| کد خبر: 139055 |

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد:

آغاز عملیات اجرائی راه‌آهن قم-اراک از سال ۹۷

تین نیوز

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران روز سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶، در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با راه‌آهن ایتالیا و دانشگاه علم وصنعت، در پاسخ به سؤال خبرنگار هفته‌نامه حمل‌و‌نقل در خصوص زمان اجرای تفاهم‌نامه و آغاز عملیات اجرائی راه‌آهن سریع‌السیر قم-اراک گفت: امیدواریم با اجرای تمام بندهای تفاهم‌نامه و قرارداد نهایی آن، عملیات اجرائی راه‌آهن سریع‌السیر قم-اراک از سال ۹۷ آغاز شود.

مدت زمان ساخت این راه‌آهن ۱۲۰ کیلومتر، چهارسال در نظر گرفته شده و سرعت بهره‌برداری از این خط ۲۵۰ کیلومتر بوده و تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز قابل ارتقا است. سعید محمدزاده در ادامه افزود: این راه‌آهن با همکاری پیمانکاران داخلی و راه‌آهن ایتالیا و همچنین با فاینانس ایتالیایی ساخته می‌شود و در صورت وجود شرایط لازم و اجرای بندهای تفاهم‌‌نامه امضا شده، شاهد آغاز عملیات اجرای آن از سال ۹۷ باشیم.

 

از تلاش‌های دکتر پورسیدآقایی تشکر می‌کنم

شروع تفاهم‌های ریلی جهت همکاری مشترک میان دو کشور ایران و ایتالیا از زمان ریاست دکتر پورسیدآقایی رخ داد و جا دارد از تلاش‌های ایشان یاد کرد. همچنین لازم است از تلاش‌های مدیرعامل راه‌آهن ایتالیا و سفیر این کشور که زمینه همکاری را فراهم کرده‌اند تشکر کرد.

 

 ایران به توسعه حمل‌و‌نقل ریلی توجه ویژه دارد

خوشبختانه کشور ایران در حوزه حمل‌و‌نقل توجه ویژه‌ای به حوزه ریلی معطوف کرده است، به طوریکه در صدر تمام این نگاه‌ها، دستور ویژه رهبری مبنی بر توسعه حمل ونقل ریلی قرار دارد. به علاوه در برنامه توسعه ۵ ساله کشور در بحث حمل ونقل، مهم‌ترین موضوع حمل‌و‌نقل ریلی است.

دولت و مجلس برای توسعه شبکه ریلی در ایران اهمیت خاصی قائل هستند و جهت‌گیری برنامه پنج‌ساله ششم، توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در کشور بوده و رئیس جمهوری ایران ۴ محور برای ۸ سال در نظر گرفته‌اند که یکی از آنها توسعه حمل‌و‌نقل ریلی است.

سرمایه‌گذاری ۱,۵ میلیارد دلاری به صورت مستقیم در بخش ریلی

توجه خاص مجلس شورای اسلامی به موضوع ریل نیز قابل توجه است به طوری‌که امروز کمیسیون‌های تخصصی شوراها مهمان شرکت راه‌آهن بودند و یک درصد از فروش نفت و گاز را به توسعه ریلی اختصاص داده‌اند. در دولت یازدهم سالانه یک تا ۱,۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری شده و این حجم از سرمایه‌گذاری مستقل از سرمایه‌گذاری‌های به صورت فاینانس است. همچنین ۷,۵ میلیارد دلار از محل صرفه جویی‌های مصرف سوخت، برای تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه ریلی در نظر گرفته شده است.

احداث ۲۵۰۰ کیلومتر خط دوم و سوم ریلی در چهار سال

در چهارسال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط دوم و سوم در حاشیه خط‌آهن‌های کشور در دست اجرا قرار گرفته است و انتظار داریم امسال ۸۰۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری برسد. همچنین در سال جاری ۵ مرکز استان به ریل متصل می‌شوند که امروز استان‌ همدان سفر ریلی خود را آغاز کرد.

 

با راه‌آهن ایتالیا سه سند همکاری، سرمایه‌گذاری و آموزشی امضا کردیم

امروز با آقای رناتو مانزوچینی، رئیس راه‌آهن ایتالیا سه سند همکاری، سرمایه‌گذاری و آموزشی امضا کردیم. نخستین موافقتنامه برای طراحی و احداث خط سریع‌السیر و تأمین ناوگان در مسیر قم- اراک است. دومین سند همکاری ریلی بین دو کشور امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین راه‌آهن ایران، راه‌آهن ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت (دانشکده راه‌آهن) برای ایجاد همکاری‌های آموزشی و علمی است.

سومین سند همکاری، قرارداد همکاری‌های علمی و آموزشی بین دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه ایتالیا است تا طرفین بتوانند همکاری‌های علمی و آموزشی و انتقال دانش حمل‌و‌نقل ریلی روز با یکدیگر داشته باشند. در موافقت‌نامه‌ای که بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا به امضا رسید، مقرر شده است علاوه بر تأمین ناوگان سریع‌السیر ریلی توسط ایتالیایی‌ها، احداث خط ۱۲۵ کیلومتری قطار سریع‌السیر بین قم- اراک در دستور کار قرار گیرد. خوشبختانه همکاری‌های خود را با امضای این سه سند با راه‌آهن ایتالیا آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در آینده گام‌های مثبتی در این زمینه برداریم.

