| کد خبر: 140105 |

گفت‌وگوی «حمل‌و‌نقل» با سیدحسینی، معاون عمرانی استاندار یزد:

توسعه گرایی، زیرساخت‌های حمل‌ونقلی یزد را بهبود داد

تین نیوز
معاون عمرانی استاندار یزد معتقد است آنچه باعث شد کاستی‌های عملکرد در گذشته در حوزه حمل‌و‌نقل جبران شود، نگاه توسعه گرایانه وزیر راه و شهرسازی در برنامه‌های این وزارتخانه کلیدی است.

سیدمحمدرضا سیدحسینی در گفت‌وگو با هفته‌نامه حمل‌و‌نقل اظهار داشت: استان یزد با توجه به مرکزیت جغرافیایی و قرارگیری در تلاقی کریدورهای حمل‌و‌نقلی شمال- جنوب و شرق- غرب، از موقعیت ویژه‌ای در کشور برخوردار بوده و راه‌های استان همواره پذیرای ترافیک ملی و فرا ملی است به نحوی که سهم تردد سنگین از کل تردد در محورهای استان بسیار بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: استان یزد با وسعت  ۷۵هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارای  ۶۵۳کیلومتر بزرگراه، ۶۶۳کیلومتر راه اصلی و بیش از  ۹۰۰کیلومتر راه فرعی است.

همچنین طول راههای آسفالت روستایی استان  ۲۱۷۵کیلومتر است. معاون استاندار یزد خاطرنشان کرد: در گذشته، نگاه زیرساختی و توسعه گرایانه در بحث راه و شهرسازی وجود نداشته است به طوریکه بعضا پروژه‌هایی تعریف شده که در اولویت نخست توسعه نبوده و حتی همان پروژه‌ها هم نیمه کاره رها شده است.

سیدحسینی گفت: با استقرار دولت یازدهم، توسعه زیرساخت حرف اول را زد و بر این اساس در استان هم نیازهای توسعه حمل‌و‌نقلی استان تدوین شد که با حمایت وزارت و راه شهرسازی اینک این وزارتخانه یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های فعال در استان است.

وی افزود: به عنوان مثال صرفا بودجه اداره راه و شهرسازی استان در دو سال ابتدای فعالیت دولت یازدهم بیش از سه برابر شد که نقش زیادی در توسعه راه‌ها و خدمات زیرساختی استان داشت.

معاون عمرانی استاندار تأکید کرد: چندی پیش بافت تاریخی یزد به عنوان یک شهر تاریخی در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد که این افتخار برای نخستین بار نصیب کشور شده است.  از طرفی در کنار وسعت ۷۰۰ هکتاری بافت تاریخی، بافت فرسوده نیز واقع شده است.

در دولت یازدهم، محدوده بافت‌های تاریخی ده شهر استان در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید که برای توسعه و حل مشکلات این بافت‌ها یک اقدام رو به جلو مثبت بود. همچنین بالغ بر ۳۰۰ فقره وام نوسازی بافت فرسوده اعطا شد و هشت طرح بازآفرینی شهرهای استان یزد (تهیه طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده) نیز تهیه و تولید شد.

 

وی افزود: در این مدت از ۴۴۶۳ واحد مسکن مهر در سالهای ۹۳ و ۹۴ به بهره برداری رسید که مجموع کل واحدهای استان یزد در این بخش  ۲۲۰۴۶ واحد رسید. سیدحسینی در بحث راه‌ها و شریان‌های اصلی استان نیز گفت: در مدت دولت یازدهم طول راههای روستایی آسفالته از ۲۰۷۹ کیلومتر در ابتدای سال ۹۳ به نزدیک به ۳ هزار کیلومتر رسیده است و این روند توسعه‌ای همچنان باشتاب ادامه دارد که با تخصیص اعتبار بیشتر به‌زودی باید جشن اتمام آسفالت راه‌های روستایی استان را جشن بگیریم.

معاون استاندار یزد افزود: در این مدت وزارت و راه و شهرسازی چهار پروژه بزرگ احداث و توسعه بزرگراههای استان با بیش از ۴۵۰ کیلومتر را اجرا کرد که در بیش از ۱۲۰ کیلومتر آن نیز عملیات اجرائی در حال اجرا می‌باشد. مهم‌ترین این پروژه‌ها احداث بزرگراه یزد- بافق، کنارگذر شهرهای زارچ و اشکذر، محور تفت- ابرکوه – سورمق و احداث باند دوم محور یزد- طبس است.

 

سیدحسینی خاطرنشان کرد: ادامه عملیات اجرائی  پنج پروژه احداث یا بهسازی راههای اصلی به طول  ۳۵۰ کیلومتر که مهم‌ترین انها از احداث راه اصلی ابرکوه – مروست، بهاباد – دربند، ندوشن – ورزنه هم اکنون در حال فعالیت می‌باشد. وی به عزم ملی و استانی در مبارزه به پدیده زمین خواری اشاره کرد و گفت: بر اساس سیاست‌های ضدفساد دولت یازدهم فقط در نه ماهه اول سال ۹۴ بالغ بر ۲۷ میلیون متر مربع از اراضی دولتی تحصیل شد.

معاون امور عمرانی استاندار یزد تأکید کرد: در سفر ریاست  محترم جمهور به استان نیز بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و شهرسازی یزد اختصاص یافت که خوشبختانه این پروژه‌ها نیز با سرعت مناسبی در حال اجراست.

به گفته وی برنامه ریزی برای کاهش تلفات جاده‌ای استان، افزایش ظرفیت ریلی استان یزد به طوریکه هم اکنون راه‌آهن در استان یزد   رتبه نخست خدمات حمل بار را در کشور دارد، برنامه ریزی برای احداث بزرگراه‌های مختلف از جمله آزادراه یزد – نطنز و تلاش برای افزایش ایمنی جاده‌ای در استان از دیگر اقدامات استان در حوزه راه  وشهرسازی بوده است.

سیدحسینی با اشاره به گستردگی خدمات و فعالیت‌ها در این حوزه گفت: در مجموع می‌توان گفت با برنامه ریزی صورت گرفته و استقرار نگاه و روش توسعه گرایانه مقام عالی وزارت راه وشهرسازی در حوزه زیرساخت‌های یزد، شاهد توسعه همه جانبه استان در شاخص‌های مختلف این بخش هستیم.

 

لینک خبر

 

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.