| کد خبر: 69299 |

کمیته بین المللی صلیب سرخ از خبرنگاران حمایت می‌کند

◄ خط داغ؛ کمک به خبرنگاران در حین ماموریت‌های خطرناک

تین نیوز | خبرنگار و نماینده خبرگزاری روسیه امروز (سگودنیا) در برنامه سخنرانی نمایندگان خارجی غرفه اداره کل رسانه های خارجی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اینکه هرساله خبرنگاران بسیاری در حین ماموریت کشته، زخمی، دستگیریا ناپدید می شوند از فعالیت خط داغ 24 ساعته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای خانواده‌های خبرنگاران و انجمن های حرفه‌ای خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، عماد آبشناس با اعلام این خبر افزود: آزادی خبرنگاران در انجام وظایف حرفه‌ای خود از محدود وظایف کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خارج است، با این حال مسائل بشر دوستانه این افراد درصورت ناپدید شدن یا اسارت در زمان جنگ یا بازداشت در شرایط تنش داخلی و ناآرامی از مسائل مرتبط با کمیته بین المللی صلیب سرخ به حساب می‌آید.
 
 وی ادامه داد: کمیته بین المللی صلیب سرخ می تواند برای حمایت و کمک خبرنگارانی به دستگیر، بازداشت و یا ناپدیدشده اند به شرط وجود اطلاعات لازم، به سریع ترین نحو ممکن عمل کند. به همین دلیل خط داغ 24 ساعته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای خانواده‌های خبرنگاران و انجمن های حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.
 
آبشناس با طرح این سوال که چه زمانی می توان از خط داغ استفاده کرد؟ بیان داشت: هرگاه خبرنگار در حین ماموریت خود ناپدید،دستگیر، اسیر و یا بازداشت شود می تواند از این خط استفاده کند.
 
این کارشناس حوزه رسانه با اشاره به اینکه خانواده خبرنگار، سردبیر‌، انجمن حرفه ای متبوع خبرنگار و انجمن حرفه ای منطقه‌ای یا بین المللی باید یا می تواند کمیته بین المللی صلیب سرخ را مطلع کند در رابطه با اینکه چگونه می توان کمیته بین المللی صلیب سرخ را آگاه  کرد؛ گفت: افراد یاد شده می توانند با شماره  تلفن:0041792173285 و فکس:0041227332057تماس گرفته یا از طریق آدرس ایمیل prss.gva@icrc.org   مکاتبه کنند.
 
آبشناس در توضیح اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟ ادامه داد: برای پیگیری موضوع باید این اطلاعات را در اختیار کمیته مزبور قرار داد.
- نام و مشخصات تماس فردی که گزارش می دهد
-نام و مشخصات خبرنگار شامل:
-نام کامل
-نام کامل پدر
-تاریخ و محل تولد
-تابیعت
-جزئیاتی در مورد نحوه تماس یا خبرنگار در حین ماموزیت
-جزییات چگونگی تماس با خبرنگار و سایر افرادی که باید با آنها تماس گرفت.
-شرایط حادثه
-چه اتفاقی افتاده (ناپدیدشدگی، دستگیری و ...)
آخرین بار  خبرنگار کجا و کی دیده شده یا خبری از وی رسیده
-نوع مدیریت
-اقداماتی که تاکنون انجام شده و توسط چه کسی
- هرگونه اطلاعات دیگری که مفید باشد
 
 خبرنگار خبرگزاری روسیه امروز در پایان با اعلام اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ  چه کارهایی می تواند انجام دهد، موارد این اقدامات را تشریح کرد:
-ناپدیدشدگی: جستجو برای دست یابی به اطلاعات از طرف های درگیری و سایر منابع

- هنگامیکه مقامات بازداشت کننده (که ممکن است دولت باشد یا غیر آن) دستگیری، اسارت یا مرگ خبرنگار را تایید کردند، سازمان این اطلاعات را به خانواده وی منتقل کرده و در صورت موافقت آنان می توانند این اطلاعات را به آگاهی مقامات متبوع خبرنگار و انجمن های حرفه ای مرتبط برساند.

-اسارت یا بازداشت: در خواست کسب مجوز برای نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ به منظور ملاقات با خبرنگار و در صورت ضرورت با همراهی یک پزشک.

-فراهم نمودن امکان تبادل اخبار بین خبرنگار و خانواده اش از طریق پیام‌های صلیب سرخ که توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ جمع آوری شده و برای مخاطب فرستاده می شود. 

-در صورت آزادی خبرنگار: در صورتی که هیچ میانجی دیگری وجود نداشته باشد، بازگشت وی را تسهیل می کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.