| کد خبر: 127236 |

استراتژی برای رسیدن به رویای هاب

تین‌نیوز| وبلاگ آرمان بیات-یکی از نگرانی‌ها این است که زیرساخت های ما بر اساس راهبرد توسعه ما خواهد بود یا خیر؟ در شرایط فعلی فقدان های اساسی در این زمینه داریم. هم از جهت مجموعه مقررات حاکم و ناظر و هم از بُعد سخت افزاری و زیربنایی فاصله زیادی با حالت ایده آل داریم. 

 در کنار توسعه ناوگان هوایی باید نظام بهره برداری اصلاح و مقررات زدایی صورت گیرد و البته موازی همه این موارد بحث فرودگاهی کشور است که با توسعه ناوگان هوایی دو روی یک سکه را تشکیل می دهند. باید در حوزه زیربنایی فرودگاهی و به خصوص در حوزه عملیات هوانوردی جدی کار کنیم. 


استراتژی برای رسیدن به رویای هاب
همواره یکی از آرزوهای کشور رسیدن به جایگاه هاب منطقه بوده است. هرچند طی سال های گذشته این اتفاق تقریباً غیر ممکن بود اما امروز اراده دولت بر قرار گرفتن در این مسیر است.  انتخاب تعداد زیاد هواپیما یک استراتژی است که بر اساس توسعه شبکه پروازی و گسترش مسیرها و مقاصد پروازی ناوگان انتخاب می شوند و به نسبت مسیرها نوع هواپیمای خاص برای آن انتخاب می‌شود. این انتخاب سبب کاهش هزینه ها نیز خواهد شد.
 این استراتژی می گوید افزایش توان عملیاتی، شبکه پروازی و بهره‌وری سبب کاهش هزینه های ثابت شرکت هواپیمایی است که باعث می شود در رقابت دوام بیاورد. 

هر چه تعداد ساعت‌های پرواز بیشتر شود هزینه ثابت پایین می آید به این دلیل شرکت های هواپیمایی علاقه مند به بیشتر شدن پروازها هستند اما از طرف دیگر اجرای این مدل اقتصادی نیازمند توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی است.در شرایط فعلی اولین قدم بحث تدوین استراتژی در این زمینه است. نمی توان یک ساله به نقطه ایده آل رسید. 

می توانیم صاحب برند خاص خود شویم
 شاید در آینده بتوان به هاب منطقه تبدیل شد اما با گذشت 10 سال رقبای ترکی، اماراتی و سایر کشورها ساکت نیستند و برای خود برنامه دارند. آن ها در حال حاضر از کشور ما جلوتر هستند. در حال حاضر کاری که می توانیم انجام دهیم این است که به دنبال بازار مخصوص خود باشیم و بازار خاص خود را جهانی کنیم. مانند برند حلال که منحصر به فرد و دارای سابقه است در صنعت حمل و نقل هوایی نیز یک سیستم مرتبط با نظام فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود تعریف کنیم به دنبال آن بازار باشیم. هزینه ها در کشور ما پایین است و این موضوع در نرخ‌گذاری کمک بزرگی به ما خواهد کرد. می توانیم امیدوار باشیم که به هاب تبدیل شویم، مشروط بر اینکه یک اراده سیاسی برای آن وجود داشته باشد. در دولت فعلی این اتفاق رخ داده است و این اتفاق باید جایی رخ می داد.



● ایران 15 سال بعد از ترکیه
ترکیه در سال 2003 به این نتیجه رسیدکه اگر با این روش پیش رود مانند ایران ایر امروز ما می شود. 
 در آن سال ترکیه حدود 9 میلیون 700 هزار مسافر جابجا می کرد و درآمد آن حدود 1 میلیارد و 200 میلیون دلار بود اما امروز ترکیه ناوگان هوایی اش 330 فروند است و درآمد آن حدود 12 میلیارد دلار در سال است. در سال 2003 ترکیه همان راهی را رفت که امروز دولت ایران در پیش گرفته است.

یک اراده سیاسی پشت آن قرار گرفت و نظام سنتی بهره برداری را به هم ریخت و بخشی از شرکت های هواپیمایی به بخش خصوصی واگذار شد و یک راهبرد بلند مدت 10 ساله برای آن تعریف شد تا توانست از سال 2004 متوسط سالانه 10 تا 12 درصد رشد مسافر داشته باشد و امروز جزو 5 شرکت برتر دنیاست.این نیازمند یک راهبرد طولانی مدت با یک چشم انداز کلان است که در هر دولتی باید اجرا شود. باید همه مدیران در این استراتژی قرار گیرند تا با تغییر دولت ها خللی به آن وارد نشود. 

توسعه اقتصادی و فرودگاهی در سایه ثبات سیاسی
چه تضمینی وجود دارد که دولت بعدی بیاید و این قراردادها را به ضرر مملکت نداند و آن را فسخ نکند. این سیاست باید با سند چشم انداز 1404 که مورد تاکید رهبری بود پیگیری شود. در این سند پیش بینی شده که باید تا 1404 به 50 میلیون مسافر بین المللی در سال برسیم و 950 هزار تن بار را در سال جابجا کنیم. در این سند قرار است دومین هاب منطقه در حوزه هوایی شویم و به 500 دستگاه هواپیما برسیم. اگر آن را محور قرار دهیم دیگر اختلافات سیاسی دولت ها اثری در اصل موضوع نخواهد داشت. هر کار اقتصادی در کشور نیازمند ثبات سیاسی در کشور است. این هواپیما فاینانس شده بنابراین شرکت های سازنده و تامین کننده مالی برای در اختیار گذاشتن هواپیما نیازمند کمترین ریسک است که این موضوع در سایه ثبات سیاسی به وجود می آید.


باید مراودات حقوقی در حوزه بین الملل را افزایش دهیم و ذهنیتی ایجاد کنیم که هواپیمایی ایران ربطی به سیاست ایران ندارد. این هواپیمایی در عین تطبیق با قوانین داخلی تابع قوانین بین المللی است. اگر بخواهیم برای کشور تولید ثروت کنیم راه آن حمل و نقل هوایی و توسعه ترانزیت مسافر و بار در این مسیر است. ترکیش در حال حاضر 273 مقصد در 115 کشور ارتباط برقرار کرده که باعث توسعه گردشگری، ترانزیت غرب به شرق و صادرات غیر نفتی شده است. برای این منظور باید نگاه ویژه ای به صنعت فرودگاهی و ناوبری کشور داشته باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.