| کد خبر: 104563 |

جزییات مناقصه بندر شهید رجایی / ساخت ۹ موج شکن در سواحل مکران

تین‌نیوز| مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص جزییات مناقصه سه ترمینال بندر شهید رجایی توضیح داد.

 

 

محمد سعید نژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری دوازدهمین همایش بین المللی سواحل بنادر و سازه‌های دریایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی دو وظیفه اصلی دارد که یکی شامل ساحل و بندر می شود و وظیفه دیگر در حوزه دریاست و در حوزه بندر فعالیتهای تجاری کنترل و نظارت بخش خصوصی در بنادر و نظارت و کنترل بخش خصوصی در دریا از وظایف این سازمان به حساب می‌آید.
 
سعیدنژاد با اظهار اینکه برای جلوگیری از ایجاد ساختارهای بی رویه و غیرفنی در سواحل کشور این سازمان تلاشهایی انجام داده افزود: یکی از این تلاشها طرح مدیریت یکپارچه بر سواحل ایران که توسط شورای عالی معماری ایران و شهرسازی کشور تصویب شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اجرایی می شود و مطالعه و بررسی کنترل ساختارها و ساخت و سازهای سواحل کشور نیز بر همین اساس است.
 
وی به اهمیت سواحل جنوب و شمال کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت در این دو خطه ساحلی کاملاً متفاوت است زیرا سواحل شمالی با جمعیت پرتراکم روبروست و سواحل جنوبی جمعیت کم تراکمی دارد.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به اهمیت بنادر کشور نیز اشاره کرد و افزود: ما در یک موقعیت طبیعی ممتازی قرار گرفته ایم که خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز از اهمیت استراتژیک جهانی برخوردار است و بالغ بر 50 درصد حمل و نقل نفتی دنیا از این مسیر صورت می گیرد و بیش از چهل هزار شناور بزرگ در این مسیر عبور می کند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی مزیت عمده شرایط ارتباط ایران با کشورهای شمال دریایی خزر را از دیگر مزیت های بنادر کشورمان دانست و تصریح کرد: پس از اجرایی شدن برجام همه محدودیت‌های دریایی به کل لغو شده و الان فرصت مناسبی است که از این مزایای بنادرمان به صورت کامل بهره مند شویم و به سهم بازار بنادر در دوران پیش از تحریمها بازگردیم.
 
وی افزود: بعد از برجام تعداد زیادی از کشورهای دنیا و سازمانهای بین المللی برای شرکت در دوازدهمین همایش بین الملل سواحل بنادر و سازه های دریایی اعلام امادگی کرده اند و این فرصت مناسبی برای ماست که به فکر بازار بنادر هم باشیم.
 
سعید نژاد تاکید کرد: از حضور سازمانهای مردم نهاد و همچنین مقاله های علمی دستگاههای داخلی و نهادهای دریایی کشور به شدت استقبال می کنیم. وی در بخش دیگری از این نشست خبری به سوالات خبرنگاران جواب داد.
 
مدیرعامل سازمان بنادر دریانوردی در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به طرح تخصصی شدن بنادر که از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام شده گفت: در حال حاضر بنادر ایران براساس تمرکز فعالیت بر موضوعات خاص دسته بندی می شوند مثلاً بندر امام خمینی(ره) هاب، غلات ایران و کالاهای فله و اساسی است که بین سی تا 35 درصد کل عملیات دریایی از طریق آن بندر انجام می شود.
 
وی افزود: بخش کانتینری نیز از طرف بندر شهید رجایی که 85 درصد کانتینر بندری از این بندر است فعالیت می کند و همه اینها زیرنظر طرح مطالعه جامع بنادر ایران دسته بندی می شوند.
 
سعید نژاد در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درخصوص مناقصه های بندر شهید رجایی توضیح داد: در این بندر سه ترمینال وجود دارد که برای ترمینال 1 فراخوان داده ایم و در حال ارزیابی کیفیت فنی پیشنهادهای دریافتی هستیم و پس از آن پیشنهادهای قیمتی را دریافت می کنیم و در ترمینال 2 هم مطالعات تمام شده و روش کار مشخص شده است و ظرف دو ماه آینده فراخوان عمومی برای اداره یا بهره وری از ترمینال 2 بندر شهید رجایی خواهیم داد.
 
وی ادامه داد: درخصوص ترمینال 3 برای توسعه این ترمینال در حال ارایه فراخوان هستیم که دو بخش ساخت اسکله و تجهیزات مدنظر است که ساخت اسکله از طریق سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود اما تامین تجهیزات را فراخوان داده ایم و در بخش اول پیمانکاران ارزیابی فنی شده اند که اواخل این ماه پاکتهای قیمت آنها را دریافت می کنیم.
 
وی اعلام کرد: در بخش مربوط به سرمایه گذاری و تجهیزات اسناد و مدارک در حال جمع آوری شدن است و تا پایان آذر اماده می شود و به ارزیابی خواهیم پرداخت.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری راجع به تفاهم نامه سازمان بنادر و دریانوردی با گمرک که اوایل شهریور به امضا رسید اعلام کرد: این تفاهم نامه در حال اجراست و براساس آن بخش عمده ای از اطلاعات ما و گمرک در شبکه اینترنتی مبادله می شود.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال دیگری راجع به اقدامات این سازمان درخصوص سواحل مکران گفت: بیشترین کار را سازمان بنادر در این سواحل انجام داده و نزدیک به 1 میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال سرمایه گذاری هستیم و 9 موج شکن در سواحل مکران ساخته ایم و در کارهای مطالعاتی هم در این خصوص انجام می‌دهیم.
 
وی در پایان راجع به قراردادهای ایران با هند درخصوص بندر چابهار گفت: این قراردادها در اردیبهشت ماه و در حضور نخست وزیر هند و رئیس جمهور ایران در سعد آباد به امضا رسید.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.