| کد خبر: 139053 |

بازیابی جایگاه بندر شهید رجایی پس از برجام

۳۰هزار میلیارد ریال پروژه در مجتمع بندری شهید رجایی

تین نیوز

بندرشهید رجایی هرمزگان به عنوان بزرگترین پایانه بندری کشور که چند سال رکود تردد و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ را تجربه کرده بود؛ پس از اجرای تفاهم‌نامه برجام به همت دولت تدبیر وامید به جایگاه واقعی خود در بین بنادر مهم دنیا بازگشته است.

منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران نام برده شده که با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا، به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد وهمچنین بیش از ۸۵ درصد کالاهای کانتینری کشور در مجتمع بندری شهید رجایی جا به جا می‌شود.

مجتمع بندری چند منظوره شهید رجایی با ۱۸ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و ۴۰ پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران، توان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ پاناماکس با ظرفیت بیش از ۱۲هزار کانتینر را دارد.

این بندر از سال ۶۴ فعالیت خود را در غرب بندرعباس آغاز کرد و هرسال بر توسعه آن افزوده شده به طوری که درسالهای اخیر به منطقه ویژه شهید رجایی و دروازه طلایی ایران معروف شده و ضمن ارتباط بندری با ۸۰ بندر معروف جهان در برنامه دوره‌ای تخلیه وبارگیری کالاهای کانتینری دنیا قرار دارد. 

افزایش ۲۵۰میلیوتنی ظرفیت بنادر کشوربا محوریت بندر شهید رجایی

معاون وزیر راه و شهرسازی درهمین ارتباط گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته ظرفیت بنادر کشور تا چهار سال آینده به ۲۵۰ میلیون تن افزایش می‌یابد که محوریت بندر شهید رجایی مد نظر است. محمد سعید نژاد که به هرمزگان سفر کرده بود، افزود: با تلاش دولت تدبیر و امید ظرفیت بنادر کشور از ۱۸۰ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۱۰ میلیون تن در سال ۹۵ افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی با محوریت بندهای ۱۰و ۱۱سه پروژه مهم شامل تجهیز ترمینال شماره ۲، احداث ترمینال شماره سه و ساخت اسکله‌های نفتی در مجتمع بندری شهید رجایی تعریف شده که بهره برداری شد.

سعید نژاد با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت خاطرنشان کرد: به منظور صادرات فرآورده‌های نفتی تولیدی نیازمند ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در بنادر کشور با محوریت مجتمع بندری شهید رجایی هستیم.

معاون وزیرراه وشهرسازی بااشاره به عملیات ساخت ترمینال شماره ۳ مجتمع بندری شهید رجایی بیان داشت: با تکمیل آن درآینده نزدیک قرارداد خرید تجهیزات آن نیز با بخش خصوصی به امضا می‌رسد.

سعید نژاد از مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان نزدیک‌ترین بندر به آسیای میانه نام برد که دارای راههای مختلف دسترسی به‌ویژه راه‌آهن دو خطه است.

وی از توسعه فعالیت‌های ترانزیت و ترانشیب کالا به عنوان یک گام مهم در راستای اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: به همین منظور محوطه‌ای به وسعت دو هزارو ۴۰۰هکتاردرنظرگرفته شده که به تصویب دولت نیز رسیده است. وی، تردد زیاد کشتی‌ها در تنگه هرمز را به عنوان یک فرصت مهم اقتصاد دریایی دانست و افزود: طی سالهای اخیرسرمایه گذاری‌های مناسبی در منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی توسط بخش خصوصی صورت گرفته که می‌تواند در افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ نقش داشته باشد.

با ساخت ترمینال شماره ۳ مجتمع بندری شهید رجایی و با تکمیل آن درآینده نزدیک قرارداد خرید تجهیزات آن نیز با بخش خصوصی به امضا می‌رسد و مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان نزدیک‌ترین بندر به آسیای میانه است که دارای راههای مختلف دسترسی به‌ویژه راه‌آهن دو خطه است.

توسعه فعالیت‌های ترانزیت و ترانشیب کالا به عنوان یک گام مهم در راستای اقتصاد مقاومتی درمجتمع بندری شهید رجایی قرار گرفته و به همین منظور محوطه‌ای به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاردرنظرگرفته شده که به تصویب دولت نیز رسیده است.

