| کد خبر: 133497 |

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد:

تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های راه‌آهن در دولت دوازدهم

تین نیوز

هفته‌نامه حمل ونقل| سعید محمد زاده، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بعد از انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، در مراسم‌های مختلف به تشریح بعضی از برنامه‌ها و اولویت‌های راه‌آهن در سال ۹۶ و سال‌های آتی پرداخته است که در این گزارش این برنامه‌ها به‌صورت تجمیع در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار می‌گیرد:

 

اتصال ۴ مرکز استان به شبکه ریلی در سال ۹۶

پس از اتصال همدان به شبکه ریلی سراسر کشور که توسط جناب آقای دکتر روحانی و وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت‌ماه ۹۶ به بهره‌برداری رسید، رشت، کرمانشاه، ارومیه و تبریز به‌عنوان دیگر مراکز استان‌هایی هستند که امسال به شبکه سراسری راه‌آهن وصل می‌شوند.

 

۸۰۰ کیلومتر توسعه خطوط ریلی با اجرای خطوط ۳، ۲ و ۴

اجرای ۸۰۰ کیلومتر توسعه راه‌آهن در مناطق مختلف کشور از دیگر برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی برای سال جاری است. این توسعه عمدتاً با اجرای خطوط ۲، ۳ و ۴ در مسیرهایی همچون بافق - اصفهان، تهران - قزوین، و اهواز - اندیمشک انجام می‌شود.

 

احداث بندر خشک اینچه‌برون

اجرای عملیات احداث بندر خشک در اینچه برون و نیز اجرای خط عریض و نرمال و نیز تجهیزات تعویض بوژی با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است و به دلیل اینکه گمرک اینچه برون دروازه ورود به کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود بنابراین دولت اقدامات گسترده‌ای را برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در این منطقه در دست انجام دارد.

 

کاهش تعرفه حمل‌ونقل ریلی

دولت خواهان افزایش رقابت ریل در میان سایر وسایل حمل‌ونقل از حیث به‌صرفه بودن آن است، برای این منظور راه‌آهن در طی سال ۹۳ تا ۹۵ سهم خود از تعرفه حمل‌ونقل ریلی را از حدود ۵۸ درصد به حدود ۲۴ درصد رسانده تا هزینه حمل‌ونقل ریلی کاهش یابد و بالطبع این تصمیم، فشارهای زیادی را به راه‌آهن وارد کرده است.

 

برنامه‌های شرکت راه‌آهن در حوزه جابه‌جایی مسافر و بار

برنامه‌های شرکت راه‌آهن در این حوزه مبتنی بر توسعه ظرفیت شبکه، افزایش راندمان و کارایی بوده و برای این مهم یک مجموعه اقداماتی در حال انجام است. طرف حساب خرید واگن بخش خصوصی و با حمایت راه‌آهن قراردادهای خوبی دراین‌باره منعقدشده است. در خصوص سرعت ناوگان و افزایش آن و موضوعات مرتبط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی برنامه‌های جامعی در دستور کار قرار دارد. در خصوص افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از جابه‌جایی و بار نیز باید گفت که جابه‌جایی بار به‌وسیله شبکه ریلی از ۳۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴۰,۳ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده که این نشان از موفق بودن سیاست‌ها در این حوزه دارد.

 

اقدام مثبت دولت و مجلس، شبکه ریلی را رقابت‌پذیر کرد

باید از اقدام مثبت دولت و مجلس در تقویت شبکه ریلی قدردانی کرد زیرا دولت در برنامه ششم توسعه پیشنهاد محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر را داد که نمایندگان نیز با مصوب کردن این پیشنهاد رقابت‌پذیری شبکه ریلی را بیشتر کردند.