 

اعلام مبلغ تفاهم‌نامه، گمانه‌زنی‌ کسانی است که آن را اعلام می‌کنند

در خصوص مبلغ این تفاهم‌نامه فعلاً چیزی اعلام نمی‌شود، چون این تفاهم‌نامه به صورت یک پکیج دیده شده است و مبلغ ۱,۲ میلیارد یوروی اعلام شده از سوی کسانی که آن را اعلام می‌کنند در واقع یک نوع گمانه‌زنی است.

در خصوص انتقال دانش فنی ساخت ناوگان با کشور دیگری در حال مذاکره هستیم

یکی از قدم‌های بزرگ در بخش ریلی توجه به توسعه دانش و تحقیق در حوزه ریل است که امروز بیستمین سالگرد تأسیس دانشکده راه‌آهن علم و صنعت ایران را جشن می‌گیریم. به همین خاطر یکی از بندهای تفاهم راه‌آهن ایران و ایتالیا مربوط به همکاری دانشگاه علم و صنعت و راه‌آهن ایتالیا است که تحت آن مرکز (تست سنتر) با همکاری دانشگاه علم و صنعت انجام می‌شود.

این تفاهم‌نامه در حقیقت یک تفاهم‌نامه سه جانبه بین راه‌آهن ایران، ایتالیا و دانشگاه عل و صنعت ایران است و تلاش می‌شود براساس این تفاهم‌نامه بستر لازم برای انتقال دانش فنی، تبادل استاد و دانشجو و همچنین آموزش‌های تخصصی  فراهم شود.

علیرغم اینکه ایتالیا جزء کشورهای پیشرو در تولید ناوگان سریع‌السیر است اما در خصوص انتقال ساخت این ناوگان با کشور و شرکت‌های دیگری در حال مذاکره هستیم که در صورت نهایی شدن اعلام خواهد شد.

 

راه‌آهن مراغه-ارومیه شهریور ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد

عصر چهارشنبه ۲۱ تیرماه وزیر راه و شهرسازی که به همراه تعدادی از معاونان خود در حوزه حمل ونقل از ایستگاه راه‌آهن ارومیه بازدید می‌کردند، ضمن اظهار رضایت از پیشرفت ۸۵ درصدی ایستگاه راه‌آهن ارومیه از بهره‌برداری خطوط ریلی در شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: پروژه قطار ارومیه- تبریز پس از تهیه گزارش فنی در سنوات بعدی پیگیری می‌شود.

 

عباس آخوندی در حاشیه بازدید از عملیات اجرائی روسازی راه‌آهن مراغه- ارومیه (بلاک نقده- ارومیه) گفت: پروژه ایستگاه راه‌آهن و همچنین خطوط ریلی در استان آذربایجان‌غربی پیشرفت خوبی داشته است که در بازدیدی که از ایستگاه راه‌آهن ارومیه طول خط و برنامه ریل‌گذاری داشتیم این امر کاملاً مشهود بود. وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه ایستگاه راه‌آهن ارومیه در حدود ۸۵ درصد پیشرفت کار داشته و در وضعیت بسیار مناسبی به سر می‌برد. همچنین از جهت ریل‌گذاری سرعت کار را مناسب ارزیابی می‌کنم.

وی ادامه داد: براساس گزارشاتی که در مورد طول خط و برنامه ریل‌گذاری ارائه شده در حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر باقی مانده است و باتوجه به اینکه تقریباً روزی هزار متر ریل‌گذاری انجام می‌شود امیدواریم ظرف ۶ هفته آینده عملیات ریل‌گذاری به اتمام برسد. آخوندی اظهار امیدواری کرد: تا ایستگاه راه‌آهن ارومیه و خطوط ریلی آن در شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد. همچنین فعالیت کارگاه‌ها را در این خطوط ریلی بسیار مناسب است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد پروژه قطار ارومیه-تبریز گفت: این خط در مرحله تعریف است که با آن موافق هستم و برنامه‌ریزی‌ها برای انجام آن در آینده صورت می‌گیرد. ان‌شالله گزارش فنی برای آن تهیه می‌شود تا بتوانیم در عهده سنوات بعدی اجرای این پروژه دنبال کنیم.

شایان ذکر است، محور راه‌آهن مراغه به ارومیه اتصال شهرهای ملکان-میاندوآب-مهاباد-نقده و ارومیه را با خط راه‌آهن تبریز-تهران فراهم می‌کند و طول کل راه‌آهن مراغه به ارومیه حدود ۱۸۶ کیلومتر و فاصله ایستگاه راه‌آهن ارومیه تا ایستگاه راه‌آهن تهران حدود ۷۹۰ کیلومتر است.

