| کد خبر: 159606 |

دبیر علمی همایش توسعه حمل‌ونقل عمومی مبتنی بر TOD

◄ دوگانگی توسعه جاده‌ها با حمل‌ونقل عمومی

برای توسعه شهرها بر مبنای حمل‌ونقل عمومی نمی‌توانیم به عنوان مثال جلوی خودروسازان را بگیریم و بگوییم خودرو تولید نکنند بلکه تنها می‌توانیم زیرساخت‌های مربوط به توسعه حمل‌ونقل همگانی را توسعه دهیم.

تین نیوز

 دبیر علمی همایش توسعه حمل‌ونقل عمومی مبتنی بر TOD در پاسخ به این پرسش  که چقدر اهتمام جدی در دستگاه‌های درگیر در توسعه حمل‌‌ونقل همگانی و برای اجرای طرح TOD وجود دارد، گفت: امروز بحث رویکرد توسعه مبتنی بر TOD در جهان رویکرد جاافتاده‌ای است و فقط در ایران تازه به آن پرداخته شده است.

به گزارش تین‌نیوز، مرضیه باریکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما توضیح داد: این تغییر نگرش ممکن است کل سال‌های خدمت یک مقام مسئول را درگیر کند. ما نیز در تلاشیم تا طرح را در هماهنگی همه ارگان‌های درگیر اجرا کنیم. بر همین اساس، تا سه سال پیش، حتی درون وزارت راه هم برای اجرای TOD هماهنگ نبود و اعتقادی به آن وجود نداشت اما خوشبختانه در دو سه سال اخیر اجزای وزارت راه با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و با یکدیگر در این زمینه همخوانی کامل دارند. مثلاً در توسعه حمل‌ونقل همگانی محور قزوین، راه‌آهن، معاونت شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی پروتکلی را دنبال می‌کنند کهTOD را در آنجا اجرا کنند.

مشاور شهرسازی معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه: ذی‌نفعان توسعه برمبنای تولید خودروی بیشتر، چگونه برای اجرای این طرح توجیه خواهند شد و سدراه اجرای پروژه نخواهند شد، گفت: ما در معاونت شهرسازی سیاست‌های متناقض دولت را از متن قوانین بیرون کشیدیم. به عنوان مثال بررسی کردیم که چرا توسعه حمل‌ونقل همگانی و توسعه شهرهای ریل‌پایه برنامه‌ریزی می‌شود اما در عوض جاده‌ها را توسعه می‌دهیم؟ یا اینکه ما برای تبیین چرایی توسعه اتوبان همت، جلسات متعددی داشتیم اما درباره توسعه محور ریلی تهران-کرج خیر. این موارد نشان می‌دهد که پذیرش برای توسعه حمل‌ونقل همگانی در شهر هنوز وجود ندارد و کم‌کم پذیرش و هماهنگی صورت خواهد گرفت. بنابراین نمی‌توانم ددلاینی ارائه دهیم. ضمن اینکه دولت هم به نفع حمل‌ونقل ریلی و حمل‌ونقل همگانی وارد عمل شده است.

باریکانی در پاسخ به این سوال که آیا با این تفاسیر نمی‌توان برای کلان‌شهری مثل تهران با معضلات آشنای آن چشم‌انداز توسعه TOD را مشخص کرد، توضیح داد: کار ما تصویب برنامه‌ و تدوین راهنما برای توسعهTOD بوده است که در همین زمینه نیز با رییس کمیسیون عمران مجلس دیدار خواهیم داشت. باید بگوییم که نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد ارتباطات بیشتر با ارگان‌های درگیر داریم. در این زمینه نیز ما نمی‌توانیم جلوی خودروسازان را بگیریم و بگوییم خودرو تولید نکنند بلکه تنها می‌توانیم زیرساخت‌های مربوط به توسعه حمل‌ونقل همگانی را توسعه دهیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام تبریک به این تغییر نگرش مثبت مسئولان ، ما خودمان بارها طرح راه اهن حومه ای برقی پرسرعت تهران کرج مطرح کردیم ، واقعیت این است ساخت برزگراه های متعدد به کرج چاره کار نیست ، نمونه بگویم ما همین الان ازادراه تهران کرج ده بانده کردیم، جاده مخصوص داریم ، قدیم داریم حال همت اضافه شود هیچ فرق اساسی نخواهد کرد بلکه بیشتر تشویق افزایش سفر جاده ای خواهد کرد مثل قضیه من بدو و اهو بدو میشود چنانچه شاید در کوتاه مدت اثر گذار باشد اما در بلند مدت بزرگراه همت به یک پارکینگ تبدیل خواهد شد مضاف که اگر ازادراه تهران شمال افتتاح شود باز همت دچار افزایش تقاضا خواهد شد شاید مسافر کرجی با ترافیک همت ازادراه تهران شمال مواجه شد اصلا مسیرش تغییر داد.

    ما ۴۰۰ میلیارد تومان خرج این بزرگراه کردیم اگر همین پول برای برقی کردن خط اهن تهران کرج و۴ خطه شدن خرج میکردیم میتوانستیم با وارد کردن قطارهای خودکشش برقی با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت مسافران در عرض ۱۰ دقیقه به کرج برسانیم خود همین زمان بسیار کوتاه حمل و نقل جاده ای ناک اوت میکرد . اما چون متاسفانه مسئولان ما کمی نتیجه گرا هستند بیشتر دنبال طرح های عمرانی زود ساخت هستند تا مردم راضی کنند نظیر سیاست شهرداری سابق تهران که بجای مترو به بزرگراه ها بیشتر توجه کرد چون سریع الافتتاح بودند. درحالیکه مترو هم طولانی بود و هم زیر زمین نتیجه برای عوامگرایی مناسب نبود.

    بنظر بنده مثل شانگهای ، ما تنهاراه کاهش ترافیک تهران کرج ، توجه و سرمایه گذاری ما روی برقی شدن این خط و ۴ خطه شدن و تشکیل سیستم حومه ای قطارهای سریع السیر هست ، مطمئن باشید زمان سیر بسیار کم این سیستم ، حمل ونقل جاده شکست خواهد داد، مضاف که برنامه جامع ما برقی کردن راه اهن تهران تبریز هست که برقی شدن راه اهن تهران کرج میتواند بعنوان فاز اول طرح فوق در نظر گرفت منافاتی ندارد،