| کد خبر: 80114 |

ترکان:

سبک زندگی است که معماری یک ملت را می‌سازد / هفتاد درصد از ساختمان‌های ایران مهندسی‌ساز است

تین نیوز | رئیس سازمان نظام مهندسی كشور با طرح این سئوال كه آیا معماری ایرانی وجود دارد، گفت: به نظر من معماری ایرانی قابل تعریف نداریم، معماری اقلیمی است و سبك زندگی معماری یك ملت را می‌سازد.

اكبر تركان چهارشنبه 28 بهمن در نخستین همایش ملی شهرسازی و معماری ایرانی و اسلامی در شیراز گفت: معماری اقلیمی است كه براساس شرایط آ ب و هوایی و سبك زندگی شكل می‌گیرد بنابراین معماری در گیلان، آذربایجان، یزد، اصفهان و سایر نقاط كشور با هم متفاوت است.

وی با تصریح اینكه معماری به‌شكل اقلیمی است و نمی‌تواند هویت ملی داشته باشد، گفت: شاید در این همایش شما مشتركاتی پیدا كنید كه به اشتراك بگذارید اما در ایران هر قسمت با بوم و جغرافیای هر منطقه معماری خاص آن را دارد.

تركان همچنین با احترام به علاقه‌مندی موجود نسبت به هویت بخشی معماری اسلامی است، گفت: تكرار تم‌های صفوی را امروز به‌عنوان هویت‌بخشی تلقی كنیم. شاید این زیاده‌روی باشد.

وی با بیان اینكه در دوره‌ای به دلیل نبود امكاناتی نظیر فولاد و سایر سازه‌های جدید از شیوه‌های خاصی برای ساخت و سازها استفاده می‌شده است، گفت: این نوع معماری ناشی از تكنولوژی است.

تركان با تاكید براینكه سبك زندگی اسلامی است كه معماری اسلامی و سبك زندگی ایران است كه معماری ایرای را می‌سازد، گفت: این همایش بحث خوبی گشوده و امیدواریم در این مسیر بتوانیم جلو برویم و به سئوالات پاسخ بدهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی كشور با بیان اینكه سالانه 100 میلیون مترمربع ساخت و ساز در ایران انجام می‌شود، گفت: از ابتدای تشكیل نظام مهندسی تاكنون بالغ بر یك و نیم میلیارد متر مربع متكی به قانون نظام مهندسی ساخته‌ایم.

تركان با تاكید براینكه اكنون 70 درصد از ساختمان‌ها با قواعد مهندسی ساخته شده است، گفت: این موجب حفظ سرمایه‌ مردمی كه خانه تنها سرمایه زندگیشان هست، خواهد شد

وی در بخشی از سخنان خود بیان نقص‌ها در قالب انتقاد سازنده را مطلوب دانست و از افرادی كه در بیرون و درون سازمان نظام مهندسی اقدام به تخریب مهندسان می‌كنند، درخواست كرد تا شیوه خود را تغییر داده و دست از تخریب بردارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.