| کد خبر: 139061 |

گزارش حمل‌ونقل از فضای دوقطبی یک افتتاح زیرزمینی

شکاف عمیق «هفت» در بهشت: از حاشیه تا متن

تین نیوز

هفت، مدت‌هاست مسئله‌ساز شده است؛ البته مقصود برنامه سینمایی هفت نیست زیرا بحث درباره آن در اینجا نمی‌گنجد بلکه مقصود خط هفت مترو تهران، عمیق‌ترین خط مترو است که با گذشت بیش از یک ماه از افتتاح آن، همچنان محل بحث موافقان و مخالفان است.

مدافعان بهره‌برداری از این خط معتقدند با تلاش‌های انجام‌شده توسط مدیریت شهری پایتخت و به منظور تسریع خدمات‌‌‌رسانی به مردم تهران باید این افتتاح، صورت می‌گرفت و منتقدان بر این باورند با توجه به آماده نبودن برخی زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم از جمله واگن‌های مترو و طولانی بودن سرفاصله قطارها و. . .، شهردار تهران نباید به خاطر اثبات اینکه این خط و ایستگاه‌های مترو، در زمان وی احداث شده، افتتاح تبلیغاتی و شتابزده انجام می‌داد.

همین موضوع، هفته‌هاست که شکاف‌های دوقطبی و چندقطبی بین اعضای شورای شهر چهارم، منتخبان شورای پنجم و شهرداری تهران ایجاد کرده و ظاهرا هیچ‌کدام از طرفین هم قرار نیست از موضع خود درباره این هفت مسئله‌ساز کوتاه بیایند.

 

از موافقان تا مخالفان

شنبه، ۲۰ خردادماه امسال، درحالی که چندین هفته از پیروزی حسن روحانی و اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر تهران گذشته بود، محمدباقر قالیباف، طی وعده‌های قبلی مبنی بر افتتاح خط هفت مترو، ۲۲ کیلومتر از این خط ۲۷ کیلومتری را بهره‌برداری کرد. قبل از این افتتاح و خصوصا بعد از آن، اعتراضاتی از سوی برخی اعضای شورای شهر چهارم، منتخبان شورای پنجم و سایر منتقدان صورت گرفت که البته با پاسخ‌ها و کنایه‌های تند شهردار تهران و موافقان وی همراه شد.

در جدول، برخی از اظهارات مدافعان و منتقدان افتتاح خط هفت مترو ذکر شده است. البته اظهارنظرهای موافقان و مخالفان نسبت به این امر بسیار گسترده‌تر از موارد ذکرشده است اما همین موارد نیز گویای چالش‌ها و دغدغه‌های موجود درباره خط هفت مترو است. بررسی نظرات موافقان و مخالفان نشان می‌دهد اغلب اعضای شورای شهر چهارم، از طیف اصلاح‌طلبان، جزء منتقدان افتتاح خط هفت مترو و اغلب اعضای اصول‌گرای شورا، جزء مدافعان بهره‌برداری از خط هفت مترو در وضعیت موجود هستند.

با این حال، برخی اصول‌گراها مانند رحمت‌الله حافظی، مواضع بسیار انتقادی نسبت به آن ابراز کرده‌اند و از سوی دیگر، افرادی همانند محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورا واکنشی دوسویه، عبدالحسین مختاباد، نگاه موافق و احمد دنیامالی که مواضعش به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است، در مجموع از موافقان و مدافعان سرسخت مدیریت شهری درباره افتتاح خط هفت مترو است.

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای چهارم، مخالف

مدیریت شهری، باید در تأمین امنیت جانی مسافران در خط هفت تعهد دهد/ با استناد به مکاتبات داخلی مترو، مسافرگیری در خط هفت منجر به بحران می‌شود/ وقتی پول ندارید افتتاح نکنید و مردم را به تونل نفرستید/ کمیته‌ حقیقت‌یاب برای بررسی وضعیت مترو خط ۷ تشکیل شود.

محسن سرخو، عضو شورای، مخالف (و تا حدی موافق)

استانداردهای ساخت خط هفت رعایت شده اما هر افتتاحی باید به صورت واقعی باشد و خطوط کامل شده یا  به پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی برسد و سپس افتتاح شود. اینکه پروژه‌ای با یک ششم ایستگاه‌ها قابل بهره-برداری باشد یعنی در برخی از ایستگاه‌ها تملک انجام نشده و اگر ماهانه یک ایستگاه وارد مدار می‌شود تکمیل آن، حدود یک سال زمان می‌برد.

