| کد خبر: 142805 |

«حمل‌و‌نقل» گزارش می‌دهد

بخش مسکن بالاخره روی رونق را دید

از پس چهار سال رشد منفی در بخش ساختمان، بالاخره این بخش با رشدی مثبت در زمستان سال گذشته روبه‌رو شد. به گزارش حمل‌و‌نقل، تغییرات رخ داده در این عرصه گه از سوی مرکز آمار ایران، در گزارش رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ مورد تأیید قرار رگفته است نشان از تغییر روند در بخش ساختمان ایران، به عنوان یکی زا اصلی‌ترین بخش‌های اقتصادی دارد.

تین نیوز

از پس چهار سال رشد منفی در بخش ساختمان، بالاخره این بخش با رشدی مثبت در زمستان سال گذشته روبه‌رو شد.  به گزارش حمل‌و‌نقل، تغییرات رخ داده در این عرصه گه از سوی مرکز آمار ایران، در گزارش رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ مورد تأیید قرار رگفته است نشان از تغییر روند در بخش ساختمان ایران، به عنوان یکی زا اصلی‌ترین بخش‌های اقتصادی دارد.

 بر اساس این گزارش در ۲۰ فصل رفته، تنها در یک فصل بخش ساختمان تجربه رشد منفی را پشت سر نمی‌گذاشت که در این دوره زماین ینز رشد برابر با ۰,۶ درصد، یعنی کمتر از یک درصد گزارش شد. این رشد مثبت اندک در سومین فصل سال ۱۳۹۲ رخ داده است. بخش ساختمان ایران از سال ۱۳۸۶، پس از تجربه رشد انفجاری قیمت‌ها رد این سال با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد رکود در این حوزه به دلایلی فراتر ار رکوئد کلی اقتصاد ایران رد سال‌های ابتدایی دهه نود باز می‌گردد. اشباع سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و همچنین ارسال سیگنال‌های شاتباه به اقتصاد از مهم‌ترین دلایل این اتفاق بوده است. حالا گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نرخ رشد اقتصادی سال۱۳۹۵ برمبنای سال پایه۱۳۹۰ نشان دهنده رشد مثبت ۴درصدی تشکیل سرمایه در بخش ساختمان است.

براساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰ نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال۱۳۹۵ بالغ بر ۱۱,۱ درصد بوده است. نتایج مذکور حاکی از آن است که در سال گذشته، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۲ درصد، گروه صنعت (شامل معدن، صنعت، انرژی و ساختمان) ۱۸,۱ درصد و فعالیت‌های گروه خدمات ۵,۸ درصد رشد داشته است.

مرکز آمار ایران در گزارش رشد اقتصادی سال ۹۵ بر مبنای سال پایه ۹۰، رشد اقتصادی را ۱۱,۱ درصد عنوان کرده که ۵۲ درصد از آن مربوط به نفت بوده این در حالی است که بانک مرکزی رشد اقتصادی سال ۹۵ بر مبنای سال پایه ۹۰ را ۱۲,۵ درصد اعلام کرده که ۷۸ درصد آن مربوط به گروه نفت بود.

امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید: با وجود اینکه مبنای آمارگیری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هر دو بر پایه سال ۹۰ انجام می‌شود؛ اما هنوز اختلاف در اعداد و ارقام ارائه شده توسط این دو نهاد وجود دارد چراکه شیوه آمارگیری دو نهاد متفاوت است. همچنین طبق اعلام مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال گذشته ۱۶,۱ درصد بوده که ۲,۶ درصد حاصل رشد بخش نفت و ۱۳,۵ درصد آن مربوط به رشد سایر رشته فعالیت‌ها بوده است.

از نکات قابل توجه در گزارش اخیر رشد اقتصادی مرکز آمار ایران، مثبت شدن رشد گروه ساختمان در فصل چهارم سال ۹۵ است به گونه‌ای که فعالیت‌های بخش ساختمان پس از ۱۸ فصل مداوم رشد منفی، عاقبت در فصل زمستان سال ۹۵ به رشد مثبت ۴ درصدی رسیده است.

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی از میانه‌های سال ۹۵ در کل کشور متوقف شده است. بر این اساس می‌توان رشد مثبت ۴ درصدی فعالیت‌های بخش ساختمان در فصل زمستان را ناشی از رشد صدور پروانه‌های ساختمانی دانست که در این صورت انتظار می‌رود رشد این بخش در فصل‌های آتی نیز مثبت باقی بماند.

براساس نماگرهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در شهر تهران در سه ماهه چهارم سال ۹۵ نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش ۴۰,۶ درصدی را تجربه کرده و از هزار و ۸۰۰ فقره در سه ماهه چهارم ۹۴ به ۲هزار ۵۰۰ فقره در سه ماهه چهارم ۹۵ رسیده است.

ضمن اینکه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در این فصل برای شهرهای بزرگ ۳,۳ و برای سایر مناطق شهری ۲۴,۵ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد داشته است. در مجموع رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در کل مناطق شهری کشور به در سه ماهه پایانی سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۲۰,۴ درصد رسیده است.

 پیش‌بینی می‌شود مثبت شدن سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان می‌تواند زمینه لازم را برای داغ‌تر شدن تنور بازار مسکن فراهم کند. سیگنال مثبتی که از سوی سرمایه گذاران برای بازار مسکن مخابره شده نشان از بهبود وضعیت این حوزه در سال‌های پیش رو دارد.  از پس مثبت شدن رشد اقتصادی ایران در سال گذشته، تمامی بخش‌های اقتصاد با رشد مثبت روبه‌رو شد و تنها بخش ساختمان همچنان با رشد منفی روبه‌رو بود.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.