| کد خبر: 108721 |

مرزهوایی شاهرود زیرساخت توسعه است

تین نیوز| تعیین مرزهوایی فرودگاه شاهرود از دیرباز با هدف ترویج و توسعه صادرات استان سمنان مطرح بود اما این موضوع در ماه های اخیر باعث شده تا امید در دل تجار استان بیش از پیش زنده شود.

ربع قرن از افتتاح فرودگاه شاهرود می گذرد، تنها فرودگاه فعال استان سمنان که امروز پروازهای مستمر مسافربری به پایتخت تنها منبع درآمد آن است اما از همان بدو تاسیس این زیرساخت ویژه حمل و نقل، مقوله ترویج پروازهای باری و محدوده مرز هوایی در آن مطرح بود.

فرودگاه شاهرود با دو رویکرد ایجاد پروازهای داخلی و حمل و نقل بار برای نخستین بار در زمان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدحسین حسینی شاهرودی نماینده سه دوره مردم شهرستان شاهرود در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. فرودگاه شاهرود با دو رویکرد ایجاد پروازهای داخلی و حمل و نقل بار برای نخستین بار در زمان مرحوم حجت الاسلام حاج سیدحسین حسینی شاهرودی نماینده سه دوره مردم شهرستان شاهرود در مجلس شورای اسلامی مطرح شد آنجا که حتی با حضور مقام های ارشد کشوری و استانی رایزنی‌های صورت گرفته برای ترویج پروازهای مسافری، مرزهوایی، باربری و حتی زیارتی خارج از کشور با وجود ظرفیت های منطقه از آزادشهر، میامی، سبزوار و شاهرود، تا دامغان و سمنان و همچنین تولیدات کشاورزی و حوزه گردشگری وارد فاز جدیدی می شد و در نهایت ایجاد پروازهای داخلی فصل نخست کتاب پرماجرای فرودگاه شاهرود را رقم زد.

چندی بعد اما این فرودگاه با وجود مشکلات اقتصادی و کمبود مسافر توان عملیاتی خود را از دست داد و هنوز پای نگرفته بسته شد هرچند تلاش های مسئولان به بازگشایی دوباره و حتی سه باره این مجموعه انجامید اما سقوط هواپیمای یاک۸۰ فرودگاه شاهرود، حامل مسئولان ارشد دولتی در استان گلستان و کاهش اقبال عمومی در نهایت به خواب زمستانی فرودگاه منجر شد.

زمزمه های فعالیت مجدد پروازهای فرودگاه شاهرود در اواخر دهه ۸۰ خورشیدی اما فصل تازه ای در دفتر حیات این فرودگاه آغاز کرد و خبری که باعث شعف مردم شهرستان شاهرود شد، افتتاح این فرودگاه با برقراری مستمر پروازهای مسافری بود حتی در آن زمان مردم در ذهن دارند که پرواز آزمایشی شاهرود-مشهد نیز با موفقیت انجام شد اما مشکل همیشگی این فرودگاه یعنی کمبود مسافر بازهم داستان تکراری تعطیلی این مجموعه را در پی داشت تا اینکه با همت مسئولان شهرستانی و ایجاد کمیته های مردمی این فرودگاه از یک‌هزار روز پیش تا کنون دچار تعطیلی نشده و همچنین حضور رئیس کارگروه تعیین مرزهای هوایی وزارت کشور در شهریور ماه ۹۵به شاهرود بیش از هر زمان این فرودگاه را در مسیر تعیین این زیرساخت نزدیک کرده است.



پروازهای مسافری کفاف فرودگاه را نمی دهند
رئیس فرودگاه شاهرود در گفتگوی چندی پیش خود درباره این مقوله، گفت: پروازهای فرودگاه شاهرود به پایتخت با وجود تداوم همچنان کفاف هزینه ها را نمی دهند و ایجاد زیرساخت حمل و نقل و ترابری قطعا می تواند به این مجموعه کمک شایانی کند.

منوچهر اتقیایی همچنین بیان داشت: شهرستان شاهرود به دلیل ویژگی های بارزی چون بافت جمعیتی به عنوان پرجمعیت ترین شهرستان استان سمنان، موقعیت جغرافیایی و قرار گیری بر سر چهار راه شمالشرق کشور، اقلیم جذاب، وجود ۱۵واحد دانشگاهی، رواج صنعت گردشگری و زیرساخت های کشاورزی، صنعتی و تولیدی مانند فولاد، بیمارستان های متعدد، نیروهای نظامی و ... وجود یک فرودگاه فعال و توسعه زیرساخت های هوایی را نیازمند بود که این موضوع از سال۷۶در ذهن مسئولان وقت نقش بست و نخستین پرواز این فرودگاه در سال۷۹ بر زمین نشست.

