| کد خبر: 157682 |

◄ به شرایط بودجه حمل‌ونقل خوش‌بین نیستم

دولت بر اساس منابع بودجه‌ای که در اختیار دارد برنامه بودجه را برای بخش‌های مختلف تنظیم می‌کند.بودجه سال ۱۳۹۷ هم بر اساس منابع در اختیار دولت دوازدهم مثل فروش نفت، مالیات و عوارض تنظیم شده است. البته دولت برای بودجه سال ۹۷ منابع جدیدی را برای خود تعریف کرده که به نظر می‌رسد این بودجه بیشتر هزینه‌ای جاری است که صرف حقوق می‌شود.

تین نیوز

  علیم یارمحمدی-نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس| دولت بر اساس منابع بودجه‌ای که در اختیار دارد برنامه بودجه را برای بخش‌های مختلف تنظیم می‌کند.

بودجه سال ۱۳۹۷ هم بر اساس منابع در اختیار دولت دوازدهم مثل فروش نفت، مالیات و عوارض تنظیم شده است. البته دولت برای بودجه سال ۹۷ منابع جدیدی را برای خود تعریف کرده که به نظر می‌رسد این بودجه بیشتر هزینه‌ای جاری است که صرف حقوق می‌شود.

درواقع این نوع بودجه‌ریزی در هیچ کجای دنیا خوب جواب نداده است. انتظار از دولت این بود که سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد تا اشتغال ایجاد شود، بودجه باید به‌گونه‌ای باشد که چرخ اقتصادی کشور بچرخد.

از طرفی، مشکلات بخش‌های اقتصادی کم نیست؛ مشکلات زیادی در بخش حمل‌ونقل است که بسیار مهم است. مشکلات بخش‌های دیگر مثل مسکن، نیروگاه‌ها و کشاورزی هم باید حل شود.

در بخش مهم حمل‌ونقل، هم در ناوگان بخش زمینی، دریایی، ریلی و هوایی و هم در بخش زیرساخت‌ها مشکل وجود دارد. درحال‌حاضر نه ناوگان‌ها و نه زیرساخت‌ها در بخش حمل‌ونقل آماده نیستند.

حال بودجه این بخش هم کم شده که در این زمینه خوش‌بین نیستیم و این موضوع دغدغه مجلس شورای اسلامی هم هست. از طرفی دولت معتقد است منابع همین است و باید بر اساس این منابع حرکت صورت گیرد.

در بخش ناوگان‌ها از صندوق توسعه ملی بودجه پرداخت می‌شود و گزینه‌های دیگر نیز مدنظر است که در این زمینه‌ها اقداماتی شروع شده اما منابع دیگری مثل فاینانس، بانک‌ها و بخش خصوصی وجود دارد که آنها هم مشکلات خود را دارند و باید در این زمینه خوب فکر شود. به‌نظر می‌رسد در بدنه کارشناسی که این پروژه‌ها را تعریف می‌کند مشکلاتی وجود دارد و باید از بهترین کارشناسان استفاده شود.

بنابراین بهترین راه این است که به سمت بودجه عملیاتی پیش برویم زیرا بودجه بر اساس نوع پروژه‌ها به هر سازمانی تعلق می‌گیرد. اما درحال‌حاضر بودجه در پروژه‌های درست هزینه نمی‌شود.

 هر زمان که دولت بودجه کم می‌آورد از بودجه عمرانی برای بودجه جاری هزینه می‌کند.

 درست است که بهترین راه بودجه‌ریزی عملیاتی است اما درحال‌حاضر امکان اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی اتفاق بیفتد، وجود ندارد. اما از طرف دیگر در همه دنیا در بخش بودجه موفق عمل می‌کنند زیرا از بودجه‌ریزی عملیاتی استفاده می‌کنند. درواقع کار تعریف‌شده است و همه بخش‌هایش هم مشخص است و بر اساس آن بودجه دریافت می‌شود.

درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد در بودجه سال ۹۷ استفاده از سرمایه‌گذار خارجی و بخش خصوصی بهترین گزینه باشد. درواقع راه برای حضور بخش خصوصی باز است که اگر این‌گونه نشود محکوم به شکست هستیم.

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.