| کد خبر: 141991 |

در گفت‌وگو با کارشناسان اعلام شد

تأیید عملکرد دولت یازدهم در حوزه حمل‌و‌نقل

تین نیوز

 کارشناسان بر عملکرد دولت یازدهم در حوزه حمل‌و‌نقل مهر تأیید زدند.  به گزارش «حمل‌و‌نقل»، درحالی که مهم‌ترین اتفاقات دو سال اخیر در بخش حمل‌و‌نقل به وقوع پیوسته و این حوزه، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است، برخی منتقدان دولت، در این سال‌ها تیغ تیز انتقاد را متوجه این حوزه کرده و تلاش کردند مهر ناکارآمدی را بر کارنامه دولت بکوبند.

 این درحالی است که کسب سه رأی اعتماد در چهار سال از سوی سکاندار وزیر راه و شهرسازی، موید صحت عملکرد این وزارتخانه در بخش‌های تحت تصدی‌اش بوده است. 

بررسی‌ها نشان میدهد صنعت حمل‌و‌نقل ایران در سال‌های اخیر، تأثیر بزرگی را از برجام گرفته است به صورتی که دیوار ستبر تحریم‌ها در بخش حمل‌و‌نقل هوایی فروریخته و خرید هواپیمای مسافربری از سوی تهران، صنعت هوایی ایران را که از سوی غربی‌ها موزه هوایی نام گرفته بود، در آستانه شرایطی تازه قرار داده است.

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در این خصوص میگوید: اگر از دیدگاه کلان عملکرد دولت را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که در تمام بخش‌ها و زیر بخش‌ها عملکرد مناسبی داشته است چرا که در بعد کلان توانسته با سیاستگذاری درست و مناسب آرامش را به اقتصاد بازگرداند.

  وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در پایان سال ۱۳۹۵ فاصله‌ای عظیم را با پایان سال ۱۳۹۱ تجربه کرده است، گفت: شاهدیم که در این دوره نه تنها نوسازی ناوگان هوایی در ایران آغاز شد بلکه ورود انبوه هیئت‌های تجاری و فعالان اقتصادی و تقاضایشان برای سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌و‌نقل نشان دهنده اهمیت این بخش زیربنایی است.

  وی با اشاره به سرمایه بر بودن این صنعت گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌و‌نقل کار ساده‌ای نیست. این بخش به سرمایه‌های کلانی نیزار دارد از این رو وقتی شرکت‌های خارجی متقاضی ورود به این بخش می‌شوند، بدان معناست که امنیت و ثبات را در ایران پذیرفته‌اند چشم‌انداز مثبتی را پیش رو می‌بینند.

توسعه در هوا و دریا

از سوی دیگر هادی حق شناس، کارشناس اقصادی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: حمل‌و‌نقل وجوه مختلفی دارد، اگر بخواهیم به تفکیک مسئله را مورد بررسی قرار دهیم میبینیم که در بخش حمل‌و‌نقل دریایی تغییرات بزرگی رخ داده است. وی در توضیح این مطلب افزود: در بخش دریایی، اقتصاد ایران شاهد رشد بیش از بیست درصدی ظرفیت‌ها بود.

بنادر کشور امروز به ظرفیت تخلیه و بارگیری ۲۱۷ میلیون تنی رسیده‌اند که نسبت به دوره قبلی، بیسشت درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: البته باید توجه کرد که اگر تحریم نبودیم، رشد این بخش افزایش بیشتری را داشت چرا که بخشی از تجهیزات استراتژیک در بنادر در ایران تولید نمی‌شود و اگر می‌توانستیم این تجهیزات را خریداری کنیم ظرفیت تخلیه و بارگیری افزایش مییافت. وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در صنعت حمل و نفل هوایی گفت: در دوران تحریم شرکت‌های هوایی با چنگ و دندان مسیرهای هوایی را برای مسافران ایرانی حفظ کردند.

جالب است بدانید، روزگاری نه چندان دور در این کشور، هواپیمای ایرانی مجبور بود برای پرواز خارجی سوخت مورد نیاز را بارگیری کند. این کار نه تنها امنیت پرواز را در مواردی به خطر می‌انداخت بلکه سبب می‌شد مسافرگیری کمتری داشته باشیم.

وی خرید هوایپماهای مسافربری را اتفاق بسیار بزرگی در عرصه صنعت هوایی و اقتصاد ایران دانست و گفت: امروزه شرکت‌های هواپیمایی با طیب خاطر در حال نوسازی ناوگان سی و چند ساله خود هستند، ناوگانی که قطعا یکی از پیرترین ناوگان‌های هوایی جهان تلقی می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه در حمل‌و‌نقل زمینی نیز نوسازی صورت گرفته است، گفت: توسعه حمل‌و‌نقل در بخشی می‌تواند مفید به فایده برای طبقه متوسط ایران باشد که ارزان و ایمن باشد. این بخش نیز بخشی جز راه‌آهن نیست. در حقیقت توسعه راه‌آهن با زندیگ مردم ارتباطی تنگاتنگ را داراست.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم توجهی ویژه به این بخش داشته و در بودجه‌های سنواتی نیز مسئله را مد نظر قرار داده است، تأکید کرد: با این حال به‌دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم آن‌گونه که باید و شاید، توسعه در این بخش را شاهد باشیم. وی با تأکید بر اینکه  شبکه راه‌آهن کشور در واقع بر‌اساس طرح جامع فاصله فراوانی با اجرا دارد، گفت: هزینه زیرساخت در راه‌آهن از به بخش‌های دیگر بیشتر است با توجه به گستردگی مسیرهای مختلف لازم است در این حوزه توجهی ویژه از سوی سیاستگذاران مبذول شود.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.