وی درباره پروازهای ترابری و غیر مسافربری نیز در این فرودگاه توضیح داد: وجود فرودگاه در منطقه می تواند کمک شایانی به توسعه زیرساختی آن ناحیه کند چرا که با کوتاه شدن مسیر پایتخت به شاهرود قطعا رغبت حضور سرمایه گذاران، کارآفرینان، گردشگران، صنعتگران و مسئولان بلند پایه نظام برای حضور در این شهرستان افزایش می یابد.

مرزهوایی تحول و توسعه استان سمنان را دربر دارد
در این بین بسیاری معتقد هستند که تعیین مرزهوایی می تواند توسعه را به تمام استان هدیه دهد امروز یکی از ویژگی های بارز سمنان، صنعتی و کشاورزی بودن آن است که مخصوصا در تولید محصولات کشاورزی، ارزش افزوده تازه خوری محصولات می تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

امید فوقانی دبیر انجمن انگور شاهرود در این باره معتقد است: با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته بعد از انقلاب اسلامی تاکنون، استان سمنان به دو قطب صنعتی غرب و کشاورزی شرق تقسیم شده به طوری که طبق آمار منتشر شده بیشترین تولیدات زراعی و کشاورزی در شرق استان انجام می شود اما متاسفانه این تقسیم بندی دو قطبی و به دنبال آن توزیع نامتعادل اعتبارات، حرکت بر ریل توسعه را در شرق استان به کندی ممکن ساخته است اما پتانسیل و امکانات فراوان خدادادی بستر مناسب برای خروج این منطقه از حالت کمتر توسعه یافته را فراهم می کند.

وی که معتقد است توسعه فرودگاه باعث تسهیل حضور نخبگان اقتصادی فرهنگی و اجتماعی داخلی و خارجی در استان می شود، می افزاید: در دوران پسا تحریم و ایجاد شرایط جدید برای نوسازی ناوگان هوایی کشور، افزایش پروازهای داخلی فرودگاه، پروازهای حج و عتبات عالیات و نیز راه اندازی پروازهای باری در راستای صادرات محصولات تولیدی استان به ویژه محصولات کشاورزی آینده ای متفاوت را برای استان رقم خواهد زد.



محصولات باغی نیازمند سرعت در روند صادرات
دبیر انجمن انگور شاهرود همچنین می گوید: با توجه به اینکه بیشترین محصولات زراعی و باغی در شرق استان به عنوان قطب کشاورزی منطقه تولید می شود راه اندازی مرز هوایی در این حوزه کاملاً ضروری به نظر می رسد، به طوری که صادرات محصولات کشاورزی مهمترین راه توسعه و پایداری بخش کشاورزی است و باید با نگرش نوین و امروزی با مقوله صادرات برخورد کرد به طوری که با روش های سنتی توان ورود به بازارهای صادراتی وجود ندارد، صادرات نوین از یک سو به راه اندازی صنایع تبدیلی، فرآوری، جانبی و سردخانه منجر خواهد شد و از سوی دیگر باعث ورود ارز به استان و ایجاد اشتغال پایدار می شود و این موضوع باعث تعادل در استان و رشد یکپارچه می شود.

باید با نگرش نوین و امروزی با مقوله صادرات برخورد کرد به طوری که با روش های سنتی توان ورود به بازارهای صادراتی وجود ندارد، پس با راه اندازی مرز هوایی، محصولات کشاورزی استان با سرعت و کیفیت بالایی به بازارهای هدف خواهند رسید. فوقانی می افزاید: از نگاه دیگر با توجه به فقدان امکانات ریلی مناسب برای حمل محصولات کشاورزی، همچنین طولانی بودن حمل زمینی این محصولات و فساد پذیری بالای آن صدور این محصولات از مرزهای زمینی صرفه اقتصادی ندارد پس با راه اندازی مرز هوایی، محصولات کشاورزی استان با سرعت و کیفیت بالایی به بازارهای هدف خواهند رسید و با این کار ضریب فساد پذیری محصولات کشاورزی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهیم.

