| کد خبر: 65287 |

نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۵

از تجارت تا جنون سرعت

تین نیوز | هر قدر هم که صنعت نمایشگاهی در ایران ناشناخته باشد، رویدادهای مرتبط با صنعت خودرو پرمخاطب و مشهور هستند. درحال‌حاضر کمتر کسی پیدا می‌شود که از دنیای خودرو سررشته داشته باشد اما نمایشگاه خودرو فرانکفورت را نشناسد.

این نمایشگاه دوسالانه بوده و در دوره قبلی آن که مهر ۹۲ کلید خورد، افزون‌بر هزار و ۱۰۰ غرفه‌گذار در فضایی به وسعت ۲۳۰ هزار مترمربع پذیرای ۸۸۱ هزار بازرگان و بازدیدکننده متخصص از سراسر دنیا بوده‌اند. و اما نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۵ از پنجشنبه ۱۷ سپتامبر شروع به‌کار کرد و اختتامیه آن نیز روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر (۵مهر) بوده است. به همین بهانه نگاهی می‌کنیم به مهم‌ترین رونمایی‌ها در این رویداد گران قیمت.همراه باشید:

نمایشگاه بین‌المللی خودرو آلمان (Internationale Automobil-Ausstellung) بزرگترین نمایشگاه خودرو جهان است که سالانه و با ساماندهی انجمن صنعت خودرو آلمان برگزار می‌شود. از سال ۱۹۹۱ میلادی این نمایشگاه به دو نمایشگاه ماشین‌های صنعتی و ماشین‌های شخصی تقسیم شده است. در سال‌های زوج نمایشگاه ماشین‌های صنعتی و تجاری در هانوفر و در سال‌های فرد نمایشگاه ماشین‌های شخصی (و بعضی از موتورسیکلت‌ها) در فرانکفورت برگزار می‌شود. به طور معمول برای برگزاری هر دوره از این نمایشگاه به ۱۲ ساختمان نیاز است.

شکی در این نیست که نمایشگاه خودرو فرانکفورت «IAA» از مهم‌ترین وقایع خودرویی دنیا است. در آخرین دوره این نمایشگاه در محیطی با بیش از ۳۰ هزار مترمربع برگزار شد و بیش از ۵۰ شرکت خودروسازی با رونمایی از آخرین محصولات و دستاوردها برای رقبای خود خط و نشان کشیدند.
 
نمایشگاه خودرو فرانکفورت در روز ۱۷ سپتامبر با حضور آنگلا مرکل ـ صدر اعظم آلمان ـ شروع به‌کار کرد. تمرکز اصلی شرکت‌های موجود در نمایشگاه امسال بر فناوری‌های کنترلی خودکار بوده است. فناوری هوشمندسازی با سرعت زیادی در خودروهای جدید درحال بکارگیری است. همچنین امسال برخلاف سال‌های گذشته، روی سفر دیجیتالی سرمایه‌گذاری زیادی شده است. جایی که خودروها در شبکه‌ای به ارتباط با یکدیگر می‌پردازند و قادر خواهند بود راننده‌ها را از مشکلات ترافیکی مسیر مطلع کنند.

برخی از محصولات به نمایش درآمده در جریان این رویداد اشاره‌ای کوتاه داشتند به خودروهایی که قرار است در آینده نه‌چندان دور از سوی سازندگان‌شان ارائه شوند درحالی که بعضی دیگر تنها ایده‌هایی بلندپروازانه و دور از واقعیت بودند که شاید هیچ‌گاه به مرحله تولید انبوه نرسند. در جریان این نمایشگاه هم اتومبیل‌های تولیدی معرفی شدند و هم پرده‌ها از روی ابرماشین‌ها، خودروهای الکتریکی و اتومبیل‌هایی کنار رفت که در بازی‌های ویدئویی آینده به کاربران عرضه می‌شوند.

