| کد خبر: 128963 |

گزارش «حمل‌و‌نقل» از آخرین تحولات نرخ تورم در فروردین ۱۳۹۶

نرخ ۵,۲ درصدی تورم در حمل‌و‌نقل

تین نیوز

 نرخ تورم در بخش حمل‌و‌نقل به کمتر از ۶ درصد در اولین ماه سال جاری رسید. به گزارش «حمل‌و‌نقل»، بررسی‌ها نشان می‌دهد، نرخ تورم در بخش حمل‌و‌نقل در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایشی برابر  ۵,۲ درصد را نشان می‌دهد.

 

 به‌این‌ترتیب نتیجه سیاست دولت در مهار نرخ تورم در بخش‌های مختلف اقتصادی قابل تشخیص است.  اهمیت بخش حمل‌و‌نقل در سبد هزینه‌ای تدوین شده از سوی مرکز آمار ایران در حدود ۹,۷۹ درصد برآورد می‌شود. لازم به ذکر است که بالاترین سهم در تدوین این سبد از آن مسکن و آب و برق و سوخت در وهله اول و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در وهله دوم است.

 

این دو بخش به تنهایی اهمیتی بیش از ۶۰ درصدی را در سبد تورمی کشور از آن خود کرده‌اند. با این وجود باید توجه داشت که مهار نرخ تورم در این حوزه نشانگر ثباتی است که در حوزه قیمت سوخت و بهای حمل‌و‌نقل اتفاق افتاده است.  در کل بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به فروردین امسال به رقم قابل بررسی ۶,۹ درصد کاهش یافته است.

 

 نرخ تورم در ایران در سال ۱۳۹۲ یعنی اولین سال فعالیت دولت یازدهم حتی از ۳۴ درصد نیز فراتر رفته بود و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت در این مقطع زمانی مهار نرخ تورم بود.

 

 برآوردها نشان می‌دهد دولت یازدهم توانسته است چهار سال پیاپی نرخ تورم در اقتصاد ایران را کاهش دهد به‌طوری‌که در سال گذشته نرخ تورم تک رقمی شده است و در فروردین، یعنی گران‌ترین ماه سال از منظر افزایش تقاضا به‌دلیل فرار سیدن تعطیلات نوروزی و... نرخ تورم همچنان در حدود ۶,۹ درصد تثبیت شده است.

 

تداوم کاهش نرخ تورم در سال جاری نیز از منظر کارشناسان اقتصادی قابل دوام است و برآوردها نشان می‌دهد ایران در سال جاری نیز تورمی پایین را در مقایسه با نرخ‌های پیشین اقتصادی تجربه خواهد کرد.  نرخ تورم درحالی برای اولین بار در سال گذشته مثبت شد که بیش از دو دهه از اخرین باری که اقتصاد ایران تورم تک رقمی را تجربه کرد می‌گذرد. ایران در سال ۱۳۶۹، تورمی تک رقمی را در کارنامه خود ثبت کرده بود.

 

 بر‌اساس این گزارش تک رقمی شدن تورم آرزوی دیرین دولت‌ها در این حوزه بوده است اما ساختارهای اقتصادی ایران از یک سو و بی‌انضباطی حاکم بر فضای اقتصادی از‌سوی‌دیگر سبب شده بود نرخ تورم در دولت پیشین ارقامی بسیار بالا را تجربه کند به‌طوری‌که برخی مجامع بین‌المللی نسبت به ایجاد ابرتورم در اقتصاد ایران هشدار داده بودند.

 

تورم خوراکی‌ها که اهمیت فوق‌العاده‌ای در ایران داراست نیز در این مقطع زمانی ۸,۵ درصد برآورد شد این درحالی است که در دوره‌ای که اقتصاد ایران تورمی بالاتر از ۳۰ درصد را شاهد بود، نرخ تورم خوراکی‌ها به بیش از ۶۰ درصد می‌رسید. این بدان معنا بود که تورم بالا در این حوزه، فشارهای هزینه‌ای بر سبد خانوار را بیش از پیش افزایش می‌داد چرا که تأمین هزینه‌های خوراکی نمی‌تواند به آینده موکول شود.

 

 اقتصاد ایران در شرایطی نرخ پایینی از تورم را در سال گذشته تجربه کرد که رشد اقتصادی نیز به بالاترین رقم در سال‌های اخیر رسید به‌طوری‌که بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه را برابر ۱۱,۹ درصد برآورد کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته را بیش از هشت درصد برآورد کرده است به‌این‌ترتیب بالا بودن رشد اقتصادی در عین کاهش نرخ تورم از سوی مراکز آماری خارج از دولت نیز تأیید شده است.

 

 ایران در سال‌های اخیر با بحران‌های شدید از منظر بالا بودن نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو بود که دولت یازدهم در هر دو مورد توانست نمره قبولی را در کارنامه خود به ثبت برساند و موقعیت اقتصاد ایران را بار دیگر تثبیت نماید.


لینک خبر در هفته نامه حمل و نقل

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.