| کد خبر: 12500 |

اما و اگرهای راه‌اندازی مرکز فنون هوانوردی و خلبانی در لارستان

تین نیوز |   گفته می‌‌شود تمایلات بسیاری برای راه‌اندازی مرکز آموزش فنون هوانوردی و خلبانی در لارستان از توابع استان فارس وجود دارد شاید به همین دلیل بود که از مسئولان این شهرستان خواسته شد تا با بخش‌خصوصی که تمایل به راه‌اندازی این مرکز دارند همکاری شود. هرچند که با وجود 6 مرکز آموزش در استانهای مختلف ایران و مشکلات بسیارشان این امر بعید به نظر می‌رسید اما این بار این بخش خصوصی است که برای اولین بار چنین مرکزی رادر تاریخ هوانوردی ایران راه‌اندازی می‌کند.
 این‌که هر قشری از مردم ایران تمایل زیادی به داشتن فرودگاه و ریل در شهرشان دارند امری دور از انتظار نیست اما این‌که توقع راه‌اندازی مرکز آموزش فنون هوانوردی و خلبانی در منطقه‌ای دور از مرکز استان را داشته باشیم نه تنها جالب بلکه دور از انتظار نیز هست. سایت اطلاع‌رسانی شرکت فرودگاهها اعلام کرد که در نشستی که با حضور برخی مسئولان، خیرین و اعضای شورای شهر بوده قرار بر این شد تا با حضور بخش خصوصی  مرکز آموزش فنون هوانوردی و خلبانی در منطقه لارستان راه‌اندازی شود.
 
طبق آن‌چه که گقته شده سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در پروژه سوله نیمه تمام و خرید هواپیماهای لازم نسبت به راه‌اندازی مرکز آموزش خلبانی در لارستان اقدام کنند.
 
در این خصوص مدیرکل فرودگاه لارستان گفت: « شرکتی با اسم شرکت آبی فراز کیش درخواست راه‌اندازی چنین مرکزی را از فرودگاه داشته این در حالی است که با توجه به آماده‌شدن زیرساخت‌های لازم در فرودگاه لارستان از لحاظ فنی و عملیاتی، راه‌اندازی این مرکز دور از انتظار نیست.»
 
 همه این سخنان در شرایطی اتفاق می‌افتد که در حدود 6 مرکز آموزش فنون هوانوردی و خلبانی در استانها و شهرستانهای مهرآباد، پیام، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز با مشکلات بسیاری مشغول به فعالیت هستند که به قول کارشناسان اگر تعطیل شوند بهتر است چراکه حداقل نامشان در یادها می‌ماند.
 
مراکز آموزش فنون هوانوردی و خلبانی تحت نظارت شرکت فرودگاهها فعالیت کرده و بسیاری از هرینه‌ها خود را توسط این شرکت درآمد ـ هرینه‌ای دریافت می‌کنند. درواقع برای هر مشکلی که این مراکز با آن مواجه می‌شوند شرکت فرودگاهها مسئول است. جالب این‌که این اولین باری‌‌ست بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی چنین مرکزی کرده است.»
 
در ادامه این مصاحبه «عنایت انصاری‌فرد»، در پاسخ به این سوال که کمی دور از انتظار بود که در منطقه‌ای دور از استان که به نظر می رسد دارای امکانات ناجیزی است  چنین مرکزی  راه‌اندازی شود اذعان داشت: «. اصلا این‌طور نیست در لارستان دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه علمی و کاربردی وجود دارد که با تشکیل کلاس‌های تئوری در دانشگاه‌های یاد شده و داشتن کلاس‌های عملی در این فرودگاه، نسبت به آموزش دانشجویان متقاضی رشته خلبانی و اخذ گواهینامه معتبر از سازمان هواپیمایی کشوری بسترهای لازم فراهم شده است.»
 
به گقته او، راه‌اندازی مرکز هوانوردی عمومی در قالب ایرتاکسی از جمله مهمترین اقدامی است که پس از راه‌اندازی این مرکز هدف‌گذاری شده است.»
 
او با اشاره به این‌که با تهیه و خرید هواپیماهای مربوطه که 20 نفره است می‌توان روزانه به شهرها و کشورهای همجوار از جمله کیش، قشم، شیراز و کشورهای حوزه خلیج‌فارس پرواز داشت اضافه کرد: « پیش از این سازمان هواپیمایی کشوری تمایل خود را جهت توسعه فعالیت‌های صنعت هوانوردی در منطقه لارستان اعلام کرده بود.»
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که  قرار است هواپیماهای این مرکز را چگونه تهیه کنید افزود: « هواپیماهای 20 نفره دارای قیمتهای متفاوتی است که از 200 میلیون تا یک میلیارد تومان است لذا در این خصوص بخش خصوصی که برای راه‌اندازی این مرکز تلاش می‌کند مدعی است مشکلاتی برای واردات قطعات و خرید هواپیماها ندارد.»
 
طبق این گزارش، هرچند برخی کارشناسان معتقدند طبق مدیریت استراتژیک راه‌ندازی این مرکز در لارستان چندان میسر نبوده و دارای توجیه اقتصادی نیست اما گویا مردم این شهرستان طبق گفته مدیرکل فرودگاه لارستان علاقه وافری به ادامه تحصیل فرزندانشان در رشته خلبانی و صنعت هوانوردی دارند.
 
نصرالله شیرازی از تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی به CHN، می‌گوید: « تمایل برای راه‌اندازی یک مرکز شرط کافی نیست لذا باید برای آن استانداردهایی را در نظر گرفت و مطابق با آن‌چه که هدف‌گذاری شده تصمیم‌گیری کرد.»
 
او در ادامه سخنانش با ذعان به این‌که همه شهرهای ایرانن تمایل دارند فرودگاه و یا مراکز مربوط به این صنعت را داشته باشند اذعان داشت: « به نظر می‌رسد اگر این موضوع اجرایی شود بسیار هم مفید خواهد بود.»
 
هرچند دلایلی موجه‌ای برای مفید بودن راه‌اندازی این مرکز عنوان نشد اما شاید بهر باشد به این نتیجه بسنده کنیم که همیشه نباید به دنبال دلایل موجه برای بسیاری از اقدامات باشیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    به مرکز فنون سایر نقاط برسید نمیخواد مرکز جدید تاسیس کنید … بیش از ۱۰ ماه هییییییچ پروازی تو مشهد انجام نشده … یک بار هواپیما نیس … یک بار بنزین نیس … یک بار میگن هوا بده روی زمین تکسی کن و …