| کد خبر: 156831 |

◄ ادغام از مسیر تحقیق و توسعه

ادغام شرکت‌های خودروساز به دلیل مزیت‌هایی همچون کاهش هزینه‌ها، ارتقای سهم بازار و همچنین ایجاد موقعیت رقابتی شرکت‌ها در عرصه جهانی موجب شده که بسیاری از خودروسازان همسو با این راهکار گام بردارند.

تین نیوز

  بهاره عریانی: پژوهشگر صنعت خودرو : ادغام شرکت‌های خودروساز به دلیل مزیت‌هایی همچون کاهش هزینه‌ها، ارتقای سهم بازار و همچنین ایجاد موقعیت رقابتی شرکت‌ها در عرصه جهانی موجب شده که بسیاری از خودروسازان همسو با این راهکار گام بردارند.

هرچند بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو در جهان ادغام خودروسازان را یکی از مسیرهای توسعه صنعت خودرو می‌دانند و از آن با عنوان انقلاب آرام یاد می‌کنند، پیشروی به سمت این راهبرد باید با برشمردن واقعیت‌های صنعت خودروی کشورمان صورت بگیرد.

با آنکه در حال حاضر خودروسازان کشور دچار مشکلات مدیریتی و همچنین نبود سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و تحقیق هستند و به نظر می‌رسد، ادغام زمینه ارتقا و رونق فضای کسب‌وکار در این شرکت‌ها را موجب می‌شود، دولت باید مراقب باشد که شرکت‌ها چند پروژه مختلف را هم‌زمان با یکدیگر دنبال نکنند.

اکنون، خودروسازان در حال مشارکت با خودروسازان جهانی هستند و گویا ادغام دو شرکت خودروساز موانعی در همکاری این شرکت‌ها ایجاد می‌کند و مشکلاتی برای آنها در پی خواهد داشت.

با آنکه شرکت‌های خودروساز کشورمان یعنی ایران‌خودرو و سایپا ظرفیت‌های فراوانی دارند که در صورت ادغام شرکت‌ها منجر به کاهش هزینه مالی و ارتقای کیفیت و فناوری در صنعت خودروی کشور می‌شود، این موضوع در بحث تیراژ تولید خودرو در کشور نیز می‌تواند اثر مثبتی را بر جای بگذارد.

 هر قدم در مسیر توسعه صنعت خودروی کشور باید با هوشمندی برداشته شود.

در صورتی که هدف دولت کاهش هزینه شرکت‌های خودروساز باشد، این موضوع می‌تواند از مسیر همکاری دو شرکت خودروساز ایران‌خودرو و سایپا در برخی زمینه‌ها مثل تحقیق و توسعه و طراحی و... صورت بگیرد. در این رابطه باید به تجربه خودروسازان دیگر کشورها توجه کنیم، چرا که تجربه خودروسازان کره‌ای نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

از طرفی،  شرکت‌های هیوندایی و کیا به دلیل تیراژ پایین تولید بحث ادغام را دنبال کردند که این موضوع ضمن کاهش جدی هزینه‌ها و سودآوری موجب شد تولید آنها به بالای ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال افزایش پیدا کند.

موضوع مهم دیگری که خودروسازان داخل کشور می‌توانند از طریق ادغام در برخی بخش‌ها آن را به صورت مشترک دنبال کنند، کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه است.

بنابراین ادغام لزوماً به معنی حل شدن یک خودروساز در دیگری نیست و شرکت‌ها می‌توانند بخش‌هایی از قبیل تحقیق و توسعه یا خرید را به طور مشترک انجام داده و در بخش‌های دیگر به رقابت بپردازند. به اعتقاد این دسته، اگر نقطه شروع ادغام پلت‌فرم مشترک باشد، پس ادغام بهتر انجام خواهد گرفت.

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.