وی افزود: امید است مسئولان با اتخاذ تدابیر درست و در اولویت قرار دادن توسعه صادرات و حمایت هرچه بیشتر از تشکل هایی مانند نظام صنفی کشاورزی، انجمن تولید کنندگان انگور، انجمن پسته، خانه کشاورز، کشاورزان خبره و پیشرو و شرکت های خصوصی و در اولویت قرار دادن توصعه صادرات زمینه های لازم را برای رشد و شکوفایی اقتصادی استان سمنان فراهم کنند تا تلاشگران عرصه اقتصادی استان بتوانند روز به روز کالاهای بیشتری در عرصه تجارت جهانی به بازار مصرف فرامرزی معرفی کرده و با حمایت تمامی بدنه سیاست گذار در استان در عرصه تجارت در جهان برند سازی کنند.

شاهرود ظرفیت ویژه کشاورزی در استان سمنان
 مدیر جهاد کشاورزی شاهرود نیز درباره ضرورت های ایجاد مرزهوایی گفت: داشتن مرزهوایی باتوجه به ظرفیت های خوبی که در صادرات ایجاد می کند موضوع ارزآوری، برون گرایی و توجه به بازارهای خارجی باعث می شود در تهیه و تدوین یک الگوی کشت مناسب با اقلیم شرایط جوی وضعیت منابع آبی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصول آنچه که نهایتا برای بهره بردار حائز اهمیت است.
محمدرضا قاسمی بیان داشت: سه هزار و ۲۰۰هکتار سطح زیرکشت بارور انگور شاهرود فقط در مقوله باغات باعث شده تا ما امروز ۸۵هزار تن انگور تولید کنیم همچنین از یک هزار و ۱۰۰هکتار باغات سیب شهرستان امروز عملکرد ۲۱هزار تنی را شاهد هستیم و همچنین ۴۵هزار تن زردآلو برداشت می کنیم که این مهم نیاز به تازه خوری و عرضه آن در بازارهای منطقه را بیش از پیش نشان می دهد.

وی افزود: ۳۵ درصد از ۸۵هزار تن انگور تولیدی در شاهرود نیازمند تازه خوری است از سوی دیگر خط هوایی به عنوان یک مزیت که بتواند محصولات تولیدی باغی فسادپذیر را در کمترین زمان ممکن از کانون های تولید به دست مصرف کننده برساند در اصل تولید کننده را حمایت کرده است از سوی دیگر داشتن یک فرودگاه فعال برای ترنسپورت محصولات کشاورزی ضروری است و ما حتی می توانیم محصولات تولیدی از شهرهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان را نیز صادر کنیم.

این مقام مسئول همچنین می گوید: در شاهرود یک هزار هکتار باغات پسته و در دامغان ۱۲الی ۱۳هزارهکتار باغات پسته بارور وجود دارد که تازه خوری آن می تواند برای صادرات جذابیت داشته باشد که این امر نیز به تعیین مرز هوایی کمک شایانی می کند.



چند قدم کوتاه شاهرود تا مرزهوایی
حضور هیئت نظارت بر تعیین مرزهای هوایی وزارت کشور در شاهرود و بررسی فرودگاه این شهرستان حاوی خبرهای خوش برای مردم استان بود ایجاد برخی زیرساخت ها مانند افزایش یک دستگاه سوخت رسان، طول باند و ترمینال ایستگاه و همچنین برطرف کردن برخی مطالبات دیگر مانند رفع موانع فیزیکی و ارتقای سیستم های صوتی فاصله بین فرودگاه شاهرود تا مرز هوایی هستند که توسط دبیر کارگروه تعیین مرزهای هوایی وزارت کشور بیان شدند.

بسیاری از کارشناسان و مسئولان مانند نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی معتقدند به راحتی و با جلب حمایت مسئولان استانی و مردم می توان الزامات هیئت اعزامی از وزارت کشور را درباره تعیین مرزهوایی، میسر ساخت و این فرودگاه تا بازگشایی مرزهوایی فاصله چندانی ندارد حتی برخی معتقدند این فاصله را می توان تا بهار سال آتی پرکرد اما مقوله مهم اعتبارات و توجه استاندار سمنان در این بین حرف اصلی را می زنند.

اما بسیاری دیگر معتقد هستند که وجود ظرفیت های فراوان تولیدی و صادرات در بخش های مختلف می تواند مسئولان وزارت کشور را برای تعیین مرزهوایی فردگاه شاهرود قانع کند مسئولانی که در بازدید از این فرودگاه نظر مثبتی نسبت به این امر داشتند.