 

تکمیل خط دوم راه‌آهن اهواز- اندیمشک تا پایان سال ۹۶

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن روز دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ از تکمیل خط دوم راه‌آهن اهواز- اندیمشک تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه سرعت سیر قطار در این محور به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

مازیار یزدانی، با بیان اینکه ناحیه جنوب جزو پیشروترین نواحی در بحث دوخطه‌ها است، گفت: برنامه دوخطه کردن در محور جنوب با پیشرفت مناسب در حال اجرا است به طوری که خط اهواز- سربندر در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و دو خطه خط اهواز- اندیمشک امسال تکمیل و تحویل داده می‌شود. وی افزود: خوشبختانه پروژه‌های بازسازی و بهسازی خطوط ریلی محور جنوب کشور با وجود مشکلات و سختی شرایط آب و هوایی نامساعد در حال برنامه‌ریزی و اجرا است.

۸۰ درصد مسیرها شامل تونل و پل است که با وجود فضای عملیاتی بسیار سخت، بازسازی و ارتقاء ظرفیت در این محورها اجرا می‌شود. یزدانی اضافه کرد: افزایش تناژ بارگیری و ارتقای سرعت در خطوط راه‌آهن در حال انجام است. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: راه‌آهن اهواز مرکز کنترل ترافیک محور جنوب است و پیشرفته‌ترین سیستم در این مسیر با مرکزیت اهواز نصب‌شده و کل مسیر تهران – اهواز در این منطقه کنترل می‌شود.

وی افزود: در بحث ساختمان ایستگاه‌ها، قرارداد طرح جامع منعقد شده به طوری که ایستگاه راه‌آهن اهواز به مرکز تجاری، اداری و عملیاتی تبدیل‌ می‌شود. همان‌گونه که در ۴ ایستگاه تهران، مشهد، قم و تهران نیز این موضوع در حال اجرا است.

لکوموتیوهای برقی روسی به ایران می‌آیند

شرکت روسی سینارا با ایران در چارچوب همکاری‌های صنعتی مسکو و تهران، بر سر صادرات ۱۷ لکوموتیو برقی به ایران به ارزش ۲۴ میلیون یورو به توافق رسیدند. براساس این گزارش، معاون رئیس شرکت ماشین‌سازی روسی سینارا روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه با اعلام اینکه ارزش این قرارداد امضا شده ۲۴ میلیون یورو است گفت: به‌زودی برخی قطارها و لوکوموتیوهای مورد توافق را به ایران ارسال می‌کند.

آنتون زوبیخین، در حاشیه نمایشگاه اینوپروم اعلام کرد: قصد داریم سال آینده ۱۷ واحد لوکوموتیو ریلی را به ایران صادر کنیم و این قرارداد با استفاده از حمایت‌های مالی مرکز صادرات روسیه (REC) عملی می‌شود. گفتنی است، سال گذشته روسیه قرارداد دیگری را با شرکت را‌ه‌آهن ایران برای برقی‌کردن مسیـر راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون برای تاأمین مواد و تجهیزات مورد نیاز امضا کرد.

بنا به گزارش رسانه روسی، همچنین شرکت اورالسکیه لوکوموتیو، سال گذشته برای فروش ده‌ها لوکوموتیو و قطار تندرو با ایران توافق کرد که سینارا از روسیه و زیمنس از آلمان لوکوموتیوهای برقی را به ایران صادر می‌کنند. در این پروژه رقیب سینارا، یعنی ترانس ماش هولد (ТМХ) قصد مشارکت و ارسال لوکوموتیو به ایران را داشت، اما الکساندر میشارین مدیر این شرکت اعلام کرد که طرف ایرانی استانداردهای سختگیرانه‌ای دارد.

 

ارسال ۲ قطار از همدان به مشهد در هفته

رئیس هیأت مدیره شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا با اشاره به آغاز سیر قطارهای این شرکت از همدان به مشهد گفت: طبق برنامه شرکت رجا تا پنجم آبان ماه پیش رو هر هفته حرکت دو قطار را از همدان به مشهد مقدس و بالعکس ارسال می‌کند. سید محمد راشدی افزود: خوشبختانه در دومین روز هفته تأمین اجتماعی، شاهد سیر اولین قطار عصر سه‌شنبه از همدان به مشهد بودیم و به تدریج شرکت رجا در نظر دارد قطارهای بیشتری را در این مسیر خدمت‌‌رسانی کند.

 

وی اظهارکرد: هرچند که افزایش سفر در این مسیر ریلی بستگی به استقبال مسافران دارد، اما با تلاش دست‌اندرکاران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت رجا درصدیم که سیر قطارهای مسافری در این مسیر را افزایش دهیم.

رئیس هیأت مدیره شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا بیان کرد: در روز راه‌اندازی این قطار (۲۰ تیرماه ۹۶) ، جمعی از خبرنگاران و خانواده محترم شهدا به عنوان نخستین مسافران این قطار با واگن‌های ۴ نفره درجه یک (پلور سبز) سفر خود را از همدان به مشهد مقدس آغاز کردند. راشدی خاطرنشان کرد: فروش بلیت برای عموم مردم در این مسیر به‌زودی از طریق کلیه کانال‌های فروش شرکت رجا انجام خواهد شد.

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.