| کد خبر: 141016 |

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد:

آغاز بهره‌برداری از کریدور شرق-غرب در نیمه اول مردادماه

هم‌زمان با آغاز ماه مرداد، محمدیما شمس، رئیس راه‌آهن افغانستان، با حضور در ساختمان راه‌آهن ایران تفاهمنامه توسعه همکاری‌های ریلی بین ایران و افغانستان به منظور آغاز بهره‌برداری خط ریلی خواف – هرات، انتقال دانش فنی و راه‌اندازی ایستگاه مرزی ریلی بین دوکشور را با سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن ایران امضا کردند. بر اساس این قرارداد همکاری، تا نیمه نخست مرداد سال ۹۶، راه‌آهن ایران و افغانستان به یکدیگر متصل خواهند شد.

تین نیوز

هم‌زمان با آغاز ماه مرداد، محمدیما شمس، رئیس راه‌آهن افغانستان، با حضور در ساختمان راه‌آهن ایران تفاهمنامه توسعه همکاری‌های ریلی بین ایران و افغانستان به منظور آغاز بهره‌برداری خط ریلی خواف – هرات، انتقال دانش فنی و راه‌اندازی ایستگاه مرزی ریلی بین دوکشور را با سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن ایران امضا کردند. بر اساس این قرارداد همکاری، تا نیمه نخست مرداد سال ۹۶، راه‌آهن ایران و افغانستان به یکدیگر متصل خواهند شد.

همچنین دو کشور امور مربوط به ساخت قطعات سوم و چهارم راه‌آهن خواف - هرات را تسریع خواهند بخشید و بزودی و تا قبل از نیمه اول مرداد ۹۶ اولین قطار باری بین دو کشور تردد خواهد کرد. سعید محمدزاده در حاشیه امضای این تفاهمنامه سخنانی درباره همکاری‌های مشترک بین ایران و افغانستان و همچنین اتصال راه‌آهن‌های این دوکشور گفت و افزود: ظرف دو هفته آینده اولین قطار باری از ایران به سمت افغانستان اعزام خواهد شد. با اعزام این قطار از ایران به افغانستان به طور رسمی، بهره‌برداری از کریدور شرق-غرب آغاز می‌شود.

آمادگی آموزش نیروهای راه‌آهن افغانستان را داریم

به گفته وی آمادگی داریم تا به نیروهای راه‌آهن افغانستان در این خصوص آموزش ارائه دهیم. به‌زودی ۹۶ نفر از کارمندان راه‌آهن افغانستان در ایران تحت آموزش‌های لازم قرار خواهند گرفت. بحث آموزش به همکاران راه‌آهن افغانستان محدود به این تعداد نخواهد بود و در دوره‌های آموزشی بعدی آمادگی داریم تا در همه سطوح به کارکنان راه‌آهن افغانستان آموزش دهیم، به‌خصوص که ایران در حوزه مهندسی راه‌آهن بسیار پیشرفته بوده و دانشکده مستقل و معتبری به‌عنوان مهندسی راه‌آهن در کشور داریم.

ارتباط مستمر میان دو شرکت ایران و افغانستان مهم است

برقراری ارتباط مستمر میان دو شرکت ایران و افغانستان بسیار مهم است و در این خصوص مدیرکل بین‌الملل شرکت راه‌آهن ایران آمادگی دارد تا در هر زمان با طرف افغانستانی در ارتباط باشد. محمدزاده ادامه داد:امیدوارم در اجرای تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد کمی تسریع شود و با توجه به مشترکات دو ملت ایران و افغانستان به‌خصوص اشتراک در دین و زبان، نزدیکی دو کشور با اتصال خطوط ریلی بیش از پیش گسترش یابد.

توسعه شبکه ریلی، امنیت مرزهای دوکشور را افزایش می‌دهد

وی خبر داد که قرار است شبکه راه‌آهن ایران و افغانستان به شبکه ریلی چین و آسیای میانه متصل شود، توسعه شبکه ریلی امنیت بیش از پیش مرزهای دو کشور و افغانستان، تعالی ارتباطات کشورها و رونق اقتصادی افغانستان و منطقه را در پی خواهد داشت.

