|
کد خبر:
126484
|
بازتابهای تاریخیترین نوسازی صنعت هوایی کشور؛
روایت ورود ۳ فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی
هفتهنامه حمل ونقل|
با گذشت کمتر از سه ماه از انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس، ۳ فروند از هواپیماهای این غول هواپیماسازی وارد ناوگان ایران ایر شده، این درحالی است که بسیاری معتقد بودند ورود این هواپیماها با ریاستجمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا نشدنی و غیرممکن است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آثار لغو تحریمها در صنعت حملونقل بهویژه هوایی قابل توجه و ملموس است. از همان ابتدای شروع مذاکرات هستهای در آذرماه سال ۹۲، مسئله لغو تحریمهای غرب علیه صنعت هوانوردی کشورمان آغاز شد. حال اینکه اساسا تحریمهای صنعت هوانوردی ارتباطی به مناقشات بر سر مسائل هستهای ایران نداشت و عمر این تحریمها به اندازه عمر انقلاب اسلامی کشورمان میرسید.
با این وجود بهدلیل اهمیت موضوع با دستور حجتالاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان یکی از بندهای مهم در لغو تحریمها به رفع منع خرید هواپیما و قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش اختصاص یافت.
آنطور که ایرنا نوشت: بهمنماه سال ۹۴ بود که پس از امضای تفاهمنامه برجام، در سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به اروپا پیش نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و «ای. تی. آر» منعقد شد. بلافاصله پس از آن هم، برای اینکه بوئینگ در بازار ۸۰ میلیارد دلاری صنعت هوایی ایران سهمی داشته باشد وارد میدان رقابت با ایرباس شد و برای فروش هواپیما به ایران ایر اعلام آمادگی کرد.
در نهایت پس از اینکه «داو» شرکتهای ایرباس و بوئینگ توانستند مجوز خزانهداری آمریکا را برای فروش هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر اخذ کنند. بیست و یکم آذر ماه سال گذشته قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ به امضا رسید.
همچنین سوم دی ماه سال گذشته بود که پس از سه سال مذاکره، قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی ایرباس منعقد شد و اواخر اسفند ماه هم قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد از شرکت هواپیماسازی ایتالیایی- فرانسوی «ای. تی. آر» نهایی شد.
در حالی که کمتر از سه ماه از تاریخ قرارداد با ایرباس میگذرد تاکنون در این دوره زمانی، سه فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل داده شده است که اولین هواپیمای جدید این شرکت در سال جدید، پنجم فروردین ماه بر باند فرودگاه مهرآباد فرود آمد.
اولین هواپیمای برجامی- ایرباس ۳۲۱- اواخر دی ماه سال گذشته وارد ناوگان ایران ایر (هما) شد که این هواپیمای میان برد توان پروازهای داخلی و خارجی تا ۶ ساعت بدون توقف را دارد و درحالی که عدهای مدعی بودند که این هواپیما ممنوع الخروج بوده، اما تاکنون چندین پرواز خارجی به مقصد کشورهای خارومیانه و اروپایی انجام داده است. دومین هواپیمای برجامی که اولین هواپیمای قاره پیمای ناوگان هوایی کشورمان از مدل و تایپ ایرباس ۲۰۰-۳۰۰ محسوب میشود هم نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته وارد خط هوایی ایران ایر شد و سومین هواپیمای برجامی که دومین هواپیمای ایرباس ۲۰۰-۳۰۰ ناوگان هوایی کشورمان محسوب میشود هم در پنجمین روز از سال جدید در فرودگاه مهرآباد فرود آمد و به گفته «فرهاد پرورش» مدیرعامل شرکت ایران ایر این هواپیما تا هفدهم فروردین ماه ۱۵۰ پرواز انجام خواهد داد.
فاینانس ۹۷ فروند هواپیمای نو نهایی شد
مهمترین نکته و نقطه قوت این قراردادهای تجاری خرید هواپیما که پس از ۳۷ سال بین شرکتهای ایرانی و آمریکایی - اروپایی به امضا رسیده این است که این قراردادها بدون اتکا به تضامین دولتی به اجرا درآمدهاند و تنها تأمین پیش پرداخت ۱۵ درصد از مبلغ قراردادها که در مجموع برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیماذ ۱۸ میلیارد دلار است را بر عهده دارد و مابقی مبلغ از طریق فاینانس تأمین میشود.
