| کد خبر: 141992 |

نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه مسکن در گفت‌وگو با یک کارشناس:

جهت‌گیری دولت یازدهم در بخش مسکن درست بود

تین نیوز

سیاستگذاری درست دولت یازدهم در حوزه مسکن، بسیاری از بحران‌ها در این بخش را کاهش داد.  مهدی سلطان محمدی، کارشناس حوزه مسکن با اعلام این مطلب در پاسخ به سئوالی درباره نقد عملکرد دولت یازدهم در بخش مسکن گفت: صنعت ساخت و ساز در این دوران با رکودی جدی روبه‌رو بود.

اگر بخواهیم به طور خاص نقش دولت را در این حوزه مشخص کنیم باید به این نکته اشاره کنم که دولت ابزار چندانی برای دخالت در بازار مسکن و عرصه سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت و ساز ندارد.  وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در بخش مسکن مجبور شد میراث به جا مانده دولت دهم را مد نظر قرار دهد، گفت: گرفتاری‌ها در این حوزه بسیار بالا بود.

طرح نیمه کاره مسکن مهر، مشکلات فراوانی را متوجه اقتصاد کرده بود و دولت یازدهم چاره‌ای جز تکمیل این بخش نداشت.  او توضیح داد: درحالی تکمیل مسکن مهر در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت که صراحتا اعلام کردند اعتقادی به صحت و درستی این سیاست ندارند اما با توجه به اینکه مسئولیت تعهدات دولت دهم به دولت یازدهم منتقل شده بود، مجبور بودند که حتما این مهم را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: عملکرد دولت در این حوزه اتفاقا عملکرد مطلوبی بوده است، در این شرایط توانست بخش مهمی از کار را به انجام برساند. سلطان محمدی با تأکید بر اینکه ابزار دولت برای دخالت در این بازار زیاد نیست، گفت: ما در دولت پیشین شاهد مداخله عظیم دولت در بازار مسکن از طریق ساخت و عرضه در قالب مسکن مهر بودیم. اتفاقی که تبعات منفی آن در اقتصاد قابل ردیابی است اما در حقیقت دولت‌ها در این حوزه باید تنها در نقش سیاست‌گذار باشند و نمی‌توانند تغییراتی جدی را در این عرصه ایجاد کنند.

او عامل دومی بحران در بازار مسکن را بالا بودن نرخ سود واقعی بانکی دانست و گفت: درحالی که نرخ تورم در ایران کنترل شده است، نرخ سود بانکی کاهش نیافته و همین امر سبب شده است نرخ واقعی سود در بانک‌ها بالا باشد. 

وی نرخ واقعی سود بانکی را تفاضل نرخ سود اسمی و تورم دانست و گفت: بعضا این رقم حتی به ۱۰ درصد نیز می‌رسد و همین امر عاملی برای راکد ماندن بازار مسکن است چرا که مردم ترجیح می‌دهند پولشان را در بانک‌ها سپرده کنند به جای اینکه نسبت به خرید مسکن اقدام نمایند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه کاهش قدرت خرید مردم در یک دهه گذشته، درست هم‌زمان با سیاست‌گذاری اشتباه دولت دهم که منجر به ورود سرمایه‌های سرگردان فراوانی به بخش مسکن شد، زمینه‌های رکود در این بازار را فراهم کرد، گفت: بازار مسکن آماده است در صورت حل مشکلات در بازار پولی وارد فاز تازه‌ای از رونق شود. 

او تأکید کرد: دولت دوازدهم پس از رهایی از بار سنگین مسکن مهر، می‌تواند سیاست‌های مسکنی خود را به منصه ظهور برساند و خوشبختانه تداوم سیاست مسکن مهر به هیچ روی در دستور کار کابینه دوازدهم قرار نخواهد داشت.

او با اشاره به برنامه دولت برای معرفی ابزارهای تازه گفت: دولت تلاش زیادی برای تجهیز قدرت خرید مردم انجام داد اما این سیاست وقتی تأثیر مثبت خود را به جا می‌گذارد که مشکلات بازار پولی برطرف شود. در غیر‌این صورت نمی‌توانیم شاهد رونق در این بازار باشیم.

وی تجربه دولت دهم را سرمشق و نمونه‌ای برای تمامی دولت‌های بعدی دانست و گفت: دولت‌ها باید نتیجه مداخلات گسترده در بازار مسکن را ببینند و از ورود به این بازار ابا داشته باشند چرا که بهتر است دولت در نقش اصلی خود یعنی سیاستگذاری وارد عمل شود و مانند گذشته سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی بسپارد. در این میان تقاضای مسکن نیز با توجه به قدرت خرید مردم تعیین می‌شود.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.