برای ساخت قطعات ۳ و ۴ برنامه زمان‌بندی‌شده باید تدوین شود

سعید محمدزاده ادامه داد: تدوین برنامه زمانبندی شده برای ساخت قطعات ۳ و ۴ این خط‌آهن ضروری است.  اگر هر کدام از این قطعات ساخته نشود کریدور منطقه شکل نخواهد گرفت. باید برای این موضوع و تسریع در اجرای قطعات سه و چهار صورتجلسه جداگانه‌ای به امضای دو طرف برسد.

برای آنکه بتوانیم پروژه راه‌آهن خواف - هرات را هرچه سریع‌تر تکمیل کنیم، ضروری است قطعه سوم این پروژه که توسط ایران تکمیل می‌شود، هم‌زمان با قطعه چهارم که توسط افغانستان ساخته می‌شود به اتمام برسد، بنابراین لازم است در این حوزه دو کشور به اشتراک زمانی برسند و انتخاب پیمانکار قطعه ۴ توسط افغانستان تسریع شود.

راه‌اندازی دفتر و ایستگاه مرزی در مرز افغانستان ضروری است

وی گفت:راه‌اندازی دفتر و ایستگاه مرزی در مرز افغانستان باید به فوریت انجام شود که تا زمانی که قطار به افغانستان وارد می‌شود ما با مشکل اداری مواجه نباشیم. ضمن این که موضوع دیگر مطالعه بارهایی است که می‌تواند روی ریل بیاید، طبق مطالعاتی که ما داشته‌ایم در کمتر از ۱۰ سال آینده منطقه ما پتانسیل عبور ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی دارد، ولی در داخل کشورها هم پتانسیل انتقال بار به ریل بسیار بالاست، بنابراین شرکت راه‌آهن افغانستان باید نوع بارهای با مبدا یا مقصد افغانستان را بررسی‌کند که چه نوع باری می‌تواند از طریق خط آهن جابه جا شود.

۳۰ کیلومتر از خط آهن خواف به هرات نیمه اول مردادماه افتتاح می‌شود

سعید محمدزاده خبرداد: ساخت قطعه ۱ با حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و کل هزینه‌های این طرح از سوی دولت ایران برای کمک به دولت افغانستان تأمین‌شده است. امیدواریم ۳۰ کیلومتر از خط آهن خواف به هرات در داخل افغانستان در تاریخ ۱۳ مرداد به بهره‌برداری برسد. تا‌به‌حال ۱۵۰ میلیارد تومان از سوی ایران برای ساخت قطعات یک و دو راه‌آهن خواف-هرات هزینه شده است.

قطعه دوم توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود

به گفته او هم‌زمان با تکمیل قطعه یک، طرف افغانستان قطعه دوم به طول ۸۰ کیلومتر در شهر هرات را آغاز خواهد کرد که توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود.

با تکمیل قطعه سوم کریدور بین‌المللی ایران تا چین تکمیل می‌شود

وی تشریح کرد: انجام مطالعات قطعه سوم حدفاصل هرات تا مزار شریف توسط چینی‌ها انجام می‌شود. قطعات۳ و ۴ به طول ۶۰ کیلومتر در آینده ساخته خواهد شد. قطعه ۳ را ایران و قطعه ۴ را افغانستان می‌سازد.

ضمن اینکه قرار است جابه جایی مسافر نیز از طریق این خط آهن انجام شود و با تکمیل این قطعه کریدور بین‌المللی ریلی ایران-افغانستان-قرقیزستان-تاجیکستان-چین تکمیل خواهد شد و می‌توان ظرفیت جدیدی برای ترانزیت کالا ایجاد کرد.

افغانستان سالانه ۲ میلیون دلار برای تأمین امنیت این خط آهن هزینه می‌کند

در ادامه این جلسه محمدیما شمس، رئیس شرکت راه‌آهن افغانستان با تأکید بر اهمیت ساخت راه‌آهن خواف-هرات برای افغانستان ابراز امیدواری کرد: به‌زودی این خط‌آهن مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا حجم همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان که اشتراکات زیادی به‌خصوص در دین، فرهنگ و زبان با یکدیگر دارند، توسعه یابد.

وی با تأکید بر لزوم دریافت آموزش‌های لازم برای کارکنان راه‌آهن افغانستان از طرف کارشناسان ایرانی اظهار داشت: کشور افغانستان به‌خصوص در قسمت غربی خود که محل ساخت خط آهن خواف-هرات است امنیت بالایی دارد و این کشور سالانه ۲ میلیون دلار برای تأمین امنیت این خط آهن هزینه می‌کند.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.