| کد خبر: 7746 |

صنعت حمل و نقل هوایی ایران رتبه ۱۱ منطقه را دارد

تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 27 کشور در منطقه وجود دارد گفت:صنعت حمل و نقل هوایی کشور در بین 12 کشور اطراف ایران در منطقه دارای رتبه 11 است.
 
علی محمد نوریان روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه اولین همایش حمل و نقل هوایی ایران ، آسیب شناسی و چالش ها در دانشگاه تهران به وضعیت حمل و نقل هوایی کشور اشاره کرد و گفت: ایران همزمان با دبی در سال 1345 فعالیت فرودگاهی خود را آغاز کرد و اکنون فرودگاه دبی بین 20 فرودگاه برتر دنیا مقام دهم را به خود اختصاص داده است.
 
وی اظهار داشت:فرودگاه استانبول در ترکیه نیز دارای رتبه دهم است و بر اساس برنامه ای که فرودگاه های دبی و استانبول برای خود تعریف کرده اند، باید تا سال 2016 فرودگاه استانبول به مقام سوم و دبی به مقام چهارم در دنیا دست یابند.
 
وی همچنین به وضعیت جابجایی بار در بخش هوایی اشاره کرد و گفت:فرودگاه دبی رتبه اول، دوحه قطر رتبه دوم ، استانبول رتبه سوم و ایران دارای رتبه 11 است.
 
نوریان ادامه داد:مسئولان فرودگاه دبی برای اینکه 26 میلیون مسافر سالانه خود را به 90 میلیون ارتقا دهند، 8/7 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند، همچنین فرودگاه استانبول برای رساندن 5/44 میلیون مسافر به 150 میلیون مسافر، 7 میلیون یورو اعتبار هزینه نیاز دارد.
 
به گفته وی، قطر برای شهر فرودگاهی خود 5/15 میلیارد دلار هزینه کرده و ایران برای اینکه 6 میلیون مسافر فرودگاه امام خمینی را به 20 میلیون مسافر ارتقا دهد به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
به گفته نوریان، در 50 سال گذشته فقط حدود 500 میلیون دلار برای بخش حمل و نقل هوایی کشور هزینه شده است.
 
نوریان گفت:حمل و نقل هوایی در توسعه کشور جایگاه ویژه ای دارد و می تواند بخش های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را به هم متصل کند.
 
وی تاکید کرد:اگر نظام حمل و نقل در کشور کارآمد باشد می تواند به عنوان نیروی محرکه توسعه، نقش مهمی ایفا کند.
 
وی ادامه داد:در سطح جهانی به توسعه حمل و نقل تاکید فراوان شده و ایران نیز با داشتن پتانسیل بالا در این زمینه می تواند به جایگاه خوبی دست یابد که این مساله نیازمند برنامه ریزی، ارتقای امنیت، تقویت و توسعه اقتصادی است.
 
نوریان افزود:ایمنی و حرکت منظم، کارآمد و به موقع، اولین اصل در صنعت هوایی است؛ باید در نظام جهانی حمل و نقل هوایی به تعهدات بین المللی عمل کنیم و همگام با پیشرفت های جهانی پیش رویم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:سرمایه گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه صنعت حمل و نقل نشان می دهد که این مساله از اهمیت زیادی برای کشورهای منطقه برخوردار است و ما باید تلاش کنیم فاصله خود را با منطقه و دنیا کاهش دهیم.
 
وی ادامه داد:به رغم اینکه موقعیت جغرافیایی ایران برای گذر هواپیماهای کشورهای اطراف بسیار مناسب است؛ باتوجه به مقرون به صرفه بودن این عبور اما هواپیماها از مرزهای ایران عبور نمی کنند و ما این فرصت را از دست داده ایم.
 
وی ادامه داد:نداشتن یک برنامه منسجم در صنعت هواپیمایی کشور و نبود جامع نگری و همسویی برخی از مشکلات در این زمینه است.
 