«اصغر فخریه کاشان» قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل دراینباره گفت: استقبال قابل توجهی از سوی شرکتها و موسسات مالی خارجی برای تأمین فاینانس این قراردادها شده است بهطوریکه برای انتخاب فاینانسر مناسب، مناقصه برگزار خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه تاکنون توانستهایم تأمین فاینانس ۹۷ فروند هواپیما مورد قرارداد با ایرباس، بوئینگ و ای. تی. آر را نهایی کنیم، اظهار کرد: مهمترین نکته این قرارداد اعتماد شرکتهای آمریکایی و اروپایی به شرکتهای ایرانی است بهطوریکه تاکنون ایرباس و بوئینگ تأمین فاینانس چندین هواپیما را از ۱۸۰ فروند هواپیماهای مورد قرارداد با ایران ایر را بر عهده گرفتهاند.
فخریه کاشان با اشاره به بازپرداختهای بلند مدت اقساط این فاینانسها گفت: توانستهایم وام با بازپرداخت ۱۸ سال برای تأمین مالی این قراردادها اخذ کنیم که این وام با بازپرداخت ۱۸ ساله در دنیا سابقه نداشته است.
نوسازی ناوگان هوایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
حذف واسطه، از دیگر نقاط قوت نوسازی ناوگان هوایی و خرید ۲۰۰ فروند هواپیما به صورت مستقیم از سه شرکت غول هواپیماسازی در دنیا است. پس از گذشت بیش از سه دهه، این اولین بار است که به طور مستقیم و بدون واسطه نسبت به خرید هواپیمای نو اقدام میشود، اما در دوره تحریمها، هواپیماهای چند سال کار کرده با چندین واسطه وارد کشور میشد که هزینههای خرید را حداقل تا ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش میداد. حذف هزینههای دلالان و واسطهگران در خرید هواپیماهای نو به طور قطع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
از سوی دیگر مهمترین مزیت خرید هواپیماهای جدید که سیاستهای اقتصاد مقاومتی را به اجرا میرساند، کاهش هزینههای سر بار است. برای مثال، هواپیمای ۳۲۱ ظرفیت حمل ۱۹۵ مسافر را دارد که مشابه این ظرفیت را هواپیمای ۳۱۰ ایرانایر هم دارد، اما در هواپیمای ۳۱۰ شاهد آن هستیم که به ازای هر ساعت پرواز ۶,۴ تن سوخت مصرف میشود.
این درحالی است که در هواپیمای ۳۲۱ جدید که اخیرا وارد ناوگان هوایی کشورمان شده است، برای هر ساعت پرواز ۲,۳ سوخت مصرف میشود یعنی مصرف سوخت حداقل تا سه برابر کاهش پیدا کرده است.
از دیگر مزیتهای خرید هواپیماهای جدید، اشتغال به کار دانشجویان و فارغ التحصیلان رشتههای هوانوردی است.
و با وجودی که در سالهای اخیر فارغ التحصیلان رشتههای هوانوردی و هوافضا برای ورود به بازار کار از کشورمان مهاجرت میکردند اما امروز با ورود این هواپیماهای جدید فرصت طلایی برای نیروهای این رشته به وجود آمده است بهطوریکه طبق گفته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی؛ امضای قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از۵۰ هزار صندلی جدید، جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه ارتقا مییابد و فرصتهای اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم میکند.
اما مهمترین مزیت نوسازی ناوگان هوایی کشورمان، ارتقای ایمنی سفرهای هوایی است، موضوعی که در چند سال اخیر بهویژه با وقوع و بروز ۳۰ سانحه هوایی در دو دولت گذشته و یک سانحه در مرداد ماه سال ۹۲، به یکی از مهمترین دغدغههای دولتمردان و مردم کشورمان تبدیل شده است.
