| کد خبر: 128071 |

یکی از مخترعان شبیه‌ساز هواپیمای CESSNA :

◄ قابلیت خودکفایی در تولید شبیه‌سازهای پرواز را داریم

اختراع شبیه‌ساز پروازی برای آموزش علاقه‌مندان به رشته خلبانی توسط دو دانشجوی ایرانی. این شبیه‌ساز پرواز با یک سوم هزینه مشابه خارجی اش ساخته شده است.

تین نیوز

تین‌نیوز | یکی از مخترعان شبیه‌ساز هواپیمای  CESSNA گفت: این شبیه‌ساز را با دانش بومی و یک سوم هزینه شبیه‌ساز مشابه خارجی‌اش ساختیم تا دانش‌آموزان و افراد مستعد در زمینه خلبانی به آسانی از آن بهره‌مند شده و آموزش ببینند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، امیر محمدی؛ فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مکانیک از دانشگاه تهران و سهراب سلیمی، دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته مواد متالوژی دانشگاه امیرکبیر اقدام به اختراع شبیه‌ساز پرواز کردند تا خلاء میان آموزش در مدارس و آموزش خلبانی را از بین ببرند. هدف آن‌ها از ساخت این شبیه‌ساز راهنمایی و ارایه اطلاعات به افراد مستعد در حوزه خلبانی در سراسر ایران است.

 

در همین راستا با امیر محمدی به گفت‌وگو نشستیم. او در ابتدا توضیح داد: هر فردی که رشته خلبانی را انتخاب می‌کند باید یک دوره آموزشی با شبیه‌ساز را بگذراند و پس از ورود به ایرلاین‌ها برای اشتغال باید با شبیه‌ساز تخصصی، هواپیماهای آن ایرلاین آموزش ببیند.

 

وی ادامه داد: در ایران افرادی اقدام به تولید شبیه‌سازهای پرواز کردند اما اختراع ما با یک سوم هزینه مشابه شبیه‌ساز پرواز خارجی‌ آن، صورت گرفته است. همچنین این شبیه‌ساز قابلیت تغییر متناسب با سایر هواپیماها را نیز دارد.

 

محمدی با بیان اینکه در تولید این شبیه‌ساز دقت و کارآیی را چاشنی دانش روز کردیم، گفت: با توجه به امکانات و قابلیت این شبیه‌ساز، بهایی که بابت اختراع و ساخت آن صرف شده در ایران بیسابقه بوده است. این شبیه‌ساز فضای بیشتری را پوشش می‌دهد و از لحاظ کمی اختلاف زیادی با شبیه‌سازهای تولید داخلی دارد.

 

وی افزود: به تازگی از این شبیه‌ساز رونمایی شده و تاکنون استقبال زیادی از آن شده است و بازخوردهای خوب و فراوانی در این زمینه دریافت کردیم.

 

محمدی در پاسخ به این سوال که «با توجه به قابلیت و هزینه آن آیا سفارشی برای تولید آن دریافت کرده‌‌اید؟» بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود استقبال از این محصول خوب باشد اما هنوز پای میز مذاکره ننشسته‌ایم و صحبت‌های جدی برای تولید آن نداشته‌ایم. این شبیه‌ساز برای همه ایرلاین‌ها و مراکز و مدارس آموزش خلبانی در سراسر ایران کاربرد دارد و دست‌کم دو دستگاه از آن در هر شهر برای آموزش علاقه‌مندان به رشته خلبانی نیاز است.

 

می‌توانیم ایران را در تولید انواع شبیه‌ساز پرواز خودکفا کنیم

وی در جواب به این پرسش که «پیش‌بینی می‌کنید استقبال از این اختراع شما چگونه باشد؟» گفت: ابتدا هر سیستمی که ساخته می‌شود، نواقصی دارد که بر اساس نیاز برطرف و به روز می‌شود. این اختراع با هدف اصلی‌ در ذهن‌مان یعنی قابلیت تحرک، جابجایی و شیب فاصله دارد. در حقیقت این هدف به دلیل هزینه‌ آن محقق نشد.

 

محمدی اضافه کرد: اما اگر از این شبیه‌سازهای تولید داخلی استقبال شود، می‌توانیم شبیه‌سازهای حرفه‌ای را در ایران بسازیم و در این زمینه کشور را خودکفا کنیم زیرا برقراری ارتباط میان تکنولوژی و شبیه‌ساز کار سختی نیست. در واقع به دنبال نمود اهداف‌مان در ایران هستیم.

 

وی درباره زمان ساخت این شبیه‌ساز یادآور شد: طی سه ماه مطالعات و مقالات مختلف خارجی در زمینه ساخت شبیه‌ساز هواپیمای  CESSNAرا انجام دادیم و ظرف یکماه آن را ساختیم.

 

مراسم رونمایی از این شبیهساز عصر جمعه «یکم اردیبهشت امسال» با حضور تعدادی از مسئولان آموزش و پرورش، صنعت هوانوردی و چهره‌هایی از ورزش کشور در مجموعه علم و ورزش در منطقه نازی‌آباد تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.