سالن مورد بررسی در این گزارش را به‌طور عموم خودروسازان ایتالیایی تشکیل داده‌اند. ایتالیایی‌ها از قدیم به دلیل طراحی‌های بی‌نظیر و روح اسپورت خودروهایشان زبانزد خاص و عام بودند. به همین دلیل اشتیاق فراوانی برای تماشای خودروهای به نمایش در آمده در این سالن، وجود دارد.
 
مازراتی
مازراتی برای جلب نظر مخاطبان نیازی به معرفی مدل جدیدی ندارد، شرکت لوکس‌سازی که همواره با مدل‌های زیبا و قدرتمند خود، یکی از عوامل حواس‌پرتی سایر رانندگان در خیابان‌هاست. در نمایشگاه امسال مازراتی از مدل جدیدی رونمایی نکرد؛ اما نمایش «گرن‌توریسمو» و «گیبلی» برای جلب توجه مردم کافی بود. قابلیت سفارشی‌سازی خودروهای مازراتی یکی از نقاط قوت آنهاست. به طوری که قیمت ۶۷ هزار یورویی مدل پایه گیبلی را می‌توان با سفارش آپشن‌های مختلف به ۱۱۰ هزار یورو رساند. قیمت پایه گرن‌توریسمو نیز ۱۱۲ هزار یورو است اما اگر به آپشن‌های اضافی و امکانات افزوده آن علاقه دارید، باید آمادگی پرداخت ۷۰ هزار یوروی اضافی را داشته باشید.
 
لامبورگینی
لامبورگینی از محبوب‌ترین نشان(برند)های خودروسازی جهان بوده که همواره یکی از آرزوهای علاقه‌مندان به سرعت، رانندگی با خودروهای جذاب این نشان(برند) است. لامبورگینی امسال علاوه بر معرفی نمونه روباز «هوراکان» با نام هوراکان اسپایدر، به نمایش «اونتادرو» و «اونتادور سوپرولوچه» نیز پرداخت.

بوگاتی
غرفه بوگاتی در کنار غرفه لامبورگینی بنا شده بود تا علاقه‌مندان به سوپراسپورت‌ها لحظات شادی را تجربه کنند. بوگاتی امسال به معرفی و نمایش «ویژن گرن توریسمو» پرداخته بود که علاقه‌مندان زیادی از این خودرو فوق‌العاده دیدن کردند.

پورشه
پورشه امسال خودروهای هیبریدی و الکتریکی زیادی با خود به نمایشگاه آورده بود تا بدین وسیله برنامه این شرکت بر همگان مشخص شود. پورشه ۹۱۸ اسپایدر در مرکز محصولات این خودروساز آلمانی قرار داشت. این خودرو هیبریدی که از پیشرانه بنزینی در کنار موتور الکتریکی استفاده می‌کند، رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرده است. حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از سکون تنها در مدت زمان ۲/۶ ثانیه، بخشی از قابلیت‌های این ابرخودرو است. در این نمایشگاه پورشه ۹۱۹ هیبریدی هم که عنوان قهرمانی ۱۷ دوره کلی مسابقات لمانز (Le Mans) را یدک می‌کشید، به نمایش درآمده بود تا پورشه بار دیگر توانایی بالای خود در تولید خودروهای هیبریدی را به همگان یادآوری کند. اما گل سرسبد محصولات غرفه امسال پورشه مدل «میسیون ـ ای» (Mission-e) بود. این خودرو الکتریکی برای رقابت با تسلا به بازار عرضه خواهد شد.

فولکس واگن
شرکت سئات که یکی از زیر مجموعه‌های فولکس واگن است، در غرفه‌های خود به نمایش مدل‌های مختلف این خودرو پرداخته بود. این نشان(برند) به‌طور عموم به تولید خودروهای ارزان قیمت مشغول است.

