| کد خبر: 112244 |

◄ جایگاه «صنعت فرودگاهی» در ایران

تین‌نیوز

| در رتبه‌بندی که  در سال 2014 در زمینه کیفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی صورت گرفت سنگاپور در جایگاه اول و ایران در بین 141 کشور جهان رتبه 121 قرار گرفت. در همین سال کشورهای امارات متحده عربی، هلند و سوییس از نظر کیفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی در جایگاه سوم تا پنجم جای گرفتند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بی‌شک زیرساخت‌های حمل‌ونقل یکی از عوامل تأثیرگذار در رقابت‌پذیری اقتصادی است، در گزارش اتحادیه فرودگاه‌های جهان و سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) نشان می‌دهد که سال جاری قطر ۶۰ میلیون مسافر، عربستان ۷۴ میلیون مسافر و ترکیه ۱۸۷ مسافر را در حمل‌و‌نقل هوایی جابه‌جا می‌کنند و ایران پس از بحرین و کویت با ۴۰ میلیون مسافر در رتبه‌های هفتم و یا هشتم قرار می‌گیرد.

طبق گفته‌ی کارشناسان؛ اگر نتوانیم تا سال ۲۰۳۳ زیرساخت‌های خود را در صنعت حمل‌ونقل هوایی ارتقا دهیم، در این صورت کشورهای منطقه با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، سهم بیشتری از این حمل‌ونقل بین‌المللی را به دست می‌آورند که در این صورت برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری خواهیم داشت.

اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در سال 1359 باعث شد که ایران حق خرید هواپیما را نداشته باشد از همین جهت به خرید هواپیماهای دست دوم روی آورد که مشکلات بسیاری را برای ایرلاین‌ها در پی داشت.

ایران در پی تحریم‌های سی ساله که به آن اعمال شده بود نتوانست در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه صنعت فرودگاهی رشد چشمگیری داشته باشد و این موضوع به جایی رسید که اکنون ار بین 60 فرودگاه تنها 8 فرودگاه فعال است و مابقی آنها نه تنها صرفه اقتصادی ندارند بلکه زیان‌ده نیز هستند و مسئولان بارها به این موضوع اذعان داشته‌اند.

تحریم‌های اقتصادی ایران دستاویزی بود برای کشورهای منطقه تا بتوانند به راحتی بازار وسیع هوایی را به راحتی تصاحب کنند؛ طبق آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان صنعت هوایی سالانه بیش از 4 میلیارد دلار پول بلیت هواپیما از سوی ایرانی‌ها به جیب ایرلاین‌های خارجی می‌رود.

در همین راستا پس از برجام ایران همواره به دنبال نوسازی ناوگان هوایی خود بوده است، لذا از سال گذشته و پس از توافق هسته‌ای با 5+1 ایران مذاکره خود را با دو غول هواپیماسازی در جهان آغاز کرد که در همین راستا تفاهم‌نامه خرید 118 فروند هواپیما را امضا به امضا رساند.

نقش فرودگاه‌ها در صنعت هوایی
مواردی که استاندارد بودن یک فرودگاه را نشان می‌دهد شامل؛ دسترسی آسان به فرودگاه، کارآیی و قیمت خدمات عمومی فرودگاه، در دسترس بودن تاکسی و قیمت آن، در دسترس بودن چرخ‌دستی برای حمل چمدان، طراحی، تزئینات و آسایش در ترمینال، نظافت کف، صندلی و مکان‌های عمومی ترمینال، امکانات برای نشستن در سرتاسر ترمینال، نحوه برخورد کارمندان بخش مهاجرت، زمان انتظار در بخش کنترل امنیتی، ادب و حالت رفتاری و برخورد کارکنان بخش امنیت، امکانات بخش چک از جمله صف‌بندی و صندلی‌ها، علائم راهنمای مسافران در ترمینال، وضوح اعلام برای سوارشدن در فرودگاه، رفتار دوستانه کارکنان فرودگاه، مهارت‌ در زبان خارجی کارکنان فرودگاه، سهولت حمل‌ونقل در سرتاسر فرودگاه، مکان‌های استراحت در فرودگاه، امکانات حمام و دوش گرفتن در ترمینال، پاکیزگی وسایل حمام، تلویزیون و امکانات سرگرم‌کننده، امکانات هتل و محل‌های استراحت و ... است.

اسکای ترکس موسسه‌ای است که همه ساله اقدام به رتبه‌بندی خطوط هوایی و فرودگاه‌های دنیا می‌کند. این موسسه در سال 2016 اقدام به توزیع و جمع‌آوری 13 میلیون و 250 هزار پرسشنامه‌ای کرد که توسط مشتریان با 106 ملیت مختلف پر شده بود. این پرسشنامه‌ها در فاصله زمانی ماه ژوئن 2015 تا ماه فوریه 2016 پر شده بودند. در این نظرسنجی 550 فرودگاه در سرتاسر جهان توسط مسافران به لحاظ خدمات فرودگاهی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در نتیجه این نظرسنجی فرودگاه چانگی سنگاپور، فرودگاه اینچئون کره جنوبی، فرودگاه مونیخ آلمان، فرودگاه هانه‌دای توکیو، فرودگاه هنگ‌کنگ، فرودگاه بین‌المللی پوبو سنتر ایر ژاپن، فرودگاه بین‌المللی زوریخ، فرودگاه هیتروی لندن، فرودگاه بین‌المللی کانسای و فرودگاه بین‌المللی حمد دوحه در بین رده اول تا دهم قرار گرفتند.   

ایران هم به این نتیجه رسیده است که صنعت فرودگاهی جایگاه بسیار مهمی را در صنعت هوانوردی ایفا می‌کند؛ در فرودین ماه سال جاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران سه تفاهمنامه همکاری با M.O.U با فرانسوی‌ها امضا کرد؛ تا بتوانند زیرساخت فرودگاه‌های پرترافیک کشور را فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همواره اشاره کرده است که فرودگاه‌های کشور به سرعت در حال توسعه است و همزمان باید زیرساخت‌های مورد نیاز آنها نیز توسعه یابد.

پس از برجام؛ توسعه و تجهیز دستگاه‌های ارتباطی، ناوبری و نظارتی  CNS، افزایش كیفیت خدمات و حفظ حقوق شهروندی، افزایش ظرفیت و توسعه مسیرهای هوایی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و مشاركت بخش خصوصی، حفظ و ارتقاء ایمنی و كاهش حوادث و سوانح در فرودگاه‌ها و مسیرهای هوایی، خرید هواپیمای فلایت‌چک و ... از جمله کارهای بود که توسط شرکت‌فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بود که صورت گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.