وی به ایجاد شورای عالی راهبردی و برنامه ریزی، ایجاد سازمان ملی ایمنی در حمل و نقل هوایی، ایجاد مدیریت بار هوایی و ایجاد بنادر خشک را برخی از اقدامات بخش هوایی کشور اعلام کرد.
 
وی با بیان اینکه مشکل مدیریت واحد در فرودگاه های کشور یک مساله قدیمی است گفت: در این زمینه چندین مصوبه شکل گرفته اما هیچ کدام راهگشا نبوده اند؛ فرودگاه هایی در کشور وجود دارد که هواپیمای مناسب برای آن نداریم.
 
نوریان گفت: ایجاد نظام ارتباط با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، به روزرسانی طرح جامع حمل و نقل کشور، طرح جامع درآمدزایی، افزایش سهم بار مسافر در ترانزیت داخلی و خارجی، آزادسازی تعرفه های عرضه خدمات جابه جایی بار و مسافر، ایجاد بانک یا صندوق توسعه حمل و نقل هوایی، شناسایی توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کاهش آثار سوء زیست محیطی ازجمله برنامه های دردست اقدام است.
 
نوریان درباره فرودگاه مهرآباد گفت:اطراف فرودگاه مهرآباد منازل مسکونی وجود دارد از این رو در تلاشیم پروازهای شبانه در این فرودگاه متوقف و بخشی از آن به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود همچنین برنامه هایی برای کاهش اثرات سوء زیست محیطی هواپیماها نیز دردست داریم.
 
وی تاکید کرد:آزادسازی قیمت های سوخت و هدفمندی یارانه ها در بخش انرژی و اختصاص سهمی از آن به بخش حمل و نقل باید جدی گرفته شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:بیشتر باندهای فرودگاهی ما نیاز به تعمیر دارند، درجه حرارت در تابستان و زمستان به طور متوسط 40 درجه فرق می کند از این رو موجب ترک خوردن سطح باند می شود.
 
نوریان گفت: از حدود 240 هواپیما در کشور 108 هواپیمای ما یعنی 45 درصد آنها غیر فعال هستند که نیاز به تعمیرات اساسی دارند، بیشترین مشکل این هواپیماها در بخش موتور است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس صنعت 0 0

    این میراثبه جا مانده در مدیریت ۳۰ ساله کشور است که متاسفانه دوباره همان مدیران با همان رویکردهای سابق به صنعت هوانوردی آمده اند و نمونه اش انتخابهای نادرست وزیر در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه های کشور و هما می باشد که نتیجه اش قطعا بهتر از این نمی شود. مدیریت در هواپیمایی ایران به صورت گردشی و رفیق بازی شده و شایسته سالاری هیچ جایگاهی ندارد.

  • چارز غلام حسین از شرکت ورشکسته هما 0 0

    جناب نوریان شما و دارودسته بیش از ۳۵ سال است ک به عنوان مدیران ارشد این صنعت در منطقه مهراباد حضور دارید این رتبه گلی است که امثال شما به سر این صنعت اورده اند. لازم به برگزاری همایش نیست بزرگترین چالش این صنعت مربوط به سو مدیریت است و فساد گسترده اداری قبول نداری زنگ بزن از ۱۱۸ بپرس

  • کارشناس اقتصادی 0 0

    لطفا در باره طرح جامع درآمدزایی توضیح داده شود.

