| کد خبر: 126519 |

◄ اعمال قانون برای امنیت یا تجارت؟!

تین‌نیوز| وبلاگ فرنوش جهرمی-پس از قانون ممنوعیت ورود تبعه ٧ کشور مسلمان به آمریکا که صنعت هوایی را برای مدتی کوتاه تحت تاثیر زیادی قرار داد، این بار کابینه ترامپ قانون جدیدی تحت عنوان ممنوعیت حمل دستگاه های الکترونیکی در پرواز را برای ٨ کشور وضع کرد تا شوک دیگری را به صنعت هوانوردی جهان وارد کند. قانوني كه نمي توان آن را غيرمرتبط با اعتراضات اخير ايرلاينرهاي غربي، تحت عنوان رقابت غيرمنصفانه دانست.

بر اساس این قانون، مسافرینی که با ایرلاین های غیر آمریکایی از ١ فرودگاه درکشورهای امارات، قطر، عربستان، کویت، مصر، مراکش، ترکیه و اردن به سمت آمریکا پرواز می کنند، اجازه حمل دستگاه هاي الکترونیکی بزرگتر از موبایل مانند لپتاپ و تبلت به داخل کابین را نخواهند داشت. حال آنكه اين قانون دستگاه هاي پزشكي مسافرين را شامل نمي شود.

دلیل این تصمیم از سوی آمریکا تهدیدهای امنیتی اخیری از سوی گروه هایی همچون القاعده اعلام شده که قصد داشته اند با جاسازي مواد منفجره در باتری لپتاپ ها، اقدامات تروریستی را در پروازها را صورت دهند. پیرو نگرانی بوجود آمده در آمریکا، بریتانیا نیز قانون مشابهی را برای کشورهای ترکیه، لبنان، مصر، عربستان، اردن و تونس وضع کرد. قانونی که می تواند روی تصمیم مسافران برای انتخاب ایرلاین در پرواز به سمت این کشورها تاثیر گذار باشد.

این قانون روزانه روي ١٨هزار مسافر، در ٥ مسير پروازي از ١ فرودگاه مطرح جهان به  شهرهای آمریکا و ٣٩٣ پرواز هفتگی که معادل ٢.٧ درصد از پرواز های بین المللی به مقصد بریتانیا می باشد، تاثير خواهد گذاشت.
 
گرچه علت وضع این قانون مسائل امنیتی عنوان شده است، اما همانطور كه گفته شد با تحت تاثیر قرار گرفتن مستقیم ایرلاینهای برتر دنیا همچون امارات، الاتحاد، قطر ایرویز و ترکیش ایرلاینز نمی توان آن را غیر مرتبط به اعتراضات اخیر اروپایی ها  و آمریکایی ها به يارانه ها و سهم بالای پروازهای ایرلاینهای خاورمیانه در این دو قاره دانست.
 
داستان از آنجا شروع شد که ایرلاینهای بزرگ آمریکایی با روی کار آمدن ترامپ، خواستار آن شدند تا آمریکا در قراردادهای آسمان های آزاد با کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل امتیازات بالایی که در دوره ریاست جمهوری اوباما به ایرلاینهای این مناطق داده شده بود، تجدید نظر کند. اما پاسخ عرب ها با به رخ کشیدن سرمایه گذاری های عظیم آنها در آمریکا با سفارش هواپیماهای بویینگ، راه را برای پرداختن به این قائله بست.
 
چندی نگذشت که با فرمان اختصاصی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان تبعه ٧ کشور به آمریکا با رویکردی امنیتی، بسیاری از ایرلاینهای جهان از جمله ایرلاینهای خاورمیانه که بیشترین تعداد مسافرین این کشورها را به مقصد آمریکا جا به جا می کردند، افت قابل توجهي در تعداد مسافرين خود در مسیرهای به سمت آمریکا را برای چندین روز تجربه کردند . اما پس از دو بار تعلیق این فرمان، باز هم اوضاع به حالت قبل بازگشت.

تا چند روز پیش که باز هم با دلایلی تحت عنوان موضوعات امنیتی، فرمان ممنوعیت حمل لپتاپ و دیگر دستگاه های الکترونیکی در پرواز از سوی آمریکا صادر شد و بریتانیا نیز به تبع آن این قانون را به فرودگاه های ٦ کشور ابلاغ کرد. قانونی که ایرلاینهای بومی آمریکا و بریتانیا را شامل نمی شود تا شاید این ایهام، بریتیش ایرویز را که در پروازهای بین لندن و دبی محبوبیت و لود فکتور مسافر کمتری نسبت به هواپیمایی امارات دارد را منتفع کند. بدون شک این قانون برای شرکت های هواپیمایی لوفتهانزا و کی ال ام-ایرفرنس نیز که در هفته های پیش خواستار تجدید نظر اتحادیه اروپا در یارانه ها و تعداد پروازهای ایرلاینهای خلیج فارس به اروپا شده بودند نیز خبر خوبی بوده است.
 
تا این لحظه که این متن نگاشته می شود، آماری از تغییرات در تعداد مسافرین متفاضی پروازهای ایرلاینهای کشورهاي مذكور منتشر نشده است. گرچه بلافاصله پس از صدور این فرمان، سهام ترکیش ايرلاينز ٢.٢٦درصد و هواپیمایی پگاسوس ١.٤٣درصد افت کرد. با این حال بهترین ایرلاینهای جهان نیز دست روی دست نگذاشته اند. هر یک از آنها با مانور تبلیغاتی ویژه بر روی سیستم IFE خود یا همان مانیتورهای تعبیه شده بر روی صندلی ها و قابلیت های آن، به این موضوع تاکید کردند که با وجود امکانات بالای این تجهیزات، مسافران نیازی به لپتاپ و تبلت خود برای سرگرم شدن در ساعات طولانی پرواز نخواهند داشت.
 
فرودگاه دبی که یکی از فرودگاه های مهم مشمول این قانون است، با سرعت قابل توجهی در حال رشد و پیشرفت بوده و در تلاش است تا از فرودگاه آتلانتا آمریکا پیشی بگیرد. پس از ابلاغ این قانون، فرودگاه دبی سرویس هندلینگ مخصوص دستگاه های الکترونیکی را معرفی کرد تا مسافرین در سالن ترانزیت نیز بتوانند از لپتاپ و تبلت های خود استفاده کرده و پیش از سوار شدن به هواپیما آن را به مامورین امنیتی پرواز تحویل دهند.

با همه این تمهیدات، گویا در این مورد خاص، بار "امنیت" پرواز نسبت به "ایمنی" آن سنگینی می کند. در یک سال اخیر، ایکائو و بسیاری از سازمان ها در جهان، هشدارهای جدی در خصوص خطرات باتری های لیتیومی در طول پرواز را داده اند و به مسافران و ایرلاینها تاکید کرده اند تا وسایل الکتریکی همچون موبایل، لپتاپ، تبلت و دوربین را با خود به داخل کابین ببرند. دلیل اين تاكيد نیز تنها آن بوده تا در صورت بروز آتش سوزی ناشی از اتصال کوتاه در این باتری ها، توسط کادر پروازی قابل مهار باشد. حال اینکه ایرلاینها می بایست چگونه صدها باتری لیتیومی در کنار یکدیگر را در پروازهای بلند مدت در قسمت بار جای دهند که احتمال بروز این خطر کاهش یابد، خود چالش عظیمی خواهد بود.
 
با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه خاورمیانه، سالانه صدها میلیون مسافر از طریق این منطقه و ایرلاینهای آن به نقاط مختلف دنیا سفر می کنند. بر اساس آنچه که شرح داده شد اگر یکی از اهداف اصلی قانون جديد را تلاش غربی ها برای کاستن قدرت ایرلاینهایی همچون امارات، الاتحاد، قطر ایرویز، رویال جردنین و ترکیش ایرلاینز بدانیم، باید دید این قانون نیز تا چه زمانی دوام اجرایی خواهد داشت.
 
 تلاشی که به قول آنها برای جلوگیری از بروز رقابت نابرابر و غيرمنصفانه چند هفته ای است در حال پیگیری است. گرچه باید دید آیا حقیقتا می توان نام این تقابل را رقابت گذاشت یا خیر!

نگاهی مختصر به تعداد و عمر ناوگان بلند برد سه ایرلاین بزرگ آمریکا و سه ایرلاین بزرگ خلیج فارس شامل هواپیماهای B777، B787-9 و A380 و همچنين کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده در پرواز های این ایرلاینها کمی تامل برانگیز خواهد بود:

دلتا ایرلاینز: ١٨ فروند B777 با میانگین سنی ١٢.٢ سال
امریکن ایرلاینز: ٦٧ فروند B777 با میانگین سنی ١٢.٤ سال و ٦ فروند B787-9 با میانگین سنی ٤ ماه
یونایتد ایرلاینز: ٧٨ فروند B777 با میانگین سنی ١٦.٩ سال
قطر ایرویز: ٤٣ فروند B777 با میانگین سنی ٥.٥ سال و  ٧ فروند A380 با میانگین سنی ٢.٦ سال
هواپیمایی امارات: ١٦١ فروند B777 با میانگین سنی ٦.٤ سال و ٩٤ فروند A380 با میانگین سنی ٣.٨ سال
هواپیمایی الاتحاد: ٢٩ فروند B777 با میانگین سنی ٦.٤ سال، ٩ فروند A380 با میانگین سنی ١.٨ سال و ١٢ فروند B787-9 با میانگین سنی ١.٢ سال

با همه اعتراضات، رویکردها و بهانه گیری ها، به وضوح مشخص است برنامه ریزی های حساب شده و آینده نگری های کشورهای همسایه در بکارگیری مناسب دانش و تکنولوژی غربی ها، تا چه حد در رشد سریع وچشمگیرآنها موثر بوده و آنها را کیلومترها از غربی ها پیش انداخته؛ تا جایی که تا كنون موفق شده اند در هر حرکت این بازی شطرنج،  راه را بر همتایان غربی خود ببندند.
 
به هر روی باید دید در هفته های آینده بازخوردها و تصمیمات مسافرین در قبال وضعیت پیش آمده چه چیزی خواهد بود. آیا تمهیدات در نظر گرفته شده  توسط ایرلاینها برای سرگرمی مسافرین و البته بیزینسمن ها در ساعات طولانی پرواز کفایت خواهد کرد؟ و  یا شاید بقیه ایرلاینها نیز مانند خطوط هوایی اردن به مسافرینشان پیشنهاد کنند به رسم عادت همیشگی اردنی ها، در تمام طول پرواز به یکدیگر زل بزنند تا به مقصد برسند! 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.