| کد خبر: 161657 |

محسن پورسیدآقایی

◄ کیفیت زندگی شهروندان در گرو ترافیک و حمل‌ونقل رئیس هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک

موضوع ترافیک و حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ به‌ویژه در کلان‌شهر تهران مسئله‌ای است که بی‌شک کیفیت زندگی تمام اقشار جامعه در هر منصب و با هر میزان تحصیلات را تحت‌الشعاع قرار داده است.

تین نیوز

موضوع ترافیک و حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ به‌ویژه در کلان‌شهر تهران مسئله‌ای است که بی‌شک کیفیت زندگی تمام اقشار جامعه در هر منصب و با هر میزان تحصیلات را تحت‌الشعاع قرار داده است.

به گزارش تین‌نیوز، این مشکل علاوه بر اتلاف وقت شهروندان، تبعات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری هم دارد، ضمن اینکه بار اقتصادی سنگینی که ترافیک بر بدنه جامعه و دولت‌ها تحمیل می‌کند، امری انکارناپذیر است.

 در مسیر توسعه و گسترش شهرنشینی، توجه به توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی، به‌کارگیری و استفاده از اصول شهرسازی و ترافیک موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

تهران در چشم‌انداز ۱۴۰۴، شهری است که باید با تأکید بر اصول توسعه پایدار و انسان‌محور در حمل‌ونقل شهری، توسعه‌یافته و کیفیت زندگی ساکنانش مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارتقا یابد. این مهم متضمن توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی یکپارچه، روان، ایمن، پاک و در جهت توسعه اقتصاد شهر است. 

امروزه، مسئله تردد و ترافیک در کلان‌شهرها به‌عنوان یک پدیده سیاسیـ اجتماعی نقش بسیار حساس و مهمی را در کیفیت و ساختار اقتصادی ـ اجتماعی جامعه ایفا می‌کند. از این‌رو، می‌طلبد که با کار علمی و پژوهش-محور در حل این بحران قدم‌های اساسی برداشته شود. این مهم میسر نمی‌شود، مگر اینکه بستر مناسب برای ایجاد فضای گفتمان علمی فراهم شود تا با آگاهی¬بخشی بتوان مطالبات در این حوزه را از دستگاه‌های اجرایی و مرتبط پیگیر شد.

در این میان، گسترش حمل‌ونقل عمومی، ارتقای سطح خدمات، مدیریت تقاضای سفرهای سواره شهر تهران، فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح رفتار ترافیکی شهروندان در جهت بهبود وضع موجود و جلوگیری از معضلات ترافیکی پایتخت امری ضروری است.

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک که با حضور استادان دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران، دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل و دریافت حدود هزار مقاله علمی و بهره‌گیری از توانمندی‌های مؤسسات معتبر علمی برگزار می‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز رشد، توسعه، پژوهش و اتخاذ تصمیمات علمی و اجرایی مقتضی در حوزه حمل‌ونقل شهری باشد.

شهرداری تهران در حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با توجه به الگوی جامع مدیریت استراتژیک، با درنظرگرفتن مأموریت خود که ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهر تهران است و بررسی عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار، به تعیین هدف‌های بلندمدت و پس از آن، تدوین، ارزیابی و انتخاب راهبرد‌های مناسب برای نیل به اهداف می‌پردازد. از این‌رو، کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک که در هفده دوره با حمایت استادان دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر علمی داخلی و خارجی برگزار شده، بستر مناسبی برای فعالان در این عرصه برای تبادل اطلاعات و ارتقای سطح علمی ایشان فراهم آورده است.

امید آنکه با به اجرا درآمدن یافته‌های علمی مطروح-شده در این کنفرانس، بتوانیم شهری انسان‌محور و مناسب برای زندگی و آسایش داشته باشیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.