| کد خبر: 102371 |

◄ تاسیس ایرلاین‌های جدید؛ تهدید یا فرصت

تین‌نیوز| روز گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ از موافقت با درخواست تاسیس ۶ شرکت هواپیمایی خبر داد. این موضوع در حالی است که هم اکنون شرایط ایرلاین‌هایی که در حال فعالیت هستند، شرایط مناسبی نیست و این شرکت‌های هوایی از لحاظ بحث کفایت سرمایه و ناوگان فرسوده رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بهمن‌ماه سال گذشته مصوبه طرح کفایت سرمایه شرکت‌های هواپیمایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شد؛ طبق این ابلاغیه شركت‌هایی كه مبادرت به اخذ پروانه برقراری پروازهای برنامه‌ای داخلی خواهند كرد، ۱۷۵ میلیارد تومان، پروازهای بین‌‌المللی ۲۰۰ میلیارد تومان، همچنین شركت‌هایی كه مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری(دربستی) می‌كنند داخلی ۱۴۰ میلیارد تومان و بین‌المللی ۱۷۵ میلیارد تومان تعیین شده بود.

در همین راستا پروانه بهره‌برداری شركت‌های بار هوایی ۵۰ میلیارد تومان و خدمات ایرتاكسی ۳۰ میلیارد تومان، پروانه بهره‌برداری كامل شامل برقراری پروازهای برنامه‌ای، چارتر و بار ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده بود.

بعد از این موضوع تمام ایرلاین‌های داخلی به موضوع طرح کفایت سرمایه شرکت‌های هواپیمای واکنش نشان دادند اما پس از آن 7 شرکت درخواست تاسیس ایرلاین را داشتند که مقصود اسعدی سامانی در رابطه با تاسیس ایرلاین‌ها به تین‌نیوز گفته بود که مجوز فعالیت ایرلاین‌ها منوط بر این است که بتوانند سرمایه خود را تامین کنند تا مجوز بهره‌برداری بگیرند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

وی در همین رابطه عنوان کرد:‌ تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی، مراحل گرفتن موافقت اصولی را طی می‌کنند و در حال تکمیل پرونده و مدارک خود هستند تا در شورای عالی هواپیمایی برای گرفتن موافقت مطرح شوند.

در همین راستا روز گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد که وزیر راه و شهرسازی با تاسیس 6 ایرلاین جدید موافقت کرده است و این شرکت‌ها از این به بعد باید به دنبال مقدمات کار و تامین سرمایه باشند.

بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی 6 ماه زمان دارند تا نسبت به تامین سرمایه لازم، 5 فروند هواپیما و الزامات مربوط به ساختار شرکت و تدوین نظام‌نامه‌ها اقدام کنند و بحث کفایت سرمایه را زمانی می‌توانند تامین کنند که مجوز بهره‌برداری بگیرند.

یکی از شرایط تاسیس ایرلاین‌ها وجود 5 فروند هواپیمای ملکی است، جای سوال است که شرکت‌های هواپیمایی تازه تاسیس چگونه می‌خواهند هواپیماهای موجود را تهیه کنند؟ آیا به دنبال هواپیماهای فرسوده خواهند رفت؟

با توجه به اینکه در حال حاضر ایران قادر به خرید هواپیمای نو از کمپانی‌های بزرگ دنیا هم‌چون ایرباس و بوئینگ نیست، این ایرلاین‌ها به دنبال خرید هواپیماهای با عمر پایین 10 سال خواهند رفت اما بعد از گذشت چند سال همین هواپیماها به هواپیماهای فرسوده کشور خواهند پیوست.

هم‌اکنون هواپیماهایی در پروازهای داخلی هستند که بین 20 تا 25 سال سن دارند اما اگر بخواهیم ناوگان نو و سرپایی داشته باشیم سن متوسط هواپیماها باید زیر 10 سال باشد تا یک ناوگان مورد قبول را ایجاد کرده باشیم لذا برخی از هواپیماها حتما باید از رده خارج و یا به ناوگان باری اضافه شوند.

در حال حاضر برخی از ایرلاین‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند تعداد هواپیماهای‌شان از تعداد انگشتان یک دست نیز کمتر است و همین تعداد هواپیماهای اندک بسیار فرسوده هستند که همین موضوع باعث شده تا آمار تاخیرهای پروازی در سال‌های اخیر رشد داشته باشد.

تاسیس ایرلاین‌های جدید در صنعت هوایی به خودی خود عملکرد مثبتی محسوب می‌شود اما برای اینکه بتوانیم با کار بیشتر سهم پروازهای از دست رفته خود در سال‌های اخیر را پس بگیریم و ایرانی‌‌‌ها بتوانند با هواپیمای متعلق به کشورمان پرواز کنند، نیازمند ورود هواپیماهای جدیدی به کشور هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • m _ akef @ hotmail. com 0 0

    باسلام هردم ازین باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد مملکت ما به حول قوت اللهی شده گورستان هواییماهای کهنه و بهشت برای شرکتهای هواپیمایی خارجی. با توجه به سابقه هواپیماهای ورودی جدید که سال ساخت انها ۱۹۹۲ هم دیده میشود الحمدالله متوسط سن هواپیماهای موجود بالا میرود و این مغایر مصاحبه های وزیر محترم و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری است. با توجه به مجوز جدید به ۶ شرکت جدید چرا محدودیت سن را برنمیدارند و توجه به مشخصات هواپیما را ملاک قرار نمیدهند. با تشکر

  • jaspersian @ yahoo. com 2 0

    تحدید: محدود کردن تهدید: ترساندن در هر دو معنی باید ببینیم عمل ما کدام مشکل را حل میکند؟ در بانکداری این روش روش خوبی نبود. اگر میخواهیم علم روز دنیا را بدانیم باید ببینیم که هر کشور فقط یک یا نهایتا ۳ خط هوایی مستقل و مجزا دارد و سایر خطوط بصورت ساب سایدری در کنار خطوط دیگر بار اتفاقات و رخدادهای فنی و حمل بار و بسته های پستی و … را بر دوش دارند حال اینکه به اینگونه رقابتی کردن بازار در صنعت کوچک(از نظر فنی و تخصصی و پروازی) و بزرگ و تاثیر گذار(از نظر زیرساختی و توسعه ای و گروه های اجتماعی درگیر) اصطکاک را بسیار بالا برده و در جهان منسوخ شده است.

  • 0 0

    سلام… امیدوارم روزی را ببینیم که مسئولین برای تولید هواپیما افتخار کنن نه خرید هواپیما