  • خیر خواه هواپیمایی کشور 0 0

    همانطور که همه در سازمان هواپیمایی مطلعند از مقام و معاون محترم وزارت استدعا دارم با توجه به دانش وتسلط مدیریتی عزیزان. به این سوال جواب دهند چطور حقوق کارمند امور اداری وپشتیبانی وتشکیلات سازمان که فقط وظیفه صدور حکم وحضور وغیاب پرسنل را دارند از حقوق پرسنل وبازرسین نظارتی بیشتر بوده وحتی در صدور مجوز واجازه فعالیت یک پرواز دخیل نبوده واسترس شغلی پرسنل استاندارد ونظارت را نداشته وفقط در فکر زدن ردیف امتیازات به نفع خود ودرصدد ازدیاد سطح حقوق حکم خود می باشند وبا این تفکر سیستم سازمان هواپیمایی را به طرف حادثه سوق می دهند. در همه جا دنیا رسم هست حقوق متخصص بالاتر از بخش اداری بوده ودر سازمان هواپیمایی با این اهمیت همه چیز برعکس می بهشد وانتظار ارتقاء ایمنی را داشته ودم از رتبه می زنیم. جناب دکتر نوریان کمی تفکر لازم است اگر از پرسنل متخصص بطور درخور استفاده شود جایگاه سازمان ارتقاء می یابد. والا با انتظار باز افزایش حقوق بخش تشکیلات سازمان را مشاهده نمود که فقط به فکر خودشان می باشنداینطور راه به جایی نمی بریم

  • علی 0 0

    مدیران ۲۳ ساله انقلاب باید در منزل حبس شوند که یک صنعت ورشکسته تحویل نسل سوم انقلاب دادند. جالب است خود این افراد در بدبختی صنعت هوانوردی کشور نقش داشته و پست های بالاتری میگیرند.

  • عدالت 0 0

    خدمت برادر عزیز و بزرگوار جناب دکتر نوریان احتراما خواهشمندم فکری به حال وضعیت استاندارد و بخش نظارت سازمان بکنید که فردا خیلی دیر است. با برگزاری همایش و نمایش راه بجایی نمی بریم. بودجه کشور به جای صرف شدن در پروژه های بی ثمر که را ه به جایی نمی برند را صرف تربیت نیروی انسانی و ارتقاء پرسنل موجود نمایید که در کوره راه های تحریم صنعت هوایی را زنده نگه داشته اند. در کشور یکی به فکر ساخت و پروژه هواپیما روی کاغذ بوده تا بودجه صرف این کار گردد و یکی دیگر هم که هیچ اثری در صنعت هوایی نداشته فقط فکر پرکردن جیب خود از زدن حق و حقوق دیگران به نفع خود می باشد در سازمان پرسنل متخصص بازرسی و نظارت به فکر پاسخگویی به ارباب رجوع و حفظ سطح پرواز هواپیماهای کشور بوده و مشغول کارهای ارجاعی بوده و یک عده در دفتر امور اداری و پشتیبانی فقط به فکر کسب امتیاز و افزایش حکم خود می باشند. به طور مثال اگر سطح حقوقی پرسنل امور اداری که در حال حاضر ۵/۲ میلیون تا ۵/۴ بوده حق تخصص بودن داشتن تخصص را می گیرند پرسنل متخصص باید ۵ الی ۶ میلیون دریافتی داشته باشند که اینطور نیست ۵/۲ تا ۵/۳ میلیون می باشد. پرسنل بازرسی و نظارت در تعیین مدیران شرکت هایی هوایی با حقوق ۶ تا ۱۰ میلیونی دخیل بوده و تایید آنها را برعهده دارند که خود پرسنل دریافتی حداقل را داشته و از همه طرف تحت فشار می باشند. اگر دلمان برای کشور می سوزد و در فکر ارتقاء ایمنی هستید بهتر است با بررسی مدارک تحصیلی پرسنل سازمان هواپیمایی خواهید دید که خیلی ها در سر جای خود نمی باشند و کارها بدرستی انجام نخواهد شد. در این وضعیت دم زدن از رتبه و ارتقاء ایمنی هوایی جایی ندارد و درحال حاضر اگر فکری نشود هم باید منتظر سانحه بود و هم انتظار تنزل رتبه هوایی را باید داشته باشیم باتشکر