محمد حقانی، عضو شورای چهارم، مخالف

مترو یک پکیج است و تعجیل در راه‌اندازی آن مطلوب نیست. نباید نام افتتاح ناقص را «آزمایشی» بگذاریم/ به‌عنوان نماینده شورای شهر نمی‌دانم سیستم سیگنالینگ راه‌اندازی شده یا خیر؟ / کمبود واگن نسبت به طول خطوط سبب افزایش سرفاصله‌ها شده و تعداد واگن‌ها متناسب با طول خطوط، افزایش نیافته است.

محسن هاشمی، منتخب شورای پنجم، مخالف

افتتاح زودرس خطوط مترو (خط هفت) ، برای امنیت شهروندان، خطرناک است، اعضای کنونی شورا در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند، شهردار جدید باید در اولین روز کاری خود، آن را تعطیل کند.

مهدی چمران، رئیس شورای چهارم، وافق

مشکلات مطرح درباره خط هفت مترو تهران، چک‌لیست پیش از بهره‌برداری مترو بود و اعضایی که با سخنان خود موجب دلواپسی شهروندان شده‌اند، از مردم عذرخواهی کنند/ خط هفت، یکی از مدرن‌ترین و مکانیزه-ترین خطوط مترو است و می‌توان آن را پیشرفته‌تر از سایر خطوط دانست.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، موافق

سیاه‌نمایی کردن کارها بی‌انصافی است. اینکه بخواهیم کاری را ضایع کنیم، ضایع کردن یک فرد نیست بلکه ضایع کردن فرهنگ و دستاورد یک ملت و شهر است. لازم نیست تلاش کنید برای اثبات کارآمدی خود دیگران را ناکارآمد جلوه دهید. کسی که از عدم موفقیت یک مجموعه متعلق به شهر خوشحال می‌شود، انسان نیست.

مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل شهرداری موافق

در دهه اخیر، تلاش‌مان افتتاح خطوط مترو به صورت کامل بوده است. به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره، سه مدیرعامل مترو را دیده‌ام و همیشه بهره‌برداری از مترو در گذشته بر همین روال بود/ زمانی که شرایط برای استفاده مردم فراهم است، نباید برای حداقل‌ها منتظر بمانیم/ اگر خطی بهره‌برداری می‌شود، شرایط لازم، فراهم شده است.

اقبال شاکری، عضو شورای چهارم، موافق    

پروژه‌های بزرگ، یک صنعت‌ هستند با تمام ویژگی‌ها و پیچیدگی‌ها و تصور اینکه بدون مطالعه، پروژه‌ای شروع و اجرا شده باشد، کمی دور از ذهن است.

عبدالحسین مختاباد، عضو شورای چهارم، موافق

خط هفت مترو تهران عمیق‌ترین خط متروست و به رغم برخی انتقادات باید گفت ساخت این خط غیرقابل باور و معجزه بوده است. ساخت این خط که از زیر تمام خطوط مترو می‌گذرد، اقدامی مثبت و ارزنده است.

هابیل درویشی، مدیرعامل مترو، موافق    

خط هفت مترو مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شده است و برخی از اظهارنظرها درباره ناایمن بودن خط هفت، اساس کارشناسی ندارد/ در هیچ دوره‌ای ۲۲ کیلومتر خط مترو به بهره‌برداری نرسیده و برخی که نتوانستند موفقیت این پروژه را تحمل کنند، می‌گویند ناایمن است.

 

از حاشیه تا متن

فارغ از اظهارات موافقان و مخالفان افتتاح خط هفت مترو و اینکه آن را «نمایشی»، «آزمایشی»، «ناقص» یا «معجزه» بنامیم و فارغ از دیدگاه‌های سیاسی هر یک از مدافعان و منتقدان بهره‌برداری از این خط مترو و سایر پروژه‌های حمل‌ونقلی در پایتخت، شهروندان تهرانی خواهان توسعه حمل‌ونقل ارزان، سریع، کارآمد، پاک و البته ایمن هستند.

 

اکنون که موضوع، رسانه‌ای و ایرادات مختلفی درباره افتتاح زودهنگام خط هفت مترو عنوان شده و مازیار حسینی، معاون شهرداری تهران نیز برخی از این انتقادات را وارد دانسته، ورود یک تیم کارشناسی بی‌طرف که مورد قبول همه باشد، برای بررسی دقیق موضوع و ارائه گزارش صادقانه و غیرمغرضانه، می‌تواند حقیقت ماجرا را آشکار کرده و حواشی آن را خاتمه داده تا در آستانه شروع فعالیت شورای پنجم، توسعه حمل‌ونقل عمومی از حاشیه به متن بیاید. عمیق‌ترین خط مترو، باید چالش‌های خود را پشت سر بگذارد تا ماجرای هفت عمیق در بهش پایان یابد.

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.