| کد خبر: 134896 |

حمل‌و‌نقل آخرین وضعیت بازار مسکن را بررسی می‌کند

مسکن امسال وارد دوره رونق می‌شود

تین نیوز

مسکن امسال با رکود خداحافظی می‌کند. مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار حمل‌و‌نقل می‌گوید: اقتصاد ایران وارد دوره رونق شده است و آمارها رونق تمام بخش‌های اقتصادی را تأیید می‌کند اما بخش مسکن تنها بخشی است که بازمانده رکود است و پیش‌بینی می‌شود امسال این حوزه نیز وارد دوران رونق شود.

 

 این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه توضیح داد: با رونق اقتصاد در این بخش، صنایعی که به صنعت ساخت و ساز وابسته‌اند نیز درگیر رونق می‌شوند و در نتیجه رشد اقتصادی امسال ایران تضمین می‌شود.

 

 وی با تأکید بر اینکه بازار مسکن ایران در سال‌های گذشته تحت تأثیر کاهش قدرت خرید مردم با رکود مواجه شد، ادامه داد: سیاست‌های دولت یازدهم در سال‌های اخیر سبب شد طبقه متوسط ایران بار دیگر تقویت شده و شرایط مساعد تری را داشته باشند.

 

از سوی دیگر دولت تجهیز قدرت خرید مردم از طریق پس‌انداز خود در بهبود شرایط مؤثر افتاده است. او با اشاره به اینکه مراقبت از انفجار قیمتی لازم است در دستور کار قرار گیرد، گفت: اقتصاد ایران در سال‌های گذشته از انفجار قیمت مسکن متاثر شد و هنوز اثرات آن رشد انفجاری در عرصه‌های اقتصادی پابرجاست از این رو رشد دوباره قیمت‌ها به شکل بیمارگونه به هیچ روی نمی‌تواند به سود اقتصاد ایران باشد.

 

اما علاوه  بر توضیحات این استاد دانشگاه گزارش‌های بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد اقتصاد ایران در ماه‌های اخیر با افزایش محسوس خریداران مسکن روبه‌روست و این امر همراه بار شد ملایم قیمت‌ها موید آن است که در شرایط کنونی دوران پیش رونق مسکن از راه رسیده است.  در عین حال بازار اجاره بها نیز در فصل جابه‌جایی با افزایشی در حدود ۱۰ درصدی در قیمت‌ها روبه‌رو بوده است و همین مسئله خود نشان از ثبات و آرامش در این بازار دارد. 

 

در سال‌هایی که خرید و فروش مسکن با رکودی چشمگیر مواجه بود، قیمت‌ها در بازار اجاره بها با افزایشی چشمگیر روبه‌رو شد. به عبارت دیگر کاهش قدرت خرید و رکود در بازار خرید و فروش مسکن، تأثیری مخرب بر بازار اجاره بها به جا گذاشت و افزایش شدید قیمت‌ها را در پی داشت. اما ثبات در بازار اجاره بها خود نشان از آن دارد که اقتصاد ایران در بخش مسکن با شرایطی متعدل و ملایم روبه‌روست. 

 

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد دولت در سال جاری حساب ویژه‌ای بر رونق بخش مسکن و ایفای نقش این حوزه درپیشبرد برنامه‌های رشد اقتصادی باز کرده است. 

 

اگر در سال گذشته خودرو توانست بار سنگین رشد اقتصادی را تأمین کند، در سال جاری این بخش مسکن است که این مسئولیت را عهده دار خواهد شد.  تولید مسکن در ایران طی سال‌های اخیر تحت تأثیر کاهش خرید و فروش، روندی کاهشی را تجربه کرد از این رو به نظر می‌رسد با ظهور نشانه‌های رونق، سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت و ساز نیز افزایش یابد. حرکت رفت و برگشت معاملات مسکن در تهران طی یک هفته اول بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری از «تغییر انتظارات» در بازار ملک حکایت دارد.

 

نتایج تحقیقات میدانی در بازار مسکن نشان می‌دهد در اوایل هفته گذشته، صحنه معاملات ملک شاهد بازگشت و مراجعه متقاضیان خرید به بنگاه‌ها – بعد از رکود انتخاباتی دو ماه اول سال – شد؛ اما در حال حاضر به‌دلیل «تقویت انتظار برای بهتر شدن شرایط اقتصادی» میل به خرید و فروش مجددا کاهش یافته است.

 

بررسی‌ها حاکی است سمت تقاضا در بازار مسکن با اطمینان اولیه به «تداوم سیاست‌های کلیدی ۴ سال اخیر در حوزه اقتصاد»، هم‌اکنون از بابت تغییرات احتمالی در تیم اقتصادی دولت، نسبت به رخدادهایی همچون «تسهیل شرایط خرید مسکن، ساده‌سازی مسیر وام‌دهی در بانک‌ها و اصلاحات در بازار پول» خوش‌بین شده است.

 

این انتظارات، در کنار «افت سنتی حجم معاملات مسکن در ماه‌ رمضان» که همه‌ساله اتفاق می‌افتد، سبب شده کارشناسان، مسیر بازار ملک طی حداقل یک ماه آینده را در قالب سناریوی جدید پیش‌بینی کنند. براساس چشم‌انداز مطرح، حرکت رو به جلو به لحاظ رشد معاملات مسکن در هفته‌های آتی، بعید است؛ مگر آنکه‌ محرک‌ جدید وارد بازار شود. تحلیلگران‌ در عین حال فرضیه «عقبگرد از پیش رونق به رکود» را رد می‌کنند. 

 

یکی از دلایل رکود در بازار مسکن و همچنین صنعت ساخت وساز، در عین کاهش قدرت خرید، راه اندازی پروژه عظیم مسکن مهر بود که سبب شد بخش مهمی از تقاضا از بازار خارج شود. به عبارت دیگر ایفای نقش دولت در صنعت ساخت و ساز، خود عاملی برای کاهش ساخت و سازها در دیگر حوزه‌ها تلقی می‌شود.

 

پیش‌بینی می‌شود با ورود بخش مسکن به دوران رونق، اقتصاد ایران موقعیتی متفاوت از گذشته را شاهد باشد. در سال‌های گذشته همواره تولید مسکن از تقاضا عقب‌تر بوده و همین امر رشد قیمت‌ها در بازار اجاره بها را شکل داده است اما با ورود این بازار به دوره رونق احتمالا، روند افزایش اجاره بها در کشور و خصوصا شهرهای بزرگ مهار خواهد شد.

لینک خبر

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.