 

شرکت راه‌آهن صاحب واگن نیست

خریداری واگن و نوسازی آن از سوی بخش خصوصی پیگیری ‌می‌شود و ما به‌عنوان شرکت راه‌آهن صاحب واگن نیستیم. برای خرید واگن، بخش خصوصی به‌طور حتم به سمت بهترین پیشنهاد هدایت خواهد شد، فروشندگان خارجی به خریداران بخش خصوصی پیشنهاد فروش اقساطی و درازمدت ‌می‌دهند که این پیشنهاد ارزشمندی است. از طرفی تولیدکنندگان داخلی، فروش نقد انجام ‌می‌دهند چون توان فروش اقساطی و بلندمدت ندارند.

 

لیزینگ ریلی پیگیری ‌می‌شود

در حال حاضر مکانیزمی از سوی شرکت راه‌آهن مبنی بر لیزینگ ریلی پیگیری ‌می‌شود که با راه افتادن لیزینگ ریلی، مجموعه‌ای که منابع مالی خوبی داشته و بتواند نسبت به خرید انبوه واگن از بخش خصوصی اقدام و در اختیار استفاده‌کننده قرار بدهد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

بحث تأمین مالی، مهم‌ترین مانع تولید ریل ملی

در خصوص ریل، امکان تولید داخل وجود دارد اما موضوع مهم دراین‌باره نیز بحث تأمین مالی است. شرکت ذوب‌آهن یکی از شرکت‌های تولیدکننده ریل در داخل کشور است و معاملاتی با این شرکت نیز انجام‌شده اما با توجه به اینکه امکان فروش اقساطی از سوی این شرکت نیست برخی محدودیت‌هایی پیش روی خرید ریل وجود دارد.

 

ارتقاء ایمنی در راه‌آهن توجه ویژه می‌طلبد

توجه ویژه به موضوع ارتقای ایمنی، به‌عنوان یک اصل اساسی بایستی در دستور کار مدیران راه‌آهن قرار گیرد. مدیران باید توسط قطار به مناطق مختلف سفر کنند تا مسائل و مشکلات موجود شناسایی و در جهت رفع آن اقدام شود. اگر ما در راه‌آهن خواهان افزایش بهره‌وری و سرعت هستیم، باید به موضوع ارتقای ایمنی در محدوده ایستگاه‌ها توجه کنیم.

 

نیازمند مدیریت یکپارچه هستیم

مدیریت یکپارچه ازجمله مباحثی است که مدیران بایستی برای دستیابی به آن تلاش مضاعف داشته باشند. راه‌آهن برای تکمیل پروژه‌ها به مدیریت یکپارچه و فصل مشترک در کارها نیازمند است و افزایش درآمد و مدیریت هزینه، جذب بار و توجه به خطوط فرعی از اولویت‌های اصلی در راه‌آهن خواهد بود.

 

موضوع بهره‌وری و ارتقای آن در بخش حمل‌ونقل ریلی اصل مهم و اساسی به شمار می‌آید

راه‌آهن مجموعه‌ای عظیم و سرمایه ملی است که باید به دنبال جلب اعتماد و حفظ ارزش‌های آن باشیم. برای آنکه راه‌آهن موجب قوت و توسعه اقتصاد کشور شود باید تلاش و همت خود را افزایش دهد. موضوع بهره‌وری و ارتقای آن در بخش حمل‌ونقل ریلی اصل مهم و اساسی به شمار می‌آید.

 

مهم‌ترین کارها در اولویت قرار می‌گیرد

با توجه به حجم بالای پروژه‌ها و فعالیت‌ها در راه‌آهن بایستی مهم‌ترین کارها در اولویت قرار گیرد زیرا منابع اعتباری ما بسیار محدود است. اگر بخواهیم همه کارها را هم‌زمان پیش ببریم دچار اشتباه و خطا خواهیم شد. ما برای آنکه به نتایج مطلوب برسیم باید ذینفعان پروژه‌ها را بشناسیم و مدیریت هماهنگی را در بخش حمل بار تقویت کنیم.

 

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.