 

 پیشی گرفتن صادرات بر واردات در بندر شهید رجایی پس از برجام

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: پیشی گرفتن صادرات بر واردات در بندر شهید رجایی سال ۹۵ نشانگر افزایش تولیدات داخلی وگام نهادن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گشایش درهای بنادر دنیا برروی اقتصاد ایران پس ازبرجام است.

الله مراد عفیفی پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بعد از به نتیجه رسیدن برجام بندر شهید رجایی بین بنادر کانتینری دنیا رشد چند پله‌ای داشته ولی هنوز به جایگاهی که مد نظر داریم نرسیده است. وی ادامه داد: بندرشهید رجایی قبل از تحریم‌های ناجوانمردانه کشورهای غربی علیه کشور رتبه ۴۵ را در بین ۱۰۰ بندر کانتینتری جهان داشت که تحریم‌ها موجب اُفت این جایگاه شد. وی ادامه داد: برای بازیابی جایگاه بندر شهید رجایی پس از رفع تحریم‌ها اقدام‌هایی همچون توسعه پسکرانه کانتینتری، توسعه خط تجهیزات و بکارگیری تجهیزات کانتینتری و مدرن آغاز شده است.

وی اضافه کرد: تجهیزات خریداری شده و هم اکنون در حال نصب است که امید می‌رود تا پایان سال ۹۶ بخش اعظم این تجهیزات به بهره برداری برسد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: همچنین امید می‌رود با توجه به روند رشدی که از سال ۹۵ و ابتدای سال ۹۶ آغاز شده جایگاه بندر شهید رجایی در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ جایگاه مناسبی پیدا کند.

عفیفی پور ابراز داشت: با توجه به رشد ۴۰ درصدی که در فصل بهار سال جاری نسبت به پارسال وجود داشت می‌توان جایگاه قبلی و بالاتر از آن را به‌دست آورد. وی ابراز داشت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب مخزن نفتی در بندرشهید رجایی ایجاد شده و در حال توسعه مخازن هستیم، ضمن آنکه طرح‌های متعددی در این بخش وجود دارد که حدود ۶ طرح تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

 

۳۰هزارمیلیارد ریال پروژه در مجتمع بندری شهید رجایی دردست اقدام است

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: دهها پروژه درمجموع به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال در مجتمع بندری شهید رجایی در دست اقدام است که از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به عملیات اجرائی احداث سه پست اسکله نفتی به همراه احداث راههای دسترسی به ارزش یکهزارو ۶۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

به گفته عفیفی پور، با بهره برداری از این اسکله‌ها تا ۲ سال آینده ضمن ایجاد اشتغال برای ۱۰۰۰نفر، ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق این بندر نیز به ۳۴ میلیون تن افزایش می‌یابد. عفیفی پور، از تجهیز پایانه کانتینری شماره ۲ با استفاده از ۱۵دستگاه جرثقیل‌های داخل محوطه‌ای (ترانستینر) ساخت و مونتاژ یکی از صنایع داخلی بعنوان دیگر طرح‌های زیربنایی دراین بندر نام برد که عملیات نصب آنها هفته گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

وی ادامه داد: جرثقیل‌های ذکر شده توانایی روی هم قراردادن پنج ردیف کانتینرو ۶ کانتینر را در عرض یکدیگر دارند و مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای راه اندازی این جرثقیل را ۸۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این پروژه طی مدت یک و نیم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بنا به اظهار عفیفی پور، تا پایان سالجاری، ۱۱ پروژه عمرانی با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در بندرشهید رجایی محقق می‌شود. وی افزود: تکمیل و بهره برداری از ۱۱پروژه عمرانی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در سال ۹۶ هدف‌گذاری شده که بر اساس برنامه زمانبندی شده، ۶ پروژه در نیمه نخست وپنج پروژه دیگر در نیمه دوم سال جاری آماده بهره برداری می‌شود.

وی بیان کرد: ۲ پروژه ساخت آب شیرین کن با مجموع ظرفیت تولید ۲۵هزار مترمکعب آب شرب، چهار پروژه احداث پایانه نگهداری فرآورده‌های نفتی، ۲ پروژه پایانه لجستیک کالا و کانتینر، یک پایانه استاندارد نگهداری کالای خطرناک، یک پایانه ورود و خروج کامیون و همچنین تعمیرگاه و موتورپول تجهیزات از جمله این طرح هاست. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه‌ها علاوه بر ایجاد تحول در بندرشهید رجایی، برای حدود ۸۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود تا گامی مهم در زمینه تحقق شعار امسال یعنی &#۳۹;اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال&#۳۹; برداشته شود.

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.