فولکس واگن به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در اروپا، در غرفه خود محصولات متنوعی را در معرض نمایش قرار داد. ابتدا از مدل ۲۰۱۶ فیتون که محصول لوکس این غول خودروسازی به شمار می‌آید، رونمایی شد. این خودرو تغییرات اندکی را نسبت به نسل قبلی تجربه کرده است. فیتون خودروی فوق‌العاده‌ای است و نسبت به قیمت خود، گزینه‌ای مناسب برای دوستداران محصولات لوکس به حساب می‌آید. اما فولکس واگن هنوز راه زیادی برای به چالش کشیدن مرسدس بنز اس‌کلاس پیش‌رو دارد.

فولکس واگن به مناسبت چهلمین سالگرد تولید گلف، از مدل ویژه‌ای به نام «جی‌تی‌آی‌کلاب اسپورت» رونمایی کرد. این خودرو به پیشرانه ۴ سیلندر توربو با قدرت ۲۶۱ اسب بخار مجهز شده است؛ نمونه دیگری از گلف نیز به نام «ای ـ گلف» معرفی شد که سیستم پارک خودکار در آن تعبیه شده بود.

مدل ۲۰۱۶ فولکس واگن «بیتل» دوست‌داشتنی نیز با قیمت پایه ۱۸ هزار یورو و موتور پایه ۱۰۵ اسب بخار رونمایی شد. طرفداران دوچرخه‌سواری نیز درحال‌حاضر می‌توانند اقدام به تهیه نسل جدید دوچرخه‌های فوق‌العاده سبک و باکیفیت فولکس واگن کنند و از آنها لذت ببرند.
 
فراری
فراری نیز با دست پر به فرانکفورت آمده بود. فراری ۴۸۸ که تابستان سال آینده عرضه خواهد شد، جلوتر از سایر مدل‌ها قرار داشت. این خودرو که برای جانشینی مدل فوق‌العاده محبوب ۴۵۸ توسعه‌یافته، کار دشواری پیش‌رو دارد. پس از ارائه ۴۵۸ و «لافراری»، سطح توقعات مشتریان از فراری از این هم بالاتر رفته و مشتریان این نشان را به عنوان بهترین خودروی دنیا خریداری می‌کنند. اما در ظاهر فراری با ۴۸۸ برنامه‌های بزرگتری در سر دارد. پیشرانه ۶۷۰ اسب‌بخاری، ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از سکون تنها در مدت زمان ۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۲۶ کیلومتر بر ساعت، همگی نوید یک ابرخودرو را می‌دهند. علاوه بر قابلیت‌های فنی، فراری در ۴۸۸ از آیرودینامیک فعال نیز استفاده کرده که پیش‌تر در لافراری به کار رفته بود. قیمت فراری ۴۸۸ حدود ۲۷۵ هزار یورو تخمین زده می‌شود.
 
آلفارومئو
غرفه آلفارومئو روبه‌روی غرفه فراری قرار گرفته بود تا عاشقان خودروهای اسپورت ایتالیایی بین دوراهی سختی قرار گیرند. آلفارومئو دو نمونه کوپه و اسپایدر از سی۴ را به نمایش گذاشته بود. این خودروی زیبا با پیشرانه ۲۴۰ اسب بخاری خود تنها به ۴/۵ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. قیمت سی۴ نیز از ۷۰ هزار یورو آغاز خواهد شد.

اما ستاره امسال غرفه آلفا چیزی نبود جز «جولیا»؛ سدان سریعی که رکورد فوق‌العاده‌ای در نوربرگ‌رینگ از خود به جای گذاشته است. آلفا با معرفی جولیا رقابت بسیار سنگینی را با سدان‌های قدرتمند بازار همانند مرسدس C۶۳ AMG، بی‌ام‌و M۳ و کادیلاک ATS-V آغاز کرده است. اما با توانایی‌های اعلام شده جولیا همانند رکورد ۱۴ ثانیه‌ای سریع‌تر نسبت به M۴ در نوربرگ‌رینگ، در ظاهر پیش از شروع نبرد، پیروز میدان مشخص شده است. جولیا با قیمت ۹۰ هزار یورو از پاییز سال آینده به فروش خواهد رسید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.