| کد خبر: 104687 |

توسعه هدفمند سواحل مکران در اولیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی

تین نیوز| محمدرضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر در نشست خبری دوازدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی(Icopmas۲۰۱۶) این همایش را قدیمی‌ترین همایش علمی‌ در حوزه دریا عنوان کرد که با هدف ایجاد فضای مناسب تبادل نظر میان مهندسین و صاحب‌نظران این حوزه، با توجه به تکامل و رشد روزافزون سازه‌های دریایی برگزار می‌شود که این موضوع قطعا به توسعه و ارتقا سواحل کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی همایش، الهيار ایجاد اتاق فکر برای مهندسی سواحل کشور را یکی از دستاوردهای همایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی خواند و گفت: توانمندی های بسیاری در حوزه سازه‌های دریایی در کشور موجود است که در این همایش شناخته خواهند شد، از طرفی فعالان عرصه سازه‌های دریایی نیاز به اطلاعات و روش های نوین این کار در حوزه بین المللی دارند که در این همایش می‌توانند روش های نوین را کسب کنند.
الهیار با بیان اینکه همایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی توجه خاصی به مقالات علمی دارد، خاطرنشان کرد: در یازدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی که سال 93 برگزار شدف 1200 تن از متخصصان داخلی و خارجی حوزه دریایی شرکت کردند و حضور متخصصین از 24 کشور دنیا یکی از اتفاقات مهم این همایش بود. همچنین 121 مقاله علمی نیز به صورت شفاهی در دور گذشته این همایش قرائت شد.

وی به برگزاری دوازدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی از 10 الی 12 آبان ماه اشاره کرد و افزود: اين همایش طی سه روز در هتل المپیک تهران در حالی برگزار خواهد شد که از 30 کشور دنیا برای حضور در این همایش اعلام آمادگی شده‌است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و سازه‌های دریایی ادامه داد: وب‌سایت همایش با چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و روسی اطلاعات مرتبط با همایش را منتشر می‌کند و هم اکنون نیز در دسترس کاربران است.
وی یادآور شد: در حاشیه برگزاری همایش نیز همچون گذشته نمایشگاهی جانبی به مساحت 2هزار متر مربع برپا خواهد شد که دستاوردهای نوین در حوزه سواحل و بنادر در آن به نمایش گذاشته می‌شود.همچنین بر اساس برنامه همایش، 9 سخنران کلیدی در این همایش در موضوعات راهبردی سخنرانی خواهند کرد.

محمد سعید نژادمدیرعامل سازمان بنادر و سازه‌های دریایی نیز در این نشست به وظایف و عملکرد این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان بنادر و سازه‌های دریایی به شدت به دنبال جلوگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در سواحل کشور و ساماندهی سازه های غیر فنی است.
وی در ادامه اظهار داشت: پیگیری طرح ICZM یا همان طرح مدیریت یکپارچه سواحل کشور از اولویت های ما بود که در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تعریف شده است و کارگروه ویژه ای هم در سازمان بنادر و کارگروه های استانی در استان ها تشکیل شد که وظیفه آن ها نظارت و کنترل ساخت و سازهای سواحل کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسئولین کشور به این باور رسیده اند که سواحل کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند، افزود: امروز سیاست کلی نظام، توسعه و برنامه ریزی برای رشد سواحل جنوبی کشور است که این مهم در برنامه ششم توسعه نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به موقعیت طبیعی ممتاز بنادر کشور، اذعان کرد: خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز از اهمیت استراتژیک جهانی برخوردار است، چراکه حدود 50 درصد نفت دنیا از این مسیر و از این مناطق عبور می‌کند. از طرفی تردد بسیار زیاد شناورهای بزرگ که می‌توان گفت سالانه 40 هزار شناور بزرگ از این مسیر عبور می‌کنند، بر اهمیت این مناطق می‌افزاید که همین امر برای ما فرصت های بسیار مناسبی ایجاد کرده است.

سعیدنژاد در خصوص فعالیت های کشور در حوزه سواحل و بنادر در دوران پسابرجام، گفت: باید از فرصت هایی که پس از رفع تحریم ها برای ما بوجود آمده نهایت استفاده را ببریم و حداکثر تلاش خود را بکار گیریم تا بازاری که در دوران تحریم از ما گرفته بودند را بازپس بگیریم. در حال حاضر در حوزه دریانوردی ایران کلیه محدودیت ها و تحریم ها برطرف شده است و هم اکنون پیشنهادات و درخواست های بسیاری برای سرمایه گذاری بین المللی در بنادر و سواحل کشور را داریم.
رئیس همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با تأکید بر لزوم توسعه ایمن سازی راه های آبی کشور، اظهار داشت: برای رشد و توسعه فرهنگ دریایی کشور برنامه‌ریزی های مختلفی داریم که یک مورد آن برگزاری همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی است. در این همایش به شدت از حضور سازمان های مردم نهاد و یا ان.جی.او استقبال کرده‌ایم و برای حضور این ان.جی.اوها در بخش های علمی سواحل و بنادر زمینه را فراهم خواهیم کرد.
سعید نژاد در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص تخصصی شدن بنادر کشور، گفت: هم اکنون بنادر کشور یک تمرکز فعالیتی روی موضوعات خاص دارند، به طور مثال بندر امام خمینی(ره) بیشتر به عنوان هاب غلات ایران متمرکز است و کالاهای فله، غلات و اساسی از این بندر منتقل می‌شود. بندر شهید رجایی نیز عمدتا در بخش کانتینری فعالیت می‌کند اما این به معنای آن نیست که سایر موارد وارداتی را در این بنادر نداشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و سازه‌های دریایی با بیان اینکه میزان صادرات از بنادر کشور از میزان واردات پیشی گرفته است، افزود: جمع عملکرد کل بنادر ایران در 6 ماه نخست سال 151 میلیون تن بود و این عدد در 6 ماه مشابه سال گذشته 121 میلیون تن بود که با افزایش 24.5 درصدی همراه بوده است.
وی در خصوص توسعه سواحل مکران، اذعان کرد: بیشترین کاری که برای توسعه این مناطق صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی بوده است و بر همین اساس ما در حدود یک میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این مناطق سرمایه گذاری کرده ایم که بخشی از آن تاکنون به اجرا رسیده است.

سعیدنژاد با بیان اینکه سازمان بنادر در سواحل مکران 9 موج شکن ساخته است، تصریح کرد: فعالیت های گسترده مطالعاتی برای توسعه این مناطق استراتژیک یکی از اهداف و اولویت های سازمان است که هم اکنون در حال انجام است.
الهیار نیز در همین خصوص گفت: موضوع سواحل مکران از جمله مباحثی است که در همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ما در موضوع سواحل مکران به دنبال توسعه هوشمند و هدفمند هستیم و برنامه ریزی ویژه ای در این زمینه خواهیم داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.