانی را حل و فصل کنیم و در مسیر اصلاح عملکرد شغلی قدم برداریم و بهره‎وری را ارتقا دهیم و شاهد حضور نیروهایی آموزش دیده در تراز جهانی باشیم و نیازهای به روز در حوزه حرفه‎ای و تخصصی را پوشش دهیم باید به آموزش نیروی انسانی توجه داشته باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.