| کد خبر: 141007 |

متوسط قیمت مسکن در تهران به ۴,۵ میلیون تومان رسید

تین نیوز

در حالی که تعداد معاملات مسکن در شهر تهران در اولین ماه تابستان با کاهش روبه‌رو شد، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی افزایشی اندک را تجربه کرد. به گزارش حمل‌و‌نقل، بررسی‌های صورت گرفته از سوی دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به رقم ۴,۵ میلیون تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۵,۷ درصدی را نشان می‌دهد. 

به این ترتیب در چهارمین ماه سال و هم‌زمان با آغاز گرمترین فصل سال، بازار مسکن همچنان در سردی چند ساله خود باقی مانده است و عقب ماندن رشد قیمت مسکن از تورم به منزله کم بودن اقبال سرمایه گذاران به حضور در این بخش تلقی می‌شود.

 هر چند برخی رکود در بازار مسکن را رکودی پنج ساله می‌دانند اما، بررسی‌ها نشان می‌دهد آغاز داستان به سال ۱۳۸۶ باز می‌گردد. در این سال رشد قابل توجه قیمت مسکن سبب شد تقاضا برای خرید مسکن کاهشی جدی را تجربه کند و در نتیجه رشد قیمت مسکن زمینه را برای کاهش سرمایه‌گذاری در میان مدت فراهم کرد.

 بازار مسکن و صنعت ساخت و ساز در حالی با رکود روبه‌روست که بررسی‌ها نشان می‌دهد سایر بخش‌های اقتصاد ایران از رکود خارج شده است و در نتیجه مسکن آخرین بازمانده دوران رکود در اقتصاد ایران است.  بر اساس این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد  تقاضا برای واحدهای متوسط و کوچک در شهرهای بزرگ بالاست و در نتیجه میزان خرید و فروش واحدهای کوچک در ایران بالاتر از متوسط خرید و فروش مسکن است.

 تمایل به نوسازها نیز سبب شده است بهترین‌های بازار واحدهای کوچک تا پنج سال ساخت باشند. کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن که این روزها به دغدغه جدی فعالان بازار از یک سو و سیاستگذاران از سوی دیگر تبدیل شده است به کاهش شدید تقاضا در وهله اول باز می‌گردد.

بالا رفتن قیمت مسکن، این کالای سرمایه‌ای را از دسترس بسیاری از خریداران بالقوه خارج کرد و در تیجه زمینه را برای طولانی شدن دوره بازگشت سرمایه فراهم کرد. در تیرماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهرتهران به ۱۳,۶ هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳ و ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. متوسط قیمت مسکن شهر تهران نیز ۴,۵ میلیون تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل تغییری نداشت اما، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵,۷ درصد افزایش یافت.

بررسی‌ها از دلایل رکود بازار مسکن نشان می‌دهد عوامل مؤثر از جمله قیمت نفت، مازاد تقاضای مسکن، نرخ سپرده و نیز تسهیلات بانکی، مسیر خروج از رکود این بازار را باریک کرده است. با این حال دو عامل افزایش نسبی صادرات نفت از اواسط سال ۱۳۹۴ و افزایش هشت برابری تسهیلات بانکی و رسیدن به سقف ۱۶۰ میلیون تومان به دلیل مهیا نبودن سایر شرایط در اقتصاد کلان، قدرت تأثیرگذاری خود را بر روی بازار مسکن از دست داده و به همین دلیل بازارهای رقیب از جمله سپرده بانکی، سکه و ارز در جذب نقدینگی، موفق‌تر از بخش مسکن عمل کرده‌اند.

در این میان برخی با استناد به کمبود تولید نسبت به تقاضای آتی احتمال انفجار دوباره قیمت مسکن در سال‌های پیش رو را بعید نمی‌دانند اما، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، افزایش یکباره قیمت مسکن را دور از واقعیت دانست و درباره پیش‌بینی از آینده بازار مسکن گفت: خوشبختانه از نیمه دوم سال قبل شاهد افزایش ساخت و سازهای مسکونی در شهر تهران بودیم که می‌تواند باعث ایجاد تعادل قیمت شود. لذا پیش‌بینی می‌کنم افزایش قیمتی در نیمه دوم سال جاری نداشته باشیم. اگر به سمت رونق هم برویم رشد قیمت مسکن بیش از تورم نخواهد بود.

حسام عقبایی افزود: خوشبختانه افزایش پروانه‌های ساختمانی در واحدهای کوچک متراژ اتفاق افتاده که ناشی از تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی دولت است و می‌تواند در تحریک بازار مؤثر باشد ولی رشد بازده سرمایه در بخش مسکن زمانبر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن بین ۱۲ تا ۴۸ ماه زمان می‌برد. لذا پیش‌بینی این است واحدهایی که در چند ماه اخیر برای آنها پروانه صادر شده به تدریج از نیمه دوم سال جاری وارد بازار عرضه می‌شوند. این عرضه می‌تواند کمک کند به این‌که عبور از رکود با سرعت بیشتری پیش برود و قدرت خرید متقاضیانی که دنبال واحد کوچک هستند بالا برود. در مجموع به رونق اقتصادی بازار مسکن کمک خواهد شد.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.