شاهرود دارای مرزهوایی خواهد شد
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی اما گفت: حضور اعضای کمیسیون مرزهای هوایی وزارت کشور و صحه گذاشتن آنها بر ظرفیت های ویژه شاهرود در زمینه مرزهوایی امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد چرا که ثمره آن برای تمام استان سمنان خواهد بود چون پوشش پروازهای عتبات و باربری می تواند تمام شهرستان های سمنان، دامغان، میامی، شاهرود و ... را تحت پوشش قرار دهد.
سید حسن حسینی شاهرود بیان داشت: ا ز سوی دیگر برقراری پروازهای باربری و فرودگاه «کارگو» برای برقراری پرواز به کشورهای همسایه ای مانند عراق، افغانستان و به خصوص روسیه که امروز روابط حسنه اقتصادی بین ایران و این کشورها وجود دارد می تواند در توسعه منطقه موثر باشد.

وی با بیان اینکه این زیرساخت بیش از ربع قرن پیش و در زمان نماینده فقید شهرستان مطرح بوده، افزود: مرزهوایی می تواند برای صادرات محصولاتی مانند پسته و گل دامغان، انگور و زردآلوی شاهرود، تولیدات صنعتی، کشاورزی و معدنی ضرورت داشته باشد که این امر نیازمند همت تولید کنندگان و ایجاد ظرفیت هایی مانند سردخانه‌های مجهز، ایجاد زیرساخت سورتینگ و بسته بندی، تولید محصولات ارگانیک و ... است.



زیرساخت های شاهرود رضایت بخش است
رئیس کارگروه مرزهای هوایی وزارت کشور در خلال بازدید از فرودگاه شاهرود و در پاسخ به این سوال که آیا شرایط این شهرستان در راستای مرز هوایی برای شما رضایت بخش است، گفت: قطعا این شهرستان دارای ظرفیت های بسیار بالایی از جمله مردم فهیم و تلاشگر است که ما کمتر مکانی را می توانیم سراغ داشته باشیم که یک مطالبه از جمله مرزهوایی، مطالبه عمومی باشد لذا شرایط این شهرستان برای ایجاد مرزهوایی با نظر مثبت در کارگروه بررسی می شود.
قطعا شاهرود دارای ظرفیت های بسیار بالایی از جمله مردم فهیم و تلاشگر است که ما کمتر مکانی را می توانیم سراغ داشته باشیم که یک مطالبه از جمله مرزهوایی، مطالبه عمومی باشد. حجت الله بابایی با بیان اینکه تا کنون از ظرفیت های بسیار خوب فرودگاه شاهرود استفاده نشده است، ابراز داشت: این شهرستان دارای پتانسیل های ویژه ای همچون گردشگری و محصولات کشاورزی به خصوص در محصول انگور است که علی رغم احداث ۲۵ساله این فرودگاه همچنان بهره لازم و کافی از آن برده نشده است لذا امیدواریم با ایجاد مرزهوایی بتوانیم در توسعه استان سمنان نقش آفرینی کنیم.

وی افزود: مردم همیشه از دولت‌مردان مطالباتی دارند و ما نیز موظف هستیم در صورت امکان مطالبات ایشان را با هدف های مختلفی مانند توسعه صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در نظر گرفته و برآورده سازیم.

مرزهوایی مزیتی برای استان سمنان است
تعیین مرزهوایی با دو رویکرد پرواز به اماکن مقدسه همچون مکه و عتبات عالیات و کوتاه کردن فاصله چندین ساعته توقف زائران استان سمنان در فرودگاه های تهران و مشهد و همچنین صادرات بار و محصولات تولیدی اعم از کشاورزی و صنعتی همواره یکی از محورهای توسعه صادرات محسوب می شود.

جدای از این موضوع که مرزهوایی زیرساختی برای شرق یا غرب استان محسوب می شود، باید اذعان داشت که مرز هوایی، آسمان را زیر پای تجار دیار قومس خواهد گذاشت و مزیتی برای مردم تمام استان قلمداد خواهد شد، از منظر دیگر این فرصت تاریخی که امروز استان سمنان بیش از هر زمانی به آن نزدیک است، می تواند نقطه عطفی در تحول تجاری و اقتصادی محسوب شود و صادرات محصولات تولیدی استان به اقصی نقاط کشور و دنیا را میسر سازد.

در نهایت تا اعلام نظر نهایی کارگروه تعیین مرزهای هوایی وزارت کشور مدت زمانی باقی است و تا آن زمان باید همه آحاد و مسئولان استان سمنان و شهرستان شاهرود با هم افزایی نسبت به فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای اخذ نظر موافق مسئولان وزارت کشور و تعیین مرزهوایی، کوشش کنند
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.