دبیر علمی همایش توسعه حملونقل عمومی مبتنی بر TOD
◄ دوگانگی توسعه جادهها با حملونقل عمومی
برای توسعه شهرها بر مبنای حملونقل عمومی نمیتوانیم به عنوان مثال جلوی خودروسازان را بگیریم و بگوییم خودرو تولید نکنند بلکه تنها میتوانیم زیرساختهای مربوط به توسعه حملونقل همگانی را توسعه دهیم.
دبیر علمی همایش توسعه حملونقل عمومی مبتنی بر TOD در پاسخ به این پرسش که چقدر اهتمام جدی در دستگاههای درگیر در توسعه حملونقل همگانی و برای اجرای طرح TOD وجود دارد، گفت: امروز بحث رویکرد توسعه مبتنی بر TOD در جهان رویکرد جاافتادهای است و فقط در ایران تازه به آن پرداخته شده است.
به گزارش تیننیوز، مرضیه باریکانی در گفتوگو با خبرنگار ما توضیح داد: این تغییر نگرش ممکن است کل سالهای خدمت یک مقام مسئول را درگیر کند. ما نیز در تلاشیم تا طرح را در هماهنگی همه ارگانهای درگیر اجرا کنیم. بر همین اساس، تا سه سال پیش، حتی درون وزارت راه هم برای اجرای TOD هماهنگ نبود و اعتقادی به آن وجود نداشت اما خوشبختانه در دو سه سال اخیر اجزای وزارت راه با یکدیگر هماهنگ شدهاند و با یکدیگر در این زمینه همخوانی کامل دارند. مثلاً در توسعه حملونقل همگانی محور قزوین، راهآهن، معاونت شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی پروتکلی را دنبال میکنند کهTOD را در آنجا اجرا کنند.
مشاور شهرسازی معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه: ذینفعان توسعه برمبنای تولید خودروی بیشتر، چگونه برای اجرای این طرح توجیه خواهند شد و سدراه اجرای پروژه نخواهند شد، گفت: ما در معاونت شهرسازی سیاستهای متناقض دولت را از متن قوانین بیرون کشیدیم. به عنوان مثال بررسی کردیم که چرا توسعه حملونقل همگانی و توسعه شهرهای ریلپایه برنامهریزی میشود اما در عوض جادهها را توسعه میدهیم؟ یا اینکه ما برای تبیین چرایی توسعه اتوبان همت، جلسات متعددی داشتیم اما درباره توسعه محور ریلی تهران-کرج خیر. این موارد نشان میدهد که پذیرش برای توسعه حملونقل همگانی در شهر هنوز وجود ندارد و کمکم پذیرش و هماهنگی صورت خواهد گرفت. بنابراین نمیتوانم ددلاینی ارائه دهیم. ضمن اینکه دولت هم به نفع حملونقل ریلی و حملونقل همگانی وارد عمل شده است.
باریکانی در پاسخ به این سوال که آیا با این تفاسیر نمیتوان برای کلانشهری مثل تهران با معضلات آشنای آن چشمانداز توسعه TOD را مشخص کرد، توضیح داد: کار ما تصویب برنامه و تدوین راهنما برای توسعهTOD بوده است که در همین زمینه نیز با رییس کمیسیون عمران مجلس دیدار خواهیم داشت. باید بگوییم که نیاز به فرهنگسازی و ایجاد ارتباطات بیشتر با ارگانهای درگیر داریم. در این زمینه نیز ما نمیتوانیم جلوی خودروسازان را بگیریم و بگوییم خودرو تولید نکنند بلکه تنها میتوانیم زیرساختهای مربوط به توسعه حملونقل همگانی را توسعه دهیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.