| کد خبر: 161150 |

وزیر راه و شهرسازی:

نمی‌توان تحت عنوان بخش خصوصی هزینه را به دوش دولت انداخت

نمی‌توان تحت عنوان بخش خصوصی هزینه را به دوش دولت انداخت، در این صورت خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است.

تین نیوز
وزیر راه و شهرسازی گفت: نمی‌توان تحت عنوان بخش خصوصی هزینه را به دوش دولت انداخت، در این صورت خصوصی‌سازی واقعی صورت نگرفته است.
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی در بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با بیان‌ اینکه در رابطه با خصوصی‌سازی حرف و صحبت زیاد می‌شود، تصریح کرد: این بحث بسیار پیچیده و ابعاد پنهان است که باید به صورت جدی به آن پرداخت.

او با اعلام‌اینکه ما در کشور در این زمینه دچار پریشانی معنا گستر شده‌ایم، خاطر نشان کرد: از زمانی‌که بحث خصوصی‌سازی مطرح شد تا سال ۱۳۸۶ حدود یک میلیارد دلار انباشته صنعتی دولت واگذار شده بود.

آخوندی یادآور شد: در اوایل دولت دهم حدود ۹۲ میلیارد دلار انباشت صنعتی دولت واگذار شده بود اما آنچه که انجام گرفت مفهوم خصوصی‌سازی نداشت، دلیل این امر را واگذاری غیر رقابتی و واگذاری به دستگاه‌های غیر پاسخگو ذکر کرد.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که آیا می‌توان از این پریشانی معنا دفاع کرد، خاطر نشان ساخت: آنچه که در ایران به عنوان خصوصی‌سازی انجام گرفت پریشانی معنای مطلق بود.

او اکنون را زمانی برای بازنگری در معنای خصوصی‌سازی دانست و تصریح کرد: ما در این زمینه نیازمند یک فهم ملی از مفهوم خصوصی‌سازی هستیم.

آخوندی ‌با بیان اینکه بدون بازرگانی شدن موضوع خصوصی‌سازی هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، گفت: نمی‌توان تحت عنوان بخش خصوصی هزینه را به دوش دولت انداخت، در این صورت خصوصی‌سازی واقعی صورت نگرفته است.

او با طرح پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا در خصوصی سازی فرآیندهای رقابتی شدن رعایت می‌شود یا خیر، خاطر نشان ساخت: خصوصی‌سازی از این جهت ارزشمند است که بتواند رقابت ایجاد کند و تولید کننده و مصرف کننده به رفاه و منافع بیشتری دسترسی پیدا کنند.

وزیر راه با اعلام اینکه از خصوصی‌سازی در بخش دریا حمایت می‌کنیم ، ادامه داد: باید در اصل تجاری سازی و رقابتی کردن فعالیت‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

آخوندی افزود: باید برای توفیق در خصوصی‌سازی به این مهم بپردازیم که نهادهای اقتصادی کشور به گونه‌ای بازسازی شوند که بتوانند زمینه رشد را فراهم کنند.

او با تاکید کرد: آماده‌ایم هرگونه اقدام تبعیض آمیز و خلاف اصول بازرگانی و رقابتی را لغو کنیم زیرا تمام مشکلات از این‌نقطه نشات می‌گیرد.

این عضو دولت دوازدهم با اشاره به اینکه همواره گفته می‌شود ایران چهارراه جهان است، گفت: نمی‌توان چهار راه جهان را با انواع سیستم‌های تبعیض آمیز در حوزه حمل‌ونقل اداره کرد باید قانونمندترین و روانترین شرایط را فراهم کنیم.

وزیر راه شهرسازی در پایان خصوصی‌سازی در بخش دریا را بین‌المللی کردن کلیه فعالیت‌های دریایی دانست و تصریح کرد: دریا یک اقتصاد جهانی به هم پیوسته است ما نیز باید بخشی از آن باشیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودی 3 0

    با درود
    ساختار صنایع ( متشکل از اجزا تشکیل دهنده آنها_ شرکتها) از ساختارهای مونوپُلی_ یعنی ساختاری که در آن یک شرکت ِ واحد، فعال مایشا است ، بدون رقیب و بدون رقابت که پاسخگو هم نیست و شفافیت در آین ساختار ، عملا وجود ندارد( تا ساختار رقابت کامل که در آن بی نهایت firm با هم در یک صنعت مشابه یا تولید و سرویس مشابه رقابت می کنند و شفافیت در اینگونه ساختار، حد اکثر است، سیری را طی می کند که سیر تکاملی ساختار صنایع نامیده می شود
    اظهارات دکتر آخوندی، دقیقا وضعیت امروز خصوصی سازی( خصولتی، شخصی سازی، رفاقتی شده) را بیان می کنند
    ساختارهای مونوپلی، ساختارهایی هستند که یک شرکت در آن فعال ماشا است، خودش تولید می کند، خود ش قیمت گذاری می کند و خودش عرضه می کند و کمترین میزان پاسخگوئی در این ساختار وجود ندارد( شرکتهای خودرو سازی در کشورعموما ازین نوع ساختار صنعتی بهره می برند) و بدتر از همه اینکه وقتی زمان جدا کردن سره از ناسره( زیر فشارهای اقتصادی و بازار رقابتی ) می رسد
    این ساختارهای مونوپلی ظاهرا خصوصی، دست بدامان دولت می شوند تا از پایان شان، جلوگیری کند و آنرا به تاخیر بیاندازد
    متن کامل مقاله ای در همین مورد در لینکدین:
    با عنوان :
    هنر ِ استراتژی
    در لینک زیر:
    https://www.linkedin.com/pulse/%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-ahmad-khoshnoodi/