| کد خبر: 113808 |

◄ امکان حذف فرودگاه‌های «زیان‌ده» وجود ندارد

تین‌نیوز| مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با توجه به زیان‌ده بودن برخی از فرودگاه‌های کشور اما امکان حذف این فرودگاه‌ها وجود ندارد، چرا که این فرودگاه‌ها به زندگی ساکنان آن منطقه گره خورده است.

رحمت‌اله مه‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه هوایی تین‌نیوز مبنی بر اینکه اکنون برخی از فرودگاه‌های کشور زیان‌ده هستند، شما برای اقتصادی کردن این فرودگاه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ عنوان کرد: برخی افراد از فرودگاه‌های غیراقتصادی یاد می‌کنند این در حالی است که تمام فرودگاه‌های کشور اقتصادی هستند؛ این موضوع به این معناست که تمام فرودگا‌ه‌ها زندگی ساکن اطراف خود را دگرگون می‌کنند.

وی در همین رابطه ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که یک فرودگاه در شهری احداث می‌شود بسیاری از کسب‌وکار بیمارستانی رواج پیدا می‌کند چرا که این فرودگاه‌ می‌تواند پزشکان بسیار معتبری را به آن بیمارستان بکشاند. حتی کسب‌وکارهای علمی مانند مراکز آموزش عالی مانند دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در آن شهر رونق پیدا می‌کند چرا که دانشجویان و اساتید به راحتی می‌توانند رفت‌وآمد کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه فرودگاه‌ها یک کسب‌وکار سوده نیستند به همین دلیل بخش خصوصی تمایلی به احداث فرودگاه ندارد و این امر در همه جای دنیا صدق می‌کند، اظهار کرد: در همین راستا دولت‌ها ناچار هستند برای اینکه بتوانند عدالت جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و ... را در کشور فراهم کنند مجبورند در فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه شرکت‌ فرودگاه‌ها یک شرکت دولتی است ما به دنبال این هستیم که صنعت فرودگاهی بتواند در شرایط واقعی اداره شود.

مه‌آبادی تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم فرودگاه‌ها را به صورت اقتصادی اداره کنیم باید به سمت تجاری‌سازی فرودگاه حرکت کنیم؛ این در حالی است که بسیاری از فرودگاه امکان تجاری‌سازی را ندارند.

وی فرودگاه‌ لارستان در استان فارس را مثال زد و خاطرنشان کرد: فرودگاه لارستان یکی از فرودگاه‌های اهرمی در استان فارس است و در حین حال یکی از فرودگاه‌های پرترافیک بین‌المللی کشور محسوب می‌شود که سالایانه ارقام بسیار سنگینی زیان می‌دهد.

طبق گفته مه‌آبادی؛ با توجه به زیان‌ده بودن این فرودگاه اما امکان حذف آن وجود ندارد؛ جدایی این فرودگاه از لارستان برگشت به عقب بسیاری از رفاهیت مردم این شهر است.

مدیر عامل شرکت‌ فرود‌گاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه باید اجازه بدهند درآمد فرودگاه‌های کشور در خودش هزینه شود بیان کرد: زمانی که تمام فرودگاه‌های کشور سودده نیستند خروج این منابع به هر دلیل مصادف با این است که ما تصمیم نداریم به این صنعت را کمک کنیم.

وی می‌افزاید: اکنون سالیانه ارقام زیادی تحت عنوان سود سهام و مالیات به دولت پرداخت می‌کنیم؛ این سود زمانی که وارد بودجه دولت می‌شود در جاهای مختلف هزینه می‌شود و حتی برخی از آنها اولویتشان کمتر از صنعت فرودگاهی است.

مه‌آبادی با بیان اینکه حسابرسی دولتی باعث شده که ارقام سود سهام به اشتباه محاسبه شود عنوان کرد: به علت عدم وجود حسابرسی صنعتی؛ هزینه زیرساخت‌هایی که زیاد‌ده هستند وارد حساب‌های سرمایه می‌شود و سود آن برداشت می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: برای مثال فرودگاه ایرانشهر که باید در آنجا توسعه صورت بگیرید در حال ساخت یک ترمینال هستیم؛ اگر ساخت این ترمینال سودده بود بخش خصوصی ساخت این پروژه را بر عهده می‌گرفت و به علت اینکه ساخت این ترمینال سودده نیست دولت به ناچار مجبور است دست به کار شود. در همین راستا این حجم هزینه که برای ساخت ترمینال توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صورت می‌گیرد معادل 75 درصد آن را از این شرکت سود سهام گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید قوانین اصلاح شود گفت: برای اصلاح این قوانین ما به دنبال قانون خاص بودیم که برخی تصوراتی دیگری از این موضوع داشتند.

مه‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی به اینکه «درآمد شرکت فرود‌گاه‌ها و ناوبری هوایی ایران سالیانه به چه میزان است؟» تصریح کرد: درآمد شرکت فرودگاه‌ها در این سالیان اخیر به طور متوسط حدود هزارو 500 تا هزار 700میلیارد تومان بوده است که حدود 20 درصد بودجه‌های اصلاحی داریم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.