حال اینکه تنها با ورود سه فروند هواپیمای جدید و عقد قراردادهای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما و ورود تدریجی این هواپیماها در طول ۱۰ سال، رتبه اعتباری شرکت هواپیمایی ایران ایر ارتقا یافته است.
لینک خبر
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آثار لغو تحریمها در صنعت حملونقل بهویژه هوایی قابل توجه و ملموس است. از همان ابتدای شروع مذاکرات هستهای در آذرماه سال ۹۲، مسئله لغو تحریمهای غرب علیه صنعت هوانوردی کشورمان آغاز شد. حال اینکه اساسا تحریمهای صنعت هوانوردی ارتباطی به مناقشات بر سر مسائل هستهای ایران نداشت و عمر این تحریمها به اندازه عمر انقلاب اسلامی کشورمان میرسید.
با این وجود بهدلیل اهمیت موضوع با دستور حجتالاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان یکی از بندهای مهم در لغو تحریمها به رفع منع خرید هواپیما و قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش اختصاص یافت.
آنطور که ایرنا نوشت: بهمنماه سال ۹۴ بود که پس از امضای تفاهمنامه برجام، در سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به اروپا پیش نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و «ای. تی. آر» منعقد شد. بلافاصله پس از آن هم، برای اینکه بوئینگ در بازار ۸۰ میلیارد دلاری صنعت هوایی ایران سهمی داشته باشد وارد میدان رقابت با ایرباس شد و برای فروش هواپیما به ایران ایر اعلام آمادگی کرد.
در نهایت پس از اینکه «داو» شرکتهای ایرباس و بوئینگ توانستند مجوز خزانهداری آمریکا را برای فروش هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر اخذ کنند. بیست و یکم آذر ماه سال گذشته قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ به امضا رسید.
همچنین سوم دی ماه سال گذشته بود که پس از سه سال مذاکره، قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی ایرباس منعقد شد و اواخر اسفند ماه هم قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد از شرکت هواپیماسازی ایتالیایی- فرانسوی «ای. تی. آر» نهایی شد.
در حالی که کمتر از سه ماه از تاریخ قرارداد با ایرباس میگذرد تاکنون در این دوره زمانی، سه فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل داده شده است که اولین هواپیمای جدید این شرکت در سال جدید، پنجم فروردین ماه بر باند فرودگاه مهرآباد فرود آمد.
اولین هواپیمای برجامی- ایرباس ۳۲۱- اواخر دی ماه سال گذشته وارد ناوگان ایران ایر (هما) شد که این هواپیمای میان برد توان پروازهای داخلی و خارجی تا ۶ ساعت بدون توقف را دارد و درحالی که عدهای مدعی بودند که این هواپیما ممنوع الخروج بوده، اما تاکنون چندین پرواز خارجی به مقصد کشورهای خارومیانه و اروپایی انجام داده است. دومین هواپیمای برجامی که اولین هواپیمای قاره پیمای ناوگان هوایی کشورمان از مدل و تایپ ایرباس ۲۰۰-۳۰۰ محسوب میشود هم نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته وارد خط هوایی ایران ایر شد و سومین هواپیمای برجامی که دومین هواپیمای ایرباس ۲۰۰-۳۰۰ ناوگان هوایی کشورمان محسوب میشود هم در پنجمین روز از سال جدید در فرودگاه مهرآباد فرود آمد و به گفته «فرهاد پرورش» مدیرعامل شرکت ایران ایر این هواپیما تا هفدهم فروردین ماه ۱۵۰ پرواز انجام خواهد داد.
فاینانس ۹۷ فروند هواپیمای نو نهایی شد
مهمترین نکته و نقطه قوت این قراردادهای تجاری خرید هواپیما که پس از ۳۷ سال بین شرکتهای ایرانی و آمریکایی - اروپایی به امضا رسیده این است که این قراردادها بدون اتکا به تضامین دولتی به اجرا درآمدهاند و تنها تأمین پیش پرداخت ۱۵ درصد از مبلغ قراردادها که در مجموع برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیماذ ۱۸ میلیارد دلار است را بر عهده دارد و مابقی مبلغ از طریق فاینانس تأمین میشود.
«اصغر فخریه کاشان» قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل دراینباره گفت: استقبال قابل توجهی از سوی شرکتها و موسسات مالی خارجی برای تأمین فاینانس این قراردادها شده است بهطوریکه برای انتخاب فاینانسر مناسب، مناقصه برگزار خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه تاکنون توانستهایم تأمین فاینانس ۹۷ فروند هواپیما مورد قرارداد با ایرباس، بوئینگ و ای. تی. آر را نهایی کنیم، اظهار کرد: مهمترین نکته این قرارداد اعتماد شرکتهای آمریکایی و اروپایی به شرکتهای ایرانی است بهطوریکه تاکنون ایرباس و بوئینگ تأمین فاینانس چندین هواپیما را از ۱۸۰ فروند هواپیماهای مورد قرارداد با ایران ایر را بر عهده گرفتهاند.
فخریه کاشان با اشاره به بازپرداختهای بلند مدت اقساط این فاینانسها گفت: توانستهایم وام با بازپرداخت ۱۸ سال برای تأمین مالی این قراردادها اخذ کنیم که این وام با بازپرداخت ۱۸ ساله در دنیا سابقه نداشته است.
نوسازی ناوگان هوایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
حذف واسطه، از دیگر نقاط قوت نوسازی ناوگان هوایی و خرید ۲۰۰ فروند هواپیما به صورت مستقیم از سه شرکت غول هواپیماسازی در دنیا است. پس از گذشت بیش از سه دهه، این اولین بار است که به طور مستقیم و بدون واسطه نسبت به خرید هواپیمای نو اقدام میشود، اما در دوره تحریمها، هواپیماهای چند سال کار کرده با چندین واسطه وارد کشور میشد که هزینههای خرید را حداقل تا ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش میداد. حذف هزینههای دلالان و واسطهگران در خرید هواپیماهای نو به طور قطع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
از سوی دیگر مهمترین مزیت خرید هواپیماهای جدید که سیاستهای اقتصاد مقاومتی را به اجرا میرساند، کاهش هزینههای سر بار است. برای مثال، هواپیمای ۳۲۱ ظرفیت حمل ۱۹۵ مسافر را دارد که مشابه این ظرفیت را هواپیمای ۳۱۰ ایرانایر هم دارد، اما در هواپیمای ۳۱۰ شاهد آن هستیم که به ازای هر ساعت پرواز ۶,۴ تن سوخت مصرف میشود.
این درحالی است که در هواپیمای ۳۲۱ جدید که اخیرا وارد ناوگان هوایی کشورمان شده است، برای هر ساعت پرواز ۲,۳ سوخت مصرف میشود یعنی مصرف سوخت حداقل تا سه برابر کاهش پیدا کرده است.
از دیگر مزیتهای خرید هواپیماهای جدید، اشتغال به کار دانشجویان و فارغ التحصیلان رشتههای هوانوردی است.
و با وجودی که در سالهای اخیر فارغ التحصیلان رشتههای هوانوردی و هوافضا برای ورود به بازار کار از کشورمان مهاجرت میکردند اما امروز با ورود این هواپیماهای جدید فرصت طلایی برای نیروهای این رشته به وجود آمده است بهطوریکه طبق گفته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی؛ امضای قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از۵۰ هزار صندلی جدید، جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه ارتقا مییابد و فرصتهای اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم میکند.
اما مهمترین مزیت نوسازی ناوگان هوایی کشورمان، ارتقای ایمنی سفرهای هوایی است، موضوعی که در چند سال اخیر بهویژه با وقوع و بروز ۳۰ سانحه هوایی در دو دولت گذشته و یک سانحه در مرداد ماه سال ۹۲، به یکی از مهمترین دغدغههای دولتمردان و مردم کشورمان تبدیل شده است.
حال اینکه تنها با ورود سه فروند هواپیمای جدید و عقد قراردادهای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما و ورود تدریجی این هواپیماها در طول ۱۰ سال، رتبه اعتباری شرکت هواپیمایی ایران ایر ارتقا یافته است.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.