  • کشوری 0 0

    آقای نوریان می شود بفرمائید شما برای این صنعت چه برنامه دارید معلوم هیچ آقای نوریان می دانید در هواپیمایی کشوری چه خبر است نمی دانید می دانید چطوری دارند مجوز ورد هواپیماهای کشور افغانستان را برای شرکت های هواپیمایی صادر می کنند نمی دانید نمونه اش شرکت آسمان باید تاسف خورد به چه روزی افتادیم که از کشور افغانستان هواپیما اجاره می کنم چرا اینها درد این صنعت است درد این صنعت مدیران هستن که دیگر عمر مدیرتشان تمام شده است

  • طرفدارروحانی 0 0

    نوریان به همراه حواریونش معلوم نیست چرادست ازسراین صنعت مظلوم برنمیدارنداین آقایون بازنشستگی ندارندخداوکیلی!؟

  • شو ماخر 0 0

    اقا جان الان موقع سیر و سفر و نشستن تو پارک شماست برو خوش باش چیی می خوایی دیگه

  • کارشناس حمل و نقل هوایی 0 0

    نکات کلیدی طرح شده توسط اقای نوریان در همایش فوق بوضوح نشان میدهد که خود ایشان إز منتقدین جدی نظام موجود حمل و نقل هوایی است اما طرفه انکه تا کنون أقدام أساسی با اثرات عمیق و ماندکار جهت تحول وضعیت فعلی إز ایشان مشاهده نشده است، أیا صرف بیان مشکل انهم در این شرایط بحرانی مرهمی است بر تن رنجور صنعت حمل و نقل هوایی کشور؟ رویکرد ضعیف و محفلی مدیریتی ایشان بطور قطع در این شرائط فوق العاده حساس راه بجایی نخواهد برد، حل و فصل بحران موجود انطور که خودشان اظهار نموده اند، فرد واجد صلاحیت دیکری رأ طلب می کند.

  • کارشناس حمل و نقل هوایی 0 0

    ارزیابی کلی اولین همایش حمل و نقل هوایی که توسط انجمن علمی با همین عنوان وحمایت سازمان ها و شرکتهای دست اندر کار حمل و نقل هوایی کشور برکزار شد، حکایت إز بضاعت بسیار ناجیز کشور در درک و فهم وضعیت بحرانی موجود و یا فتن راه کارهاً و راهبرد های متناسب هم در بخش علمی و اکادمیک و هم در بخش مدیریتی و اجرایی ان دارد. ساختار همایش با انتخاب بیش إز دوازده موضوع إز همان ابتدا حاکی إز عدم شناخت عمیق مجریان ان إز اولویتهای راهبردی(با تعیین حداکثر سه حوزه استراتزیک) حمل و نقل هوایی کشور بود. بخشهای همایش شامل، مراسم افتتاحیه، سخنرانان کلیدی، آرائه مقالات، دو میز کرد تخصصی در حوزه های زیر ساخت و موانع اجرایی، مراسم بایانی و اهدای جوایز به مقالات منتخب و برتر تبیین نکاه دولت و مجلس با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی و قایم مقام کمیسون عمران مجلس، کاملا نشان إز فقدان نقشه راه جهت یک حوزه استراتزیک اقتصادی یعنی حمل و نقل هوایی توسط هر دو بخش متولی و تصمیم ساز کشور بود، بخش مقالات که بطور عمده توسط دانشجویان هوا - فضا نه کرایش حمل و نقل هوایی بازرکانی آرائه شده بود، ترسیم فضای ذهنی و دغدغه های خارج إز اسیب شناسی واقعیت های موجود کشور در حوزه حمل و نقل هوایی بود، اما هم اندیشی دو روزه نسلهای مختلف مدیران حال و کذشته إز طریق دو میز کرد تخصصی شاید جرقه ای و هشداری در أذهان أنان بأشد که آدامه وضع موجود که خود ماحصل رویکرد خود أنان در کذشته و حال است، بقول اقای نوریان رتبه فعلی ١١ام إز دوازده کشور در منطقه، ما رأ به